Newcord Audio

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Newcord Audio

Indlægaf Meller » ons 4. maj 2011 21:41

Hej med jer

Jeg er så "heldig" at komme i besiddelse af denne Newcord Audio forstærker. Jeg har søgt lidt på nettet, men har ikke kunne finde noget info om den. Sælgeren fortalte mig at den er fra 1974, og at den dengang kostede omkring 1800 kr. - Bag på står der: Type: TFS 76, Watt. 100 Nr.840. Jeg fik lidt af et chock da jeg skulle løfte den, den vejer 8.8 Kg., det var ikke just sjovt at sidde med den i toget fra København til Roskilde.

Jeg fik prøvet forstærkeren i går, sammen med en god høretelefon, og jeg må indrømme at jeg blev ret overrasket over hvor god lyd den har! Jeg fandt ud af at ON-OFF knapperne er omvendt, og at man skal skrue temmelig meget, for at få effekten af Treble og Bass, men ellers ser det ud til at alt virker. I øvrigt så synes jeg det er en utrolig smuk forstærker!

Mit spørgsmål til jer, er om nogle evt. kender til dette mærke/forstærker, og som måske kan fortælle mig lidt om den :)

Tak for hjælpen.

Hilsen
Christian
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Meller
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2011

Re: Newcord Audio

Indlægaf Almarx » ons 4. maj 2011 22:04

Jeg havde en lignende en kort overgang. Det var en dansk produceret forstærker og jeg tror faktisk firmaet stadig eksisterer, men hvad de laver idag ved jeg ikke. Jeg tror din model er lidt mere avanceret end den jeg havde fornøjelsen af. Det var den første transistorforstærker jeg prøvede, men den blev skiftet ud til fordel for en Sonab Cambridge P50 jeg havde i rigtig mange år. Tillykke!
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 391
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Newcord Audio TFS76

Indlægaf KlausM » ons 4. maj 2011 22:07

Jeg kan godt huske den, den er i HiFi årbogen fra 1974, listet til 1960 kr. Den er opgivet til 2x40 watt (TFS76/2), samme klasse som fx KH ES20, meget fin lille forstærker, ifølge hedengangne Bjørn med 2N3055 i udgangen. Der var en tilsvarende tuner, TR36. Newcord havde adresse i Hellerup.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM ons 4. maj 2011 22:23, rettet i alt 2 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Newcord Audio

Indlægaf Rolf Zetterberg » ons 4. maj 2011 22:13

Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Newcord Audio

Indlægaf KlausM » ons 4. maj 2011 22:25

Newcord findes forøvrigt stadigvæk, og på samme adresse i Hellerup:

http://www.newcord.dk/

Der kan du læse lidt om historien, og lur mig om ikke de stadig ligger inde med dokumentation:

"Helt fra begyndelsen i 1962 har god lyd været sagen for NewCord. De første producerede stereoforstærkere var baseret på rørteknik, men allerede i 1965 blev den første transistor-forstærker præsenteret. NewCord Audio var en af de første producenter i Danmark med stereo Hi-Fi og transistorer. I årene derefter tog transistoriseringen fart og omkring 1969 var transistorerne blevet rimeligt gode.

Foruden den igangværende Stereo Hi-Fi forstærker og FM-Tuner produktion fra 1969 blev udviklingen af kraftigere effektforstærker til brug for større højttaleranlæg sat igang.
Efter Asiens indtog på Hi-Fi området med priser uden konkurrence, blev vægten lagt på projektering, producering samt installation af komplette højttaleranlæg samt teleslynge-anlæg."


Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Newcord Audio

Indlægaf his067 » ons 4. maj 2011 23:02

Ak, jeg husker dem også: Jeg var til samtale med dem for at blive elektroniklærling i 1976 da jeg blev færdig som student fra Det Frie Gymnasium. Men de var ikke glade for sådan en studentersnude fra en venstreorienteret skole--det var dengang hvor man ikke kunne gå i lære hvis man havde studentereksamen. (men i det mindste kaldte de mig til samtale, hvilket var ret flot)
Istedetfor gik jeg på universitetet, studerede engelsk, flyttede til Toronto, hvor jeg tog en Doktorgrad i middelalderstudier og sidder nu som Senior Lecturer i Aberdeen: The best laid plans of mice and men....
Siden har jeg hørt gode ting om Newcord fra Engelske professionelle lydfolk...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Newcord Audio

Indlægaf pqrannes » ons 4. maj 2011 23:55

his067 skrev:... i 1976 da jeg blev færdig som student fra Det Frie Gymnasium ...


Ja. det var så samme år som min frue startede der. I må begge have gået der sammen med både digteren Søren Ulrik Thomsen og sangerinden Anne Dorte Michelsen. Verden er lille. Og stor.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2916
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Newcord Audio

Indlægaf his067 » tors 5. maj 2011 20:17

Joe, der var jo osse det meste af den senere gruppe "Caracas" som inckluderede Otto Sidenius og Anne Dorte M....Men jeg husker ikke Søren Ulrik Thomsen: Jeg er en stor fan af Lars Hug "City Slang" så hvis der er nogen der har en video af hans City Slang show som jeg så en enkelt gang på DR så vil jeg godt høre om I vil sælge en kopi....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Newcord Audio

Indlægaf Meller » man 9. maj 2011 21:08

Hej med jer

Fantastisk! Mange tak for hjælpen, så fik jeg også et navn til forstærkeren ;)

Jeg har et par spørgsmål, som I måske kan hjælpe mig med.

1: Når jeg tænder for forstærkeren kommer der en svag summen, jeg går ud fra at det er fra transformatoren (220V, 50Hz), har jeg ret? Er det noget man skal være bekymret for?

2: Forleden, da jeg skulle teste forstærkeren, satte jeg min MP3 afspiller til. Jeg sad en lille times tid og hørte lidt Led Zeppelin, og var godt tilfreds. Da jeg slukkede for forstærkeren, blev jeg noget overraskelse, for høretelefonen spillede videre! Jeg havde skruet helt op for min MP3 afspiller.
Kan det passe at der er direkte gennemgang genne kredsløbet til PHONES udgangen? (Jeg brugte TAPE indgangen)

Endnu engang tak for hjælpen.

Hilsen
Christian
Meller
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2011

Re: Newcord Audio

Indlægaf Fredmarantz » man 9. maj 2011 23:24

Kan jo være, at der ikke er et højttalerrelæ i udgangen og derfor vil den spille videre indtil lytterne er "nede".

Den summen, som du kan høre - er det i hele apparatets tændingstid - eller kun i tændingsøjeblikket?
Er det summen i højttalerne eller mekanisk summen, som kommer lige fra trafoen, når man lægger øret lidt til?

Vh
Freddy
Senest rettet af Fredmarantz tirs 10. maj 2011 09:16, rettet i alt 1 gang.
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Newcord Audio

Indlægaf Meller » tirs 10. maj 2011 08:15

Hej Freddy

Summen er der hele tiden. Men jeg er lidt i tvivl om hvor den kommer fra. Lægger jeg øret til, lyder det som om den kommer fra midten, af apparatet. Men da jeg havde forstærkeren åben, kunne jeg se at trafoen sad til venstre. :S
Så jeg er lidt i tvivl om, hvad det er der "summer". Jeg har endnu ikke haft højtalere sat til, det vil jeg prøve i weekenden. Der er ingen statisk støj i PHONES udgangen.

Jeg lægger et billed op i aften, så du kan se hvordan forstærkerens indmad ser ud :)

Hilsen
Christian
Meller
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2011

Re: Newcord Audio

Indlægaf Meller » tirs 10. maj 2011 18:51

Som lovet et par billeder af indmaden. For mig lyder det som om "summen" kommer fra midten af forstærkeren.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Meller
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2011

Re: Newcord Audio

Indlægaf rørglad » tirs 10. maj 2011 22:15

Jeg husker den godt. Solgte en del Newcord fra N B Radio i Roskilde og kan bekræfte, at det blev sværere med japanernes indmarch. De producerede også en fremragende tuner (vist nok TR 36?), og sluttede af med en reciever, som var rigtig god til prisen.
Jeg har et diagram, hvis det bliver nødvendigt. Kan oplyse, at hovedtelefon-udgangen er tilsluttet HT-udgangen via 220 Ohm.
mvh nils
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Newcord Audio

Indlægaf Meller » ons 11. maj 2011 21:21

Hah' det er ikke mere end en måned siden, jeg købte en Yamaha CD-S700 hos NB-Radio i Roskilde.
Det er faktisk en rigtig fornuftig butik :)

Hvis jeg får brug for det diagram Nils, så sender jeg dig lige en PM ;)

Jeg har bestilt et par Kro Craft Speakers fra Scythe ( http://www.tnt-audio.com/casse/scythe_krocraft_e.html ) Som jeg skal teste sammen med Newcoren her i weekenden. Det skal nok blive godt (forhåbentligt).
Meller
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: 28 apr 2011

Re: Newcord Audio

Indlægaf Gadgetfreak » tirs 30. aug 2011 19:17

Jeg har også en forstærker præcis magen til. -jeg er bare så uheldig at den højre udgang er gået, nogen der ved om det er lige til at lave eller ?

Den spiller iøvrigt mine JBL LX 8 højtalere fint op :)
Gadgetfreak
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 30 aug 2011

Næste

Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster