Denon PMA-790

Om alt det, der på amerikansk hedder ”Solid State”

Denon PMA-790

Indlægaf Allan. A » tors 2. mar 2017 17:59

Har nogen herinde kendskab til denne gamle top of the line Denon integreret forstærker? Jeg overvejer lidt at prøve sådan en hvis den kan findes til en rimelig pris. Det er jo en ældre herre efterhånden, så der e rjo nok noget man skal være obs på som trætte lyttere, skrættende potmetre osv.

Er der andet som kan drille i sådan en?
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Denon PMA-790

Indlægaf Fredmarantz » tors 2. mar 2017 18:49

Der er masser, der kan drille i en sådan forstærker - ja - i alle forstærkere:

Udover, hvad du selv har nævnt:

Støjende småtransistorer - andre komponenter, som kan være skredet i værdi - lodninger, som måske ikke er så gode mere - irrede forbindelser - skredet DC-balance - skredet Bias - tidligere tvivlsomme reparationer foretaget på "niveau a la klamp".

Den er nok hverken værre eller bedre, end de fleste andre relativt gode forstærkere, hvad aldersbetingede skavanker angår. Stadigvæk er den jo ikke heeeelt så gammel (1983-86), som meget af det, som vi ellers omgiver os med her på siden.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7409
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Denon PMA-790

Indlægaf cdp » tors 2. mar 2017 20:27

Hej Allan
Check disse 2 billeder..
https://www.google.dk/search?q=denon+pm ... TkE64fpp1M:
https://www.google.dk/search?q=denon+po ... b7EnxJ4oVM:
Der er en slående lighed på udgangen i 790 og poa 1500 - et tysk tidsskrift målte 790"eren til næsten 300w i 4ohm (vedvarende).Tørre tal, men jeg synes Denon (de ældre),altid har været indbegrebet af solid lyd og robust konstruktion, til en pris, der er til at betale. Jeg mener Pma 790 kostede små 6000kr i de glade dage - absolut ikke voldsomt. Havde, ( som du selv) en Beomaster 8000 + et sæt M100 højtt. en periode, - de sidste livede gevaltigt op ved mødet med en Pma 777, trods både BM 8000 og pma777 er på 100w.
Mit råd : overvej valg af højtaler, har du god reolplads (den er rigtig stor), få et "lånemedhjemlyt" inden køb og undersøg prisen på de 2 lytter.
- og til andre - undskyld, kunne ikke lade være med at drømme lidt om dengang.... ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Denon PMA-790

Indlægaf Allan. A » tors 2. mar 2017 21:48

Hejsa cdp.

Det er rigtigt jeg havde en Beomaster 8000 reciever dog ikke med M100 men med M150.2 (den mindre udgave af MS150.2) og ja jeg tror fra fabrikken at Beomaster 8000 er skruet ned indvendigt for den lyder så absolut ikke som i 100 watt´er :D

Jeg køre med Audiovector 6X højttalere (ikke vintage) og de spiller hamrende godt, men min Sony TA-F770 ES (næsten vintage) har lidt svært ved at drive dem op trods de 100 watt i 8 ohm og en massiv kæmpe af en strømforsyning og store elektrolyttere på størrelse med en øldåse.. Den lyder kort sagt lidt kedelig..

Måske en Denon PMA-790 har kan drive dem bedre.
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Denon PMA-790

Indlægaf cdp » tors 2. mar 2017 23:57

Den sony er nu heller ikke helt lam - som du ved skal effekten fordobles, for bare at give 3 db ekstra - det fornemmer vores ører næppe på samme måde, så spørgsmålet er om pengene er givet fornuftigt ud...
Hvis det handler om forøget magt/kontrol over tingene, skal du nok satse endnu højere. Mht. lydkvalitet, er jeg ikke sikker på du bliver bedre stillet, men hvis muligheden kommer, så lån dyret med hjem og få et lyt.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Denon PMA-790

Indlægaf Allan. A » fre 3. mar 2017 15:34

cdp skrev:Den sony er nu heller ikke helt lam - som du ved skal effekten fordobles, for bare at give 3 db ekstra - det fornemmer vores ører næppe på samme måde, så spørgsmålet er om pengene er givet fornuftigt ud...
Hvis det handler om forøget magt/kontrol over tingene, skal du nok satse endnu højere. Mht. lydkvalitet, er jeg ikke sikker på du bliver bedre stillet, men hvis muligheden kommer, så lån dyret med hjem og få et lyt.. ;)


Nej Sony´en er stærk nok, den mangler bare lige det sidste power for at drive mine højttalere optimalt. Plus jeg synes lyden er lidt til den kedelige side
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor

Re: Denon PMA-790

Indlægaf Allan. A » søn 5. mar 2017 15:34

Fredmarantz skrev:Der er masser, der kan drille i en sådan forstærker - ja - i alle forstærkere:

Udover, hvad du selv har nævnt:

Støjende småtransistorer - andre komponenter, som kan være skredet i værdi - lodninger, som måske ikke er så gode mere - irrede forbindelser - skredet DC-balance - skredet Bias - tidligere tvivlsomme reparationer foretaget på "niveau a la klamp".

Den er nok hverken værre eller bedre, end de fleste andre relativt gode forstærkere, hvad aldersbetingede skavanker angår. Stadigvæk er den jo ikke heeeelt så gammel (1983-86), som meget af det, som vi ellers omgiver os med her på siden.

Vh
Freddy


Falder jeg over en skal den helst klart tjekkes i hoved og røv, men mindre det er gjort inden salg :)
Elsker vintage og nyere lækre Hi-fi produkter

Allan. A
Brugeravatar
Allan. A
 
Indlæg: 542
Tilmeldt: 22 okt 2011
Geografisk sted: Midtjylland
Lokalitet: Funder 8600 Silkebor


Tilbage til Vintage transistor-udstyr



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster