Beovox S45-2 og S40 renovering

Rosinen i pølseenden

Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf sriis » man 20. apr 2020 23:31

Hej!

Jeg har anskaffet et sæt Beovox S45-2 og et sæt Beovox S40. Begge har stået ubrugt længe (tørt sted), og jeg har ikke hørt dem spille endnu. I den forbindelse har jeg tre spørgsmål:

Beovox S45-2
Ser umiddelbart fine ud. Kantophænget er komplet og uden revner på begge bas-enheder.
Er det bare at sætte dem til forstærkeren eller er der noget jeg bør være opmærksom på?

Beovox S40
Her er kantophænget til bassen fuldstændigt smuldret væk.
Hvor ville I anbefale at jeg køber nye kantophæng?

Begge
Fineren ser lidt træt ud nogle steder. Hvad ville I friske den op med?
Der er ikke mærker efter noget der har stået på højtalerne, så jeg tænker måske en gang olie eller lign. er nok. Men hvad skulle det så være?
Senest rettet af sriis tirs 21. apr 2020 00:09, rettet i alt 2 gange.
Søren Riis
Vejle
sriis
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 apr 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf Fredmarantz » man 20. apr 2020 23:52

Hey Søren!

Jeg tror, at S45 er en ret fin højttaler. Jeg mener at huske, at der vist var et issue med en model, der hedder P45 og så en løstsiddende magnet, men det er vist ikke tilfældet med S45. Nogle må rette mig her, hvis jeg tager fejl.
Jeg tror, at bl.a. Captain Phoenix ved noget - han kigger nok forbi.....

Håber alt er vel ?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf KenRas » tirs 21. apr 2020 07:19

I min optik er det bare at slutte dem til, du skal jo have checket om de virker :p

Dog bør du kun spille lavt og vel relativt kortvarigt på S40, da de ikke har nogen kantophæng. Med du kan få afklaret om der er liv i enhederne, inden du bestiller nye kanter til basserne.

Jeg plejer at købe kanter her: https://speakerrepairshop.nl/en/?action=home&lang=nl

Jeg har både et sæt S45 og et sæt S45-2 og det er en utrolig vellydene højttaler, man ofte kan finde til ingen penge på loppemarkeder og lign. Jeg har også et sæt S30 som spiller godt, så mon ikke S40 også spiller godt?

Mvh Kenneth
Marantz, Sansui, Akai, Pioneer, Nikko, Thorens, Lenco, Beovox, Inertia, Era, SME med mere...
Brugeravatar
KenRas
 
Indlæg: 1258
Tilmeldt: 09 jan 2019
Geografisk sted: Nær Holbæk
Lokalitet: Søstrup

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf bjerager » tirs 21. apr 2020 08:10

LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf sriis » tirs 21. apr 2020 09:14

bjerager skrev:http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=569&t=2150&p=18791#p18734

Prøv at tage et kig i dne her tråd
Fedt - tak :cool1:
Søren Riis
Vejle
sriis
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 apr 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 21. apr 2020 11:30

Fredmarantz skrev:Jeg tror, at bl.a. Captain Phoenix ved noget - han kigger nok forbi.....

Ja, Freddy - jeg kan jo sjældent holde mig i ro, når det handler om min (og en del andres) yndlings-Beovox :p

Bjerager har jo linket til min fortælling om forskellige modifikationer.

Den vigtigste (hvis man ikke skal gøre alt for meget) er at udskifte kondensatorer i delefilteret.
De er alle 3 på 15uF og ihverfald de 2, der sidder i serie med mellemtone- og diskant-enhederne, bør udskiftes til nogle bedre (C2 og C3 på diagrammet).

S45-2 delefilter.jpg

Magneten på S45-2 har ikke samme tilbøjelighed til at gå løs, som på søstermodellen P45 (hvor det stort set altid sker...) - men det kan ske. Tjek (ved let tryk med fingrene rundt om støvhætten) om bas-membranen bevæger sig frit. Gør den det, er magneten OK. Så anbefaler jeg at lime den med araldit, som vist i linket, før den evt. går løs.

Ved. kanter til S40 benytter jeg også den leverandør, KenRas linker til.
S40'erne vil sikkert også have glæde af et par friske kondensatorer (de org. er helt sikkert "skrevet" i værdien og der findes typer, som formidler lyden bedre når den passerer kondensatoren).

God fornøjelse med renovering og lytning :cool1:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf bjerager » tirs 21. apr 2020 11:46

Captain Phoenix skrev:
Fredmarantz skrev:Jeg tror, at bl.a. Captain Phoenix ved noget - han kigger nok forbi.....

Ja, Freddy - jeg kan jo sjældent holde mig i ro, når det handler om min (og en del andres) yndlings-Beovox :p

Bjerager har jo linket til min fortælling om forskellige modifikationer.

Den vigtigste (hvis man ikke skal gøre alt for meget) er at udskifte kondensatorer i delefilteret.
De er alle 3 på 15uF og ihverfald de 2, der sidder i serie med mellemtone- og diskant-enhederne, bør udskiftes til nogle bedre (C2 og C3 på diagrammet).

S45-2 delefilter.jpg

Magneten på S45-2 har ikke samme tilbøjelighed til at gå løs, som på søstermodellen P45 (hvor det stort set altid sker...) - men det kan ske. Tjek (ved let tryk med fingrene rundt om støvhætten) om bas-membranen bevæger sig frit. Gør den det, er magneten OK. Så anbefaler jeg at lime den med araldit, som vist i linket, før den evt. går løs.

Ved. kanter til S40 benytter jeg også den leverandør, KenRas linker til.
S40'erne vil sikkert også have glæde af et par friske kondensatorer (de org. er helt sikkert "skrevet" i værdien og der findes typer, som formidler lyden bedre når den passerer kondensatoren).

God fornøjelse med renovering og lytning :cool1:


Kan man mon få de samme gode forbedringer ud af at gøre noget lignende med S75? Den er jo kendt for ikka at være så "raffineret" men med mere bas end 45'ren...
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1900
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 21. apr 2020 12:21

bjerager skrev:Kan man mon få de samme gode forbedringer ud af at gøre noget lignende med S75? Den er jo kendt for ikka at være så "raffineret" men med mere bas end 45'ren...

Det kan man bestemt - hvilket bl.a. viste sig, da der var "Beovox-shoot-out" her på matriklen for nogen tid siden: viewtopic.php?f=569&t=2150&start=45#p36383

Jeg vil sige, at spørgsmålet om udskiftede/ikke-udskiftede kondensatorer nok var den største enkeltfaktor ved sammenligningen mellem de 4 forskellige mellemstore Beovox'er (om end der også var forskelle i bas-området også).

PS: Jeg synes bestemt S75 kan være med ift. S45-2 når det gælder musikalitet.
Nogle har det lidt "stramt" med Philips-diskanten i S45-2 (den kan i visse sammenhænge lyde lidt presset/skinger godt oppe i frekvensområdet - måske 7-8 kHz) og dér har S75 jo en anden enhed.
Men der er på den anden side også nogle, der finder at S75 er for "boomy" i basområdet. Det synes jeg bestemt ikke (ihverfald hvis den placeres på den tilhørende fod eller tilsvarende).

Det er lidt som at vælge hvem af ens børn man holder mest af... :p
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf sriis » ons 22. apr 2020 21:15

Super inputs alle!
Jeg starter lige med at se om der overhovedet er liv i begge højtalere ved at sætte dem til her en af dagene, men jeg er fristet af at lave noget af de ting i nævner ;)

@Captain Phoenix:
Er det korrekt forstået fra din artikel, så er det jeg får mest ud af er at opgradere kondensatorerne til de typer du nævner (altså ud over at renovere kantophænget)?
Senest rettet af sriis ons 22. apr 2020 21:58, rettet i alt 3 gange.
Søren Riis
Vejle
sriis
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 apr 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf Tonni » ons 22. apr 2020 21:22

De højttalere der mangler ophænget, bør du ligge på gulvet, med enhederne pegende op. Dette da du ellers risikerer at skrabe lakken af svingspoletråden...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4823
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beovox S45-2 og S40 renovering

Indlægaf sriis » ons 22. apr 2020 21:58

Tonni skrev:De højttalere der mangler ophænget, bør du ligge på gulvet, med enhederne pegende op. Dette da du ellers risikerer at skrabe lakken af svingspoletråden...
Tak :cool1:
Søren Riis
Vejle
sriis
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 02 apr 2017
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster