JBL LE14A defekt??

Rosinen i pølseenden

JBL LE14A defekt??

Indlægaf NikonSP » lør 2. maj 2020 10:54

Hej alle i forum

Jeg har et sæt JBL L55, hvor den ene basenhed 'opfører' sig meget underligt.
Af en eller anden grund, sidder membranen alt for langt inde i svingspolegabet. Det begrænser selvsagt muligheden for, at den kan bevæge sig når det behøves.

Enheden ser rigtig pæn og nydelig ud:
JBL LE14A - 1.jpg

Det kan godt anes på billedet, at membranen 'ligger' for langt inde i kurven:
JBL LE14A - 2.jpg

Spideren er også 'trukket' ind:
JBL LE14A - 3.jpg

Imp. stikker ikke helt af og enheden spiller:
JBL LE14A - 4.jpg

Svingspolen 'skraber' ikke på når jeg bevæger membranen manuelt frem og tilbage, - men når jeg slipper den, falder den tilbage til den forkerte position. Om det har været sådan altid, ja, det ved jeg ikke. Har aldrig lagt mærke til det tidligere eller også er det måske fordi jeg idag skulle teste noget 'stort' som jeg vist kom til at spille lidt højt med, - og så kumme de høres, at svingspolen stødte imod. Tilsvarende enhed i den anden højttaler lider lidt af det samme, men støder ikke på.

Jeg har købt højttalerne for nogle år siden som de er og har ikke selv skiftet ophængene.

Er der nogen af jer, der har nogle forslag til hvorfor??? Og hvad jeg skal gøre. Skifte ophængene??

Vh/
Harvey
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: JBL LE14A defekt??

Indlægaf his067 » lør 2. maj 2020 11:21

Er det ikke den gamle "bug-bear" at skumophænget skulle have været monteret på membranens bagside (siger han, uden at vide en brik om JBL højttalere....)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf Sorenki » lør 2. maj 2020 11:29

ud fra min lidt begrænsede viden om området kan der være 2 forklaringer, og disse 2 kan begge være til stede:
1. Ophænget er monteret forkert, hvilket selvfølgelig får enheden længere ned i spolegabet end godt er, hvis man så oveni det har limet ophænget på, på det forkerte sted på membranen (fx hvis man har anvendt shims og fået fikseret spolen for langt "inde" i spolegabet, kan det altså være (som his067 også skriver) at ophænget presser membranen ind i gabet.
2. Spideren kan blive "slap" eller deform - det skulle åbenbart være et resultat af forkert opbevaring igennem lang tid at spideren "tilpasser sig" og dennes nulpunkt flytter sig længere ind i gabet - det er tit det man advarer mod, ift at opbevarer enheder "på ryggen" i stedet for i højtalerens baffel.

Jeg tror mest på nr. 1, men nr. 2 er også en mulighed.
Hvis det er 1 kan du jo montere et nyt ophæng, hvis det er 2 skal spideren skiftes, og så hedder det nok Recone :(
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf rollator » lør 2. maj 2020 11:31

Hej søg på indlægget "sunket ophæng" der har Hackenberg en løsning
mvh René
rollator

Geografisk sted: Albertslund
Lokalitet: Albertslund

Indlægaf kj2005 » lør 2. maj 2020 13:53

Der er oprindelig lim-montering på bagsiden af membranen, som det ses på gamle original billeder af LE14a med det gul/hvide kantophæng.
På nyere udgaver af LE14a med grå/sorte kantophæng ses (på nettet) lim-montering både for og bag på membranen??

Det ser ud som om, at JBL ved alm. standard har monteret limfladen på kantophænget bag på membranerne.

På alle de JBL enheder jeg har repareret , er kantophæng monteret bag på membranen: LE10a, 128H, 128-H1, 2203a, LX1000 / LX800 Audax basenheder osv.

Vedr. spider-ophæng på LE10a er det formpressede (riflede) textil imprægneret med stivelse af en art, som lader sig opvarme til ca 50 grader via en hårtørrer. Uden at man derved ødelægger hverken spole / spoleform eller limfuger. Det gælder om at dosere og fordele varmluften jævnt rundt om spideren.
Før et kantophæng monteres bør man kontrollere, om spideren ( det riflede ophæng) sidder vandret i forhold til limfladen på det ydre metalland /metalplade som afslutter ferrite magneten (eller som på gamle JBL enheder afslutter alnico magneten).

Når jeg henviser til LE10a, skyldes det, at ophænget på den ene enhed var trykket ind efter lang tids opbevaring. Ved opbevaringen var der lagt en bog ovenpå membranen, og flere års tryk af bogens vægt havde bevirket, at spideren inde ved svingspolen lå omkring 6-7mm lavere end vandret i forhold til limfladen.

Det blev løst ved at indstille en hårtørrer så temperaturen i 10-15 cm afstand fra varmepunktet lå omkring 50-60 grader samtidig med, at der var sat passende skumgummi stykker i klemme mellem chassis og membran.
Efter afkøling lå den gamle spider lige så fint i niveau som den anden Le10a enhed, og først derefter blev kantophænget monteret.

Blot et forslag

Mvh. Kim
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Indlægaf Tonni » lør 2. maj 2020 18:35

Tror, nej ved, det kantophæng er monteret forkert.
Jeg havde en LE14A her i huset, og der var det monteret på bagsiden af membranen.
Ellers er det, som Søren skriver, helt sikkert at kantophænget trækker spideren ned...
Den membran er ret så tyk, så det gør en rimelig forskel.
Og er spideren så i forvejen sunket, ja så har vi baladen.
Jeg ville overveje hårtørremetoden, og et sæt nye kanter, monteret på bagsiden.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf NikonSP » søn 3. maj 2020 16:56

Tak for alle jeres indlæg :thumbsup:

Det er altså noget rigtigt svært noget med de LE14A!!

Alle de LE14A med Lanceloy ophæng jeg har haft i hænderne, har haft ophængene monteret på forsiden af membranerne. De er rigtig besværlige at fjerne og meget let kommer man til at beskadige den fine hvide Aquaplas belægning på membranerne.

Så kommer det svære: Jeg ved ikke, hvornår JBL holdt op med at bruge Lanceloy ophæng og om man ved overgangen til de alm. JBL ophæng begyndte at montere ophængene på bagsiden af membranerne, - er der nogen af jer der ved det??

Næste spørgsmål er så, de ophæng vi bestiller nu om dage, som skal forestille at passe til LE14A, er der på dem skrevet noget om, om de skal monteres på forsiden eller bagsiden af membranerne?? For hvis de er lavet til at bilve monteret på bagsiden, så vil resterne af det fjernede tidligere ophæng være synligt = ikke særlig pænt :(

Jeg tror nok, at jeg på mine LE14A vil skære ophængene langs med kanten af membranen og lade det der sidder på membranen nu blive siddende. Så vil jeg i første omgang se, om membranerne kommer tilbage i den rigtige position og så ellers tage det derfra.
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP

Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Indlægaf Sorenki » søn 3. maj 2020 19:17

Hvis du læser dette indlæg (som er et svar til et andet indlæg i samme tråd)
https://audiokarma.org/forums/index.php ... st-4590091

Så lader det til at disse individer har opdaget netop at LE14 bør have sit foam på fronten, fordi Lansalloy ophænget også blev monteret på oversiden af membranen. MEN der nævnes så at man BØR gøre dette for at undgå at spideren bliver hevet ud af spolegabet ift sit nulpunkt. Du har jo så problemet at det er for langt inde, så måske er der enten anvendt et ophæng med en anden symmetri end det burde have, eller også så kunne dine have godt af bagside-monterede ophæng?

Det er sku en underlig situation!
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf Nillerviborg » søn 3. maj 2020 19:46

Org. nye Recone Kit's til LE14A har de sorte skumkanter limet på undersiden. ...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf JGreen » søn 3. maj 2020 22:16

Den der med varme og skum stykker til og fikser membranen har jeg prøvet med nogle B&W basser. Men de fik lige et pust med elvtronikrens(sprit) på spideren og så varmluftovnen på 60grader, den blev bagt i 15m og så ud for at køle af. Den var nok 8mm for langt inde.
MVH J Green
JGreen

Lokalitet: Randers

Indlægaf kj2005 » man 4. maj 2020 10:13

NikonSP skrev:
Det er altså noget rigtigt svært noget med de LE14A!!

Alle de LE14A med Lanceloy ophæng jeg har haft i hænderne, har haft ophængene monteret på forsiden af membranerne. De er rigtig besværlige at fjerne og meget let kommer man til at beskadige den fine hvide Aquaplas belægning på membranerne.

Så kommer det svære: Jeg ved ikke, hvornår JBL holdt op med at bruge Lanceloy ophæng og om man ved overgangen til de alm. JBL ophæng begyndte at montere ophængene på bagsiden af membranerne, - er der nogen af jer der ved det??

For år tilbage talte jeg med en akustik ingeniør fra DTU Lundtofte, som samarbejdede med Isophon og JBL. Jeg fik ingen oplysninger om hvorvidt reparations skum-kanter skulle limes foran eller bagved basmembranen på LE14a, men der lå info omkring recone kit.
Videre: Aquaplas coating blev påført membranen for sikre større membran stivhed og mindske opbrud. Der blev forsket meget i membran opbrud på det tidspunkt.

For alle viste originalfoto's af LE14a ses montering af skumkanter med limfladen på bagsiden af basmembranen.
Det ser ikke rigtigt ud at skumkanten's limflade skal placeres på forfladen af en LE14a? Men måske har et eftermarked udenfor JBL produceret skumkanter med en anden vinkel på limfladen?? .... skumkanter på forsiden af membranen ved JBL vintage enheder...hmmm.
....det er vanskeligere at opnå et perfekt resultat ved baglimning, som det fremgår af en rengjort L220 / LE14a basenhed, hvor små flager af Aquaplas er "skallet af" ved afrensning af den gamle skumkant.
Af den årsag har man måske valgt forside limning?

Et komplet recone kit til LE14a viser bagside limning. Se billede

Vores tyske hifi-kollega viser på Youtube video'en hvorledes lim-bredden på bagsiden af membranen påføres med en mindre limsprøjte.

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=FPGwEhGo20M

Mvh Kim

dokumentation fundet rundt omkring ......
Brugeravatar
kj2005

Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Tilbage til Højttalere