Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Rosinen i pølseenden

Re: Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Indlægaf dfms » tors 24. dec 2020 08:32

Det der ophæng til bassen,er fuldstændig gak-gak :Skor: .
Man skal da undgå at der opstår rekyleffekt i en højtaler, så skal man sgu da ikke "gummi ophænge" bashøjtaleren !
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Indlægaf janfroerup » tors 24. dec 2020 10:23

dfms skrev:Det der ophæng til bassen,er fuldstændig gak-gak :Skor: .
Man skal da undgå at der opstår rekyleffekt i en højtaler, så skal man sgu da ikke "gummi ophænge" bashøjtaleren !


Du bør lige kontakte en del af de dygtige konstruktører af højttalere verden over, og fortælle dem de er på gale veje !

Det er faktisk anerkendt praksis , at montere en bas-enhed i et elastisk ophæng for at minimere vibrations-overførsel til kabinettet. Prøv at læse den artikel der er linket til relativt tidligt i tråden .
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Indlægaf dfms » tors 24. dec 2020 13:26

Ja du undgår vibrations-overførsel til kabinettet, og jeg sikker på at højtaleren spille fint. Men det er jo ikke meningen at bevægelses energien fra membranen, skal forsvinde i gummiophænget.
High-fidelity havde en artikel om, hvilke krav der er for at dæmpe vibrationer i højtaler-kabinetter: For at dæmpe resonanser i en 4" mellemtone skal kabinette veje 20kg, 10" bas er oppe på 150kg, osv.
Er selv ved at lave en baffel-væg, mine bas højtaler er skruet fast på væggen, og enheden er understøttet bag magneten (den sidder nærmest i en skruestik).
Jeg har ikke hørt en så fast/stram bas som nu, all energi fra membranen blive sendt ud i rummet, og går ikke tabt i kabinet-resonanser.
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1077
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Jamo CBR-1302 Re-foam & lydkvalitet

Indlægaf janfroerup » tors 24. dec 2020 13:40

dfms skrev:Ja du undgår vibrations-overførsel til kabinettet, og jeg sikker på at højtaleren spille fint. Men det er jo ikke meningen at bevægelses energien fra membranen, skal forsvinde i gummiophænget.


Energien forsvinder heller ikke ( læste du artiklen ?)

High-fidelity havde en artikel om, hvilke krav der er for at dæmpe vibrationer i højtaler-kabinetter: For at dæmpe resonanser i en 4" mellemtone skal kabinette veje 20kg, 10" bas er oppe på 150kg, osv.


Det er jo nogle retoriske antagelser, som de fleste højttalerfabrikanter nok ikke behøver beskæftige sig ret meget med - da de nok har andre (og bedre) erfaringer med tingene i praksis. Jeg tror ærligt talt ikke omtalte magasin besidder den samme viden, som de firmaer, der har brugt årevis på tingene.

Man har jo netop - fra mange engelske fabrikanter - KEF, IMF, B&W fundet det hensigtsmæssigt at afkoble bas-enheden fra selve kabinettet - Jamo prøvede også med deres CBR serie - og det virker jo fint.
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster