Beovox S75 tråd

Rosinen i pølseenden

Re: Beovox S75 tråd

Indlægaf Captain Phoenix » søn 20. okt 2024 17:42

Lowlight skrev:Hejsa,
Vil derfor gerne høre, om man kan prioritere, hvilke kondensatorer der vil give størst gevinst ved at udskifte til Cross Caps, og hvilke der fint kan udskiftes med nye elektrolytkondensatorer, f.eks. Jantzen Elecaps?

Koncentrer dig om de kondensatorer, der er i signalvejen – det er dem, der påvirker lyden mest.
Det vil sige C4, C5 og C7 i Beovox S75’erne

Her ville jeg bruge (og har tidligere brugt) Jantzen Cross Caps, som er et fornuftigt kompromis imellem pris og kvalitet.
De der afkobler signalet, skal bare holde værdien. Brug dog bipolare - ikke kun elektrolyt med ensidig +/- markering.

Modstandene har jeg ikke så grundige erfaringer med. Men sørg for at gå op i watt værdi – og hvis der er mulighed, så find nogle der ikke er trådviklede (og dermed har induktans).
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Lowlight » søn 20. okt 2024 18:02

Captain Phoenix skrev:
Lowlight skrev:Hejsa,
Vil derfor gerne høre, om man kan prioritere, hvilke kondensatorer der vil give størst gevinst ved at udskifte til Cross Caps, og hvilke der fint kan udskiftes med nye elektrolytkondensatorer, f.eks. Jantzen Elecaps?

Koncentrer dig om de kondensatorer, der er i signalvejen – det er dem, der påvirker lyden mest.
Det vil sige C4, C5 og C7 i Beovox S75’erne

Her ville jeg bruge (og har tidligere brugt) Jantzen Cross Caps, som er et fornuftigt kompromis imellem pris og kvalitet.
De der afkobler signalet, skal bare holde værdien. Brug dog bipolare - ikke kun elektrolyt med ensidig +/- markering.

Modstandene har jeg ikke så grundige erfaringer med. Men sørg for at gå op i watt værdi – og hvis der er mulighed, så find nogle der ikke er trådviklede (og dermed har induktans).

Tak for svaret! Så vil jeg gå efter Cross caps til C4, C5 og C7 - så bliver det Elecaps for resten.
Hvis nogen har feedback til hvilke modstande der ville give mening, så byd endelig ind :)
Brugeravatar
Lowlight

Lokalitet: Nørrebro

Indlægaf Bo R. » fre 29. nov 2024 09:32

Hvordan går det med projektet Lowlight?
Spørger da jeg har købt Dan's S60'ere, og skal igang med samme projekt. Har du kunnet få plads til alle komponenter på masonitpladen til det gamle filter? Kan forestille mig, at det er noget trangt.
Bo R.

Lokalitet: København N.

Indlægaf Lowlight » lør 30. nov 2024 14:32

Bo R. skrev:Hvordan går det med projektet Lowlight?
Spørger da jeg har købt Dan's S60'ere, og skal igang med samme projekt. Har du kunnet få plads til alle komponenter på masonitpladen til det gamle filter? Kan forestille mig, at det er noget trangt.

Jeg kom aldrig rigtigt i gang, da de S75’ere, jeg fik leveret, begge havde døde diskanter. De blev derfor returneret, og i mellemtiden har jeg anskaffet mig et par S45’ere, som skal have skiftet kondensatorer, når jeg får tid.
Brugeravatar
Lowlight

Lokalitet: Nørrebro

Foregående

Tilbage til Højttalere