Richard Allan NG8 problem...

Rosinen i pølseenden

Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Elway » ons 23. maj 2012 19:55

Så fik jeg et sæt Richard Allan New Golden 8 hjem. 5 ohms, ceramic.

MEN den ene har en skavank. Når jeg let berører cone, er der både skrabe-lyd og -modstand. Den skraber på :( (Jeg har ikke haft dem spændt for en forstærker endnu)

Måske re-conet forkert, men "bagkappen" sidder også lidt skævt - der er uens afsted til rammen, som det måske fremgår af billederne:

A):
Billede

B):
Billede

På den side hvor kappen sidder tættest på rammen, er kanten lidt ujævn. Som om den har fået et slag og er trykket ned i den side. Måske kan det anes af foto - lige ved teksten "Import. Copenhagen" hvor malingen er slidt af:

C):
Billede

Så - kan skævheden være "gerningsmanden" eller kunne det være en re-coning, der er gået galt?

Nogen der har forstand på at skille den ad? Er den til at kassere eller kan den reddes?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 23. maj 2012 21:28

Kappen er blot en skal der sidder trykket ned over magneten, den kan trækkes af men har ikke nogen betydning for svingspolens mekaniske tilstand og placering i gabet. Jeg tror absolut ikke at magneten kan forskyde sig, den sidder vist med tre støbte "dyvler" ned i chassiset og dertil lim. Jeg tør ikke sige om hele chassiset kan være skævt, men tvivler. Du skulle måle impedans på dem, om de måler ens. Gør de ikke det så har den en fået for mange tæsk. Lige meget hvad skal svingspolen bare ikke skrabe imod, gør den det, så ville jeg kræve handlen omgjort. Jeg tror ikke de er reconet forkert, det var Hifi Sound Import der lavede den slags, næppe en amatør. Jeg havde selv et par reconede derinde fra, de var absolut 100%.

Held og lykke
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf larsne » ons 23. maj 2012 21:56

Fugt, tyngdekraft og tidens tand kan forårsage at membraner bliver skæve eller at spoler ændrer form - specielt hvis de er af papir. Det kan også forekomme at et fremmedlegeme er klemt mellem centerstykket og spolen.
larsne
 
Indlæg: 1284
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Elway » tors 24. maj 2012 00:29

larsne skrev:Fugt, tyngdekraft og tidens tand kan forårsage at membraner bliver skæve eller at spoler ændrer form - specielt hvis de er af papir. Det kan også forekomme at et fremmedlegeme er klemt mellem centerstykket og spolen.


Tak for jeres svar. Tror faktisk at det var det sidste - altså et fremmedlegeme. Efter at have stået og vendt og drejet enheden for at se skævheder i framen, er der ikke noget "skrab" mere. Kan man skære dustcap af og se om der skulle være faldet noget ud den vej? Eller skal jeg bare få sat dem i det kabinet og få spillet noget musik :lol:
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf larsne » tors 24. maj 2012 01:23

Hvis der skulle være noget derinde er det en rigtig god ide at få det ud, da det kan sætte sig igen, og måske endda skade enheden. Du kan prøve at afspille en "frequency sweep", nogen gange vil fremmedlegemet rumstere ved en bestemt frekvens.
larsne
 
Indlæg: 1284
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Gottschalck » tors 24. maj 2012 12:01

Hej.

Det kan godt være at magneten har rykket sig for det har jeg tilsvarende oplevet med et sæt jeg købte i Spanien. Prøv forsigtigt at skubbe magneten, hvis du kan og - forsigtigt. Det virkede hos mig. Jeg skubbede lidt frem og tilbage til svingspolen ikke stødte på. Det kan godt lade sig gøre.

Glenn fra Basrep har påpeget over for mig at RA enhederne er sarte mht. stød og transport og anbefaler god og megen emballage til forsendelse, samt en god gang lim langs kanterne bagpå ved magneterne så de ikke forrykker sig.

Da enhederne har harmonika bælg ( kantophæng)tror jeg ikke de har være reconet

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Boptilyoudrop » tors 24. maj 2012 13:06

Gottschalck skrev:Hej.

Det kan godt være at magneten har rykket sig for det har jeg tilsvarende oplevet med et sæt jeg købte i Spanien. Prøv forsigtigt at skubbe magneten, hvis du kan og - forsigtigt. Det virkede hos mig. Jeg skubbede lidt frem og tilbage til svingspolen ikke stødte på. Det kan godt lade sig gøre.

Glenn fra Basrep har påpeget over for mig at RA enhederne er sarte mht. stød og transport og anbefaler god og megen emballage til forsendelse, samt en god gang lim langs kanterne bagpå ved magneterne så de ikke forrykker sig.

Da enhederne har harmonika bælg ( kantophæng)tror jeg ikke de har være reconet

Hilsen Jesper


De reconede da med både bølge, skum og gummi, alt efter enheden. NG8 kunne man både få med bølge og skum. Håber de er kommet i form. Ærgerligt hvis det er magneten der er skredet, mon ikke det så er samlingen mellem det yderste polstykke og ferritringen? Hvis det er, så opdager man det sikkert ikke lige når man håndterer den, der er saftige magnetiske kræfter på spil.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Elway » tors 24. maj 2012 22:01

Gottschalck skrev:Hej.

Det kan godt være at magneten har rykket sig for det har jeg tilsvarende oplevet med et sæt jeg købte i Spanien. Prøv forsigtigt at skubbe magneten, hvis du kan og - forsigtigt. Det virkede hos mig. Jeg skubbede lidt frem og tilbage til svingspolen ikke stødte på. Det kan godt lade sig gøre.

Glenn fra Basrep har påpeget over for mig at RA enhederne er sarte mht. stød og transport og anbefaler god og megen emballage til forsendelse, samt en god gang lim langs kanterne bagpå ved magneterne så de ikke forrykker sig.

Da enhederne har harmonika bælg ( kantophæng)tror jeg ikke de har være reconet

Hilsen Jesper


Hej Jesper,

hvordan fik du bagkappen af? jeg havde tænkt mig at lirke fra begge sider med et passende fladt stykke værktøj. Så håber jeg de ikke er limet fast, men blot "trykket" på.
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 799
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Gottschalck » tors 24. maj 2012 23:04

De enheder jeg reppede var en anden 8 tommers model uden kappen over magneten så det var ret nemt. (husker ikke lige modellen, da de er pakket ned)
Men jeg fik lavet kanter på et sæt næsten magen til dine (med skumkanter) og det var her at Basrep påpegede svagheden ved magnetsystemet.

Jeg ved desværre ikke, hvordan du piller skjoldet af enhederne, men mon ikke det er limet fast?

Har du prøvet at trække lidt i selve skjoldet? måske er det nok til at fjerne skrabelyden.

Og iøvrigt super super ærgerligt at de fine enheder ikke er i orden. Så hellere en død skrigemaskine Lowther.

Hilsen Jesper

Hilsen Jepser
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Richard Allan NG8 problem...

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 25. maj 2012 10:32

Elway skrev:
Hej Jesper,

hvordan fik du bagkappen af? jeg havde tænkt mig at lirke fra begge sider med et passende fladt stykke værktøj. Så håber jeg de ikke er limet fast, men blot "trykket" på.


Undskyld jeg blander mig igen. Dem jeg har haft mellem hænderne, de havde ikke kappen limet på, den kan godt lirkes af. Men hvis magneten er løs er det vel med en hvis risiko for at den kommer med? Hvordan måler den? Er der overhovedet gennemgang i svingspolen? En overbelastet svingspole vil ofte deformere og slå vindinger løs der så skraber imod. Vedvarende overbelasting vil simpelthen brænde den over. Men selvfølgelig, har du målt at den holder speciferede impedans, så kan det være relevant at se på andre fejl.

Held og lykke, jeg håber de kommer til at synge igen.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 27 gæster