Kondensator tveaks.

Rosinen i pølseenden

Re: Kondensator tveaks.

Indlægaf nhj4 » tirs 21. aug 2012 19:58

Tube mania skrev:Efter min mening er Audiophile componenter kun lavet til troende...jeg kan ikke og kommer aldrig til at høre forskel på på 2 kondensatorer. Den ene en industritype...den anden en Mundorf eller lign. Men der skal jo være 'smykker' til alle...

kan du over hoved høre forskæld på nogle ting ???
nhj4

Lokalitet: København

Indlægaf Gottschalck » man 21. dec 2015 11:36

Nu vækker jeg en gammel tråd, da jeg i julegave har fået to nye delefiltre fra Jantzen Audio efter opskrift fra Troels Gravesen.
Delefiltrene er monteret i mine gamle Yamaha NS-1000M højtalere. Lyden var i de første timer lidt indelukket, men langsomt åbnede højtalerne op jeg regner med at lyden gradvis ændrer sig hen over julen i takt med musikken og timerne. Lidt skuffet fik jeg fyret op under rørene dagen efter og efter et par timer var det hele meget bedre.
Det har været diskuteret før, men hvorfor synes lyden at ændre sig i kondensatorer og er det tågesnak at tale om tilspilling?
De gamle filtre er målt igennem og overholder specfikationerne med kondensator værdier.
De nye filtre er jo anderledes opbygget end de gamle og derfor vil lyden naturligvis være anderledes.
Jeg oplever en markant bedre bas fra de forholdsvis små kabinetter og mellemtonen og diskanten langt mere detaljeret og gennemsigtig. Det hele spiller mere integreret og homogent med flere mikrodetaljer, synes jeg, men hvad med de kondensatorer?
Skal de spilles til eller er det tom snak og mine ører, der tilvænnes og snydes?
En lille bemærkning omkring tilspilling af kondensatorer er de mange tråde på nettet omkring emnet og der synes at være to lejre. Dem der mener at de kan høre det og dem der mener det er fusk og bedrag.
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf Fredmarantz » man 21. dec 2015 11:50

Hvis man skal tro på det kapitalistiske samfunds mantra- om vækst - salg - aktiekurser mv, så skulle man vel egentlig tro, at det, som satte kursen for væksten skulle være, at tingene i salgsøjeblikket tog sig så positivt og godt ud som muligt (med det endelige salg for øje).
når en højttaler efter produktionen er kommet frem til salgsleddet, så skulle man vel fra fabrikantens og salgsleddets side gerne have, at produktet fremstod i al sin glans (også lydmæssigt), når det skulle sælges/kontrakten underskrives mv..mv..
Hvis fx en højttaler eller andet først skulle have en tids indkøring, og åbenbart med store lydforskelle som resultat, så kan man i hvert fald i "demo-øjeblikket" ikke få produktets fulde potentiale - hvilket kunne sætte et salg i bero......kan vækstmålene og indtjeningsmålene mon holde til dette?

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør

Lokalitet: Herning

Indlægaf his067 » man 21. dec 2015 12:00

Jeg målte for nyligt på Wicon glatfolierne i mine F3 Satelitter: de var alle skredet enormt iværdi: seks af dem skulle være på 36 µF: de var alle imellem 62µF og 96µF !
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, PT: Ortofon SPU Royal N, NLE22 med batteriforsyninger, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør

Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Indlægaf acj1980 » man 21. dec 2015 13:04

jeg er heller ikke med på den tro om kondensatorene ændre sig såå markant indenfor få dage.. medmindre de er helt åbne og væsken tørre ind, jeg tror det er på indersiderne af ørene at lyden forandre sig... fordi man synes det :-)
acj1980

Foregående

Tilbage til Højttalere