Hvilken højtaler passer?

Rosinen i pølseenden

Re: Hvilken højtaler passer?

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 18:41

Den har jeg netop siddet og kigget på, men lød den ikke så dårligt at hvis man kunne få det man mixede til at lyde godt på netop de højtaler, så er man sikker på det lyder godt?

If it sounds good on NS10s then it'll sound good on anything

Jeg tror så mange stadig bruger den i 2018 til studio brug, at der ikke er nogen brugte og dem der kommer engang imellem er enten meget slidte (studio brug?) dyre eller begge dele.

Her er mindste prisen ca 500 euro,jeg så jo et sæt jbl L15 til 1500kr og blev overrasket over sættet kun kostede 1500kr, pga prisen opdagede jeg at det faktisk kunne lade sig gøre at få nogen gode vintage højtaler til fornuftig pris, anser langt de fleste af jbl's højtaler fra 70'erne til at være gode, specielt studio monitor højtalerne.

https://reverb.com/p/yamaha-ns-10m-studio-monitors

For dem der gider læse mere om yamaha NS-10 https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

OMG 3000kr for 2 ns10 diskanter https://www.dba.dk/hoejttaler-yamaha-ns10/id-1037071328/

Hvilken versioner er bedst? (der er sikkert flere versioner ud over pro og så de 3 på billederne)

Billede

Billede

Dem her er også ns 10 de hedder så bare ns 10mm

Billede

Billede
gasolin
1 advarsel tildelt

Lokalitet: aarup

Indlægaf Tonni » søn 23. dec 2018 18:55

Den udtalelse "lyder det godt på et par NS-10, lyder det godt på alt" Skal tolkes som det er et par monitorer.
Er der det mindste galt med mixet (eller anlægget) så hører du det. - Sikkert meget sjovt i starten. Men temmelig trættende til daglig...
De fleste af os er tiltalt af vintage lyd, netop fordi vi er trætte af "High-end" lyd og den deraf følgende dissekering...

Denne udtalelse står selvfølgelig for egen regning, men jeg formodede det også var det der drev dig "gasolin"..? :)
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf Cockernes herre » søn 23. dec 2018 19:11

gasolin skrev:
Cockernes herre skrev:Hej igen
Ja vi har da snart skrevet om hele anlægget efterhånden

Har selv nogle forslag her:

Beovox s60 (begge store)
Beovox S75( mere watt og bas)
Men der er mange vintage muligheder kig fx også på Itt,Altec lansing, etc

Og de nye fy modeller
Qln 606 ( stor men god)
Qln 601 overraskende

Hvis du godt kan lide Rl45 red line har min hundepasser vist et par til salg på omkring 350kr

God jagt

Tror de bliver for store da de skal bruges sammen med min pc på mit skrivebord, skriver også måske rock højtaler af moderat størrelse.

Har fået interessen for vintage og har i mange år været vild med Queen,gasolin,pink floyd,beatles,rolling stones, ac/dc,dire straits (også vilde med dem) med mere, når jeg nu har muligheden, hvorfor så ikke også højtaler, da jeg så jbl L15 sætte til kun 1500kr så jeg muligheden for at man kan få vintage højtaler til en fornuftig pris, måske ikke jbl L15 da de er for store, men så nogen andre og det ville ikke være dyrt.

Qln 601 er lille men med stor lyd
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre

Lokalitet: Ribe

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 19:18

Mange plader lød også bedre i gamle dag før det hele kom på cd og senere mp3 og så loudness war

Det skal bare lyde fedt, ikke alt det der skrigende agressive analytiske lyd hvor man virkerlig kan høre hvad der er skidt og hvad der er kanel (selvfølgelig skal man også kunne høre alle detaljerne), dengang rock musik var rigtig rock, heldigvis har vi dem stadig 7-9-13 led zeppelin,black sabbath,rolling stones, the who, john fogerty (ccr hvis nogen har glemt det :) ),queen (selv om det ikke er det samme uden freddie),deep purple, ac/dc, the eagles og så videre

Noget af den sjæl ved at lytte til en ældre plade som f.eks the eagles gratest hits 1971-1975, som på et tidspunkt var den meste solgt plade i verden (over 40 millioner) indtil thriller blev udgivet og som efter jeg har hørt den op til flere gange (dog ikke på lp) er blevet en plade jeg holde meget af, er at have et anlæg fra ca samme periode med den rigtige lyd,sjæl.

I dag skal alt være bluetooth,trådløst(ikke kun musikken men osgå afspille enheden),class d og helst så småt som en liter mælk og kunne spille omking 100db.
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 19:29

Cockernes herre skrev:
gasolin skrev:
Cockernes herre skrev:Hej igen
Ja vi har da snart skrevet om hele anlægget efterhånden

Har selv nogle forslag her:

Beovox s60 (begge store)
Beovox S75( mere watt og bas)
Men der er mange vintage muligheder kig fx også på Itt,Altec lansing, etc

Og de nye fy modeller
Qln 606 ( stor men god)
Qln 601 overraskende

Hvis du godt kan lide Rl45 red line har min hundepasser vist et par til salg på omkring 350kr

God jagt

Tror de bliver for store da de skal bruges sammen med min pc på mit skrivebord, skriver også måske rock højtaler af moderat størrelse.

Har fået interessen for vintage og har i mange år været vild med Queen,gasolin,pink floyd,beatles,rolling stones, ac/dc,dire straits (også vilde med dem) med mere, når jeg nu har muligheden, hvorfor så ikke også højtaler, da jeg så jbl L15 sætte til kun 1500kr så jeg muligheden for at man kan få vintage højtaler til en fornuftig pris, måske ikke jbl L15 da de er for store, men så nogen andre og det ville ikke være dyrt.

Qln 601 er lille men med stor lyd

Den med eller uden front pasporte?

Det også en model som er sjælden til salg som ns-10 https://www.hifishark.com/search?q=qln+601
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf DrBoar » søn 23. dec 2018 20:11

NS-10 är ökända för att låta dåligt
http://www.torgny.biz/Stereo%20systems_1.htm
Brugeravatar
DrBoar

Lokalitet: Sverige

Indlægaf Cockernes herre » søn 23. dec 2018 20:17

gasolin skrev:[quote="

Qln 601 er lille men med stor lyd[/quote]

Den med eller uden front pasporte?

Den med basrefleks port bagpå. Den er designet afMats Andersen... Sjælden.. Hmm bor sammen med 3 par
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre

Indlægaf gasolin » søn 23. dec 2018 20:19

gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf Cockernes herre » søn 23. dec 2018 21:53

Det er den øverste af dem, hvor de stadig var svenske/Mats. Der er ikke andet at gøre end at holde øje med Dba.dk. Det var der jeg fandt mine. De ligger typisk omkring 600-800kr
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre

Indlægaf Ehapa » man 24. dec 2018 14:43

60-70’er rock , lyder ad H-til på små højtalere...spildte kræfter/penge..har du overvejet hørebøffer ;) ,..
Ehapa

Lokalitet: Frederiksberg

Indlægaf gasolin » man 24. dec 2018 14:46

Skal på ingen måder have hørebøffer, det bruger jeg kun til mobilen
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf gasolin » man 24. dec 2018 17:19

Hvordan spiller et sæt Tandberg TL 1520 ?

Tænker om de kan sendes med gls hvis det er https://www.dba.dk/hoejttaler-tandberg-tl-1520/id-1045156464/
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf gasolin » man 24. dec 2018 18:04

Update kan sendes med gls
gasolin
1 advarsel tildelt

Indlægaf Cockernes herre » tirs 25. dec 2018 12:06

Hej Gasolin igen
Hvis du har tid i julen, er du velkommen til at komme forbi Ribe og høre Qln 601, s45.2, Beovox 3000,Scandyna a25,Dynaco m30, Dux fuldtone, Behringer truth studiemonitore sat op med Sansui, B&O, Tandberg og Nikko. De er dog ikke til salg.
God rest jul
Bedste hilsner
Cockernes herre
Cockernes herre

Indlægaf gasolin » tirs 25. dec 2018 13:47

Takker for tilbudet, tror ikke lige jeg skal til ribe i de her dage med offentlig transport midler.

Beovox s45 har jeg hørt, scandyna a25 tror jeg ikke på nogen måder min forstærker er god nok og er også for store.

Beovox kunne sagtens være et bud eller de Tandberg TL 1520 jeg har fundet.
gasolin
1 advarsel tildelt

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere