Scandyna/dynaco A-25 måle på enhed

Rosinen i pølseenden

Re: Scandyna/dynaco A-25 måle på enhed

Indlægaf mcs_5 » ons 16. nov 2011 14:26

Jeg synes toppen er helt fin. Køb hellere en original af Jesper :)

Men hvis du vil skifte fra en 8 ohms til en 6 ohms enhed, skal der ændres i delefilteret.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Indlægaf j3n2 » ons 16. nov 2011 19:30

Lidt off topic, sorry -men er scan-dyna tweeteren forskellig fra seas 87h enheden i lyd?
-og skal vi aldrig have en stor a25'er tråd og træf ;-)
j3n2

Geografisk sted: viborg

Re: Scandyna/dynaco A-25 måle på delefilter

Indlægaf Roky » ons 16. nov 2011 20:35

bukkehave skrev:
Tube mania skrev:
bukkehave skrev:Pqrannes, mange tak for link. Håber denne tråd også vil komme andre til gode. Ved voltmetetret sat til 200 får jeg ca. 20 ohm igen ved den ikke fungerende diskant, mens jeg får 5 ohm ved den fungerende. Er den højrere modstand tegn på at enheden er færdig?

Ja...

Kort og godt, men trist :(.

Roky, jeg måtte smide en flad 50'er. Det var i loppehuset i Århus. Var der ellers noget interessant i torsdags? For lige at runde dit indlæg af Roky, så var enhederne stadig sluttet til ved målingen, og måling på begge terminaler med delefilter og hele svineriet gav hhv. 4,8 ohm på den fungerende og 5 på den ikke fungerende.

Mange tak for hjælpen - nu er jeg en erfaring rigere, men en diskantenhed fattigere :(
/Thorkil

Thorkil, Det var lige godt s*t*ans :D Da jeg kom ca. kl 17.30 torsdag, var jeg lige ved at tabe underkæben, da prisen var fast til 400 kr. Selvfølgelig nåede jeg det ikke fredag, og tænkte at det sikkert var en her fra forum da havde snuppet dem. Narhh, det var klart dem som fangede øjet. Så også nogle kæmpe selvbyg kasser, som vejede over 30 kg. Jeg kunne bare ikke få frontstoffet af. mvh Roky
Roky

Lokalitet: Østjylland

Indlægaf bukkehave » ons 16. nov 2011 23:02

Det var skægt - jeg startede med et skambud på en 20'er :). Efter lidt handlen frem og tilbage - med unfair gåen væk taktik og måbende tagen til hovedet endte vi på en halv 10o'er-mand.

Når jeg har fået loddet en ny diskant i er jeg bestemt med på et træf.

Mht. en stor scandyna A25 tråd kunne det være sjovt at se billeder af alle de forskellige slags med tilhørende Info om ohm, potmetretrin, navne på enheder - andre ideer?
Brugeravatar
bukkehave

Lokalitet: Århus C

Indlægaf Tonni » tors 17. nov 2011 06:24

Hmm er der "copyright" på den anden sides tråd? Låne låne, inden den også forsvinder...

- Til dem der ikke ved. Så er det [link=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=71011&PN=1]denne tråd[/link]...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf j3n2 » man 28. nov 2011 18:14

Jeg har skiftet modstande, kondensatorer og kabling i mine scandyna a25. Min model er den model uden terminal og tweeter attenuator, men tilgengæld med en smuk alukant ;-)
Men når jeg plotter 8ohm enhed og delefrekvens ved 1500hz som der står på etikketten, ind i et 1.ordens delefilter kalkulator, så kommer det aldrig i nærheden af den 8uf kondensator som jeg lige har skiftet... -jeg synes ellers lige at jeg havde forstået det, men så ikke alligevel..?

-mit filter er bare 8uf og 2,2ohm i serie med diskanten, og 8om parallelt.
bas/mellemtoneenheden kører lige på.

Billede

og når diskantenheden er opgivet til både 8 og 4ohm, kan en 6ohm's diskant så ikke passe ligeså godt i samme filter?
Senest rettet af j3n2 man 28. nov 2011 18:17, rettet i alt 1 gang.
j3n2

Indlægaf j3n2 » man 28. nov 2011 18:15

Ja, jeg var jo for beskeden til at åbne den "nye store a-25er tråd" med mit spørgsmål, så jeg lånte denne her :oops:
j3n2

Indlægaf mcs_5 » tirs 29. nov 2011 01:06

j3n2 skrev:Men når jeg plotter 8ohm enhed og delefrekvens ved 1500hz som der står på etikketten, ind i et 1.ordens delefilter kalkulator, så kommer det aldrig i nærheden af den 8uf kondensator som jeg lige har skiftet... -jeg synes ellers lige at jeg havde forstået det, men så ikke alligevel..?

Delefrekvensen kan godt være på 1500Hz akustisk, selvom den ikke er det elektrisk. Det er ikke altid så simpelt ;)

Billede

Hvorfor har du brugt tre kondensatorer? 8,2µF er da en standardværdi.

og når diskantenheden er opgivet til både 8 og 4ohm, kan en 6ohm's diskant så ikke passe ligeså godt i samme filter?

Din enhed er ikke opgivet til både 8 og 4 ohm. Og jeg tvivler meget på at filteret er ens i 4- og 8-ohms modellerne.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf Tonni » tirs 29. nov 2011 06:42

Mikkel?

Jeg tror det er en 8,2'er og to effektmodstande der er på billedet...?

@ j3n2

Når du har en modstand på 2,2 ohm i serie med en parallelforbindelse bestående af en 8 ohms stodmand og diskanten, har du da rigtigt nok en resulterende impedans på ca 6,2 ohm. Men, der mangler lige selvinduktionen i diskanten samt diskantens impedansforløb i den ligning...
Som Mikkel skriver, det er ikke altid så simpelt...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni

Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Indlægaf j3n2 » tirs 29. nov 2011 10:10

ak ak.. jeg synes ellers lige at det var så simpelt et filter, at selv jeg kunne være med ;-)

Billede
jeg har svært ved at tolke, om mine enheder er 4 eller 8, billedet er lånt fra nettet, men der står også både 4 og 8ohm på mine.

Ja, det er ganske rigtigt to effektmodstande du kan se på billedet..
Når jeg beregner en førsteordens butterworthfilter, og plotter 6,2 ohm ind i online kalkulatoren, så deler en 8uf kondensator ved 3300hz (elektrisk? ;-) ) og ikke 1500hz, som der står bag på højttaleren.

mvh Jens
j3n2

Indlægaf Gottschalck » tirs 29. nov 2011 10:34

Roder du stadig med enheder/filtre eller har du fået en ny enhed monteret?

Det kan godt være det er sjovt at måle og kalkulere på diverse enheder og filtre, men er det ikke bare at få monteret en ny???

Jeg har altså 6-8 af de enheder du viser på billedet og dem står der også 4-8 ohm på.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf j3n2 » tirs 29. nov 2011 10:59

Jeg har et sæt fuldt fungerende a25er, nu med friske kondensatorer og effektmodstande i filteret. Jeg lånte bare tråden her til dele min undren over delefilteret. ;)

Mvh Jens
j3n2

Indlægaf Gottschalck » tirs 29. nov 2011 12:54

Ok sorry det kan jeg godt se.

Venligst jesper
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf mcs_5 » tirs 29. nov 2011 15:26

j3n2 skrev:Billede
jeg har svært ved at tolke, om mine enheder er 4 eller 8, billedet er lånt fra nettet, men der står også både 4 og 8ohm på mine.

Du skal igang med en tonegenerator, et voltmeter og et amperemeter ;)

Eller også mangler der et datablad med en impedanskurve...

Ja, det er ganske rigtigt to effektmodstande du kan se på billedet..

Beklager jeg ikke kiggede ordentligt efter.

Når jeg beregner en førsteordens butterworthfilter, og plotter 6,2 ohm ind i online kalkulatoren, så deler en 8uf kondensator ved 3300hz (elektrisk? ;-) ) og ikke 1500hz, som der står bag på højttaleren.

Impedansen kan også være en del lavere end 6,2. Hvis vi antager at enheden er på 4 ohm, så må impedansen være 2,2+(4//8) = 4,9 ohm... Men uanset impedansen, kommer du aldrig i nærheden af 1500Hz. Det der kan give en akustisk delefrekvens på ca. 1500Hz er at basenhedens output falder over 1500Hz, og at diskantenhedens output samtidig stiger i det område pga. en resonans eller lign.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem

Indlægaf j3n2 » tirs 29. nov 2011 16:54

hmm.. Jeg har nok undervurderet det arbejde der er lagt i filteret i sin tid. Havde forestillet mig at det var konstrueret ud fra et par simple principper og ellers bare regnestokken.. :lol:
takker mange gange for info! :thumbsup:

Mvh Jens
j3n2

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere