Men hvis du vil skifte fra en 8 ohms til en 6 ohms enhed, skal der ændres i delefilteret.
Venlig hilsen
Mikkel C. Simonsen
bukkehave skrev:Tube mania skrev:bukkehave skrev:Pqrannes, mange tak for link. Håber denne tråd også vil komme andre til gode. Ved voltmetetret sat til 200 får jeg ca. 20 ohm igen ved den ikke fungerende diskant, mens jeg får 5 ohm ved den fungerende. Er den højrere modstand tegn på at enheden er færdig?
Ja...
Kort og godt, men trist.
Roky, jeg måtte smide en flad 50'er. Det var i loppehuset i Århus. Var der ellers noget interessant i torsdags? For lige at runde dit indlæg af Roky, så var enhederne stadig sluttet til ved målingen, og måling på begge terminaler med delefilter og hele svineriet gav hhv. 4,8 ohm på den fungerende og 5 på den ikke fungerende.
Mange tak for hjælpen - nu er jeg en erfaring rigere, men en diskantenhed fattigere
/Thorkil
j3n2 skrev:Men når jeg plotter 8ohm enhed og delefrekvens ved 1500hz som der står på etikketten, ind i et 1.ordens delefilter kalkulator, så kommer det aldrig i nærheden af den 8uf kondensator som jeg lige har skiftet... -jeg synes ellers lige at jeg havde forstået det, men så ikke alligevel..?
og når diskantenheden er opgivet til både 8 og 4ohm, kan en 6ohm's diskant så ikke passe ligeså godt i samme filter?
j3n2 skrev:
jeg har svært ved at tolke, om mine enheder er 4 eller 8, billedet er lånt fra nettet, men der står også både 4 og 8ohm på mine.
Ja, det er ganske rigtigt to effektmodstande du kan se på billedet..
Når jeg beregner en førsteordens butterworthfilter, og plotter 6,2 ohm ind i online kalkulatoren, så deler en 8uf kondensator ved 3300hz (elektrisk? ;-) ) og ikke 1500hz, som der står bag på højttaleren.
Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster