Beyma Monitors mk1

Rosinen i pølseenden

Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » ons 21. aug 2019 23:36

beyma.JPG
Hej i forum

Er der nogen af jer, som kender noget til disse ? Har forgæves søgt flere oplysninger/historie et par andre steder på nettet. Ved at de kunne købes som kit i '81, og at de blev solgt - og vistnok bygget - af Falborg på et mindre værksted i Nordjylland.
Nogen der har eller har haft sådan nogle?

De spiller iøvrigt helt forrygende ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf hificlassic » tors 22. aug 2019 06:59

De er mega fede. Absolut på højde med JBL
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » tors 22. aug 2019 10:59

ENIG hificlassic. Hul igennem, meget dynamiske og man bliver draget ind i musikken.
Jeg får lyst til at lytte og super godt underholdt. De er måske knap så hifi korrekte, men det gør ikke mig noget overhovedet
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf bqvick » tors 22. aug 2019 20:03

2-mas skrev:ENIG hificlassic. Hul igennem, meget dynamiske og man bliver draget ind i musikken.
Jeg får lyst til at lytte og super godt underholdt. De er måske knap så hifi korrekte, men det gør ikke mig noget overhovedet


Nu,ved jeg ikke helt hvad du mener med hifi 2mas ...men det jeg hørte hos dig i dag ,er absolut hifi i top klasse :thumbsup: De spiller formidabelt godt ...med ekstrem stram og afgrundsdyb bas ,kontant og med et ordentlig punch ,men hvor alle detaljer er på plads....mellemtonen er fyldig transparent og med myader af detaljer, ekstremt velopløst ..og det samme kunne jeg sige om diskanten .Musikken præsenteres på en fortrinlig og storslået måde ,indenfor alle musikgenre ....,musikken så og sige ...fylder rummet ud i hver en krog og så svinger det bare ,så man bliver rigtig glad i låget....oplevelsen sidder både i krop og sjæl efter dagens lytning ...bestemt højtalere der ikke så`dan lige går i glemmebogen ,Mange tak 2mas for lytning .Desværre kan jeg ikke bidrage med oplysninger vedr.dine højtalerne...men kun stærkt anbefale dem ,hvis nogen skulle være så heldige at støde på sådan et sæt Beyma. Vh.Benny
bqvick
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 13 dec 2010
Lokalitet: Århus

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » tors 22. aug 2019 22:28

bqvick skrev:
2-mas skrev:ENIG hificlassic. Hul igennem, meget dynamiske og man bliver draget ind i musikken.
Jeg får lyst til at lytte og super godt underholdt. De er måske knap så hifi korrekte, men det gør ikke mig noget overhovedet


Nu,ved jeg ikke helt hvad du mener med hifi 2mas ...men det jeg hørte hos dig i dag ,er absolut hifi i top klasse :thumbsup: De spiller formidabelt godt ...med ekstrem stram og afgrundsdyb bas ,kontant og med et ordentlig punch ,men hvor alle detaljer er på plads....mellemtonen er fyldig transparent og med myader af detaljer, ekstremt velopløst ..og det samme kunne jeg sige om diskanten .Musikken præsenteres på en fortrinlig og storslået måde ,indenfor alle musikgenre ....,musikken så og sige ...fylder rummet ud i hver en krog og så svinger det bare ,så man bliver rigtig glad i låget....oplevelsen sidder både i krop og sjæl efter dagens lytning ...bestemt højtalere der ikke så`dan lige går i glemmebogen ,Mange tak 2mas for lytning .Desværre kan jeg ikke bidrage med oplysninger vedr.dine højtalerne...men kun stærkt anbefale dem ,hvis nogen skulle være så heldige at støde på sådan et sæt Beyma. Vh.Benny


Hej Benny
Med hifi mener jeg den "polerede" lyd. Beymaerne er lidt "rå". Giver det mening? :lol:

Det lader desværre ikke til, at nogen kender noget til dem, men tak for din beskrivelse af lyden. Tror også det er de bedste ht jeg nogensinde har haft. Du sagde selv et interessant spørgsmål, nemlig hvilken betydning forstærkeren har ? Prøver Luxman L11 en dag, måpske det kan gi' et fingerpeg.

Tusind tak for et dejligt besøg Benny :OPO: :cool1:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf lillebror » fre 23. aug 2019 12:22

Peter Falborg var min gode ven. Han døde desværre alt for tidligt.
Højtalerne er lavet og samlet på et lille snedkerværksted i Præstbro (9330). Højtalerne blev ofte testet på en kæmpereceiver fra Pioneer (1980-ikke årstallet, men modellen)
Peters store problem var, at han solgte tingene alt for billigt
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » fre 23. aug 2019 16:10

lillebror skrev:Peter Falborg var min gode ven. Han døde desværre alt for tidligt.
Højtalerne er lavet og samlet på et lille snedkerværksted i Præstbro (9330). Højtalerne blev ofte testet på en kæmpereceiver fra Pioneer (1980-ikke årstallet, men modellen)
Peters store problem var, at han solgte tingene alt for billigt


Hej lillebror.

Hvor sjovt at du var ven med Falborg. Ja døde han ikke i start 90'erne ? Var det samme værksted, hvor Ole Christensen og Jens Posselt også kom ? Der må ha' været nogle livlige hifi-samtaler :lol:
Tror Falborg ville være stolt, hvis han kunne høre hans højttalere her i stuen. De spiller aldeles fremragende. Han har været grundig, for bagpladen er skruet fast med 26 skruer. Da jeg fik dem ud, opdagede jeg at bagpladen også var fuldlimet :lol:

Skulle du få lyst til et "gensyn" med hans højttalere anno 2019, og et lille kaffelyt, er du meget velkommen. Kan se du jo også bor i Aalborg.
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf lillebror » fre 23. aug 2019 16:23

Hej Thomas
Jens Posselt kom der. Ole, var det ham fra Frh. med båndhøjttalerne? Jeg mener, at han døde i 90, altså Peter. Han snakkede om, at godt kunne tænke sig at komme til VM i fodbold, men det nåede han ikke.
Han var noget af det mest uegoistiske, man kunne tænke. Altid hjælpsom, hvis man havde problemer. Jeg lærte ham at kende i 77 og abonnerede på et tidspunkt på 2stk KEF t27 på næsten mdl. basis. Indtil Peter hjalp mig med filteret.
Jeg bor lidt uden for Aalborg, men vil gerne gense de gamle lækre Beyma'er en dag.
vh Søren
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » fre 23. aug 2019 16:46

Hej Søren. Ja det var ham fra Frh. Jeg ved hvor hans egne og sidste sæt båndhøjttalere står. De spiller også super godt. Ring du bare, når du bliver kaffetørstig
.
Hilsen Thomas
Senest rettet af 2-mas fre 12. jun 2020 14:54, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » fre 23. aug 2019 17:14

lillebror skrev:Hej Thomas
Jens Posselt kom der. Ole, var det ham fra Frh. med båndhøjttalerne? Jeg mener, at han døde i 90, altså Peter. Han snakkede om, at godt kunne tænke sig at komme til VM i fodbold, men det nåede han ikke.
Han var noget af det mest uegoistiske, man kunne tænke. Altid hjælpsom, hvis man havde problemer. Jeg lærte ham at kende i 77 og abonnerede på et tidspunkt på 2stk KEF t27 på næsten mdl. basis. Indtil Peter hjalp mig med filteret.
Jeg bor lidt uden for Aalborg, men vil gerne gense de gamle lækre Beyma'er en dag.
vh Søren


Har lige hentet ht også med t-27. 4 stk...pr.side hihi
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf Louis » fre 23. aug 2019 19:28

2-mas skrev:
lillebror skrev:Hej Thomas
Jens Posselt kom der. Ole, var det ham fra Frh. med båndhøjttalerne? Jeg mener, at han døde i 90, altså Peter. Han snakkede om, at godt kunne tænke sig at komme til VM i fodbold, men det nåede han ikke.
Han var noget af det mest uegoistiske, man kunne tænke. Altid hjælpsom, hvis man havde problemer. Jeg lærte ham at kende i 77 og abonnerede på et tidspunkt på 2stk KEF t27 på næsten mdl. basis. Indtil Peter hjalp mig med filteret.
Jeg bor lidt uden for Aalborg, men vil gerne gense de gamle lækre Beyma'er en dag.
vh Søren


Har lige hentet ht også med t-27. 4 stk...pr.side hihi


Måske noget Arena ;)
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » fre 23. aug 2019 19:34

Louis skrev:
2-mas skrev:
lillebror skrev:Hej Thomas
Jens Posselt kom der. Ole, var det ham fra Frh. med båndhøjttalerne? Jeg mener, at han døde i 90, altså Peter. Han snakkede om, at godt kunne tænke sig at komme til VM i fodbold, men det nåede han ikke.
Han var noget af det mest uegoistiske, man kunne tænke. Altid hjælpsom, hvis man havde problemer. Jeg lærte ham at kende i 77 og abonnerede på et tidspunkt på 2stk KEF t27 på næsten mdl. basis. Indtil Peter hjalp mig med filteret.
Jeg bor lidt uden for Aalborg, men vil gerne gense de gamle lækre Beyma'er en dag.
vh Søren


Har lige hentet ht også med t-27. 4 stk...pr.side hihi


Måske noget Arena ;)


BINGO til Louis ;-)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » fre 23. aug 2019 20:36

Lillebror Søren ved du om der er lavet flere sæt af dem?
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf lillebror » fre 23. aug 2019 21:58

Det er der sikkert. Men næppe helt identisk mht træsort.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » fre 23. aug 2019 22:25

lillebror skrev:Det er der sikkert. Men næppe helt identisk mht træsort.


Dejligt ;). Så må jeg holde øje
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 38 gæster