Beyma Monitors mk1

Rosinen i pølseenden

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf lillebror » lør 24. aug 2019 11:12

Langt de fleste af de store Beyma'er, som Peter solgte, lød ganske fantastisk. De stod på ingen måde tilbage for tidens JBL'er. Ikke lydmæssigt i al fald. Finish var nok lidt dårligere.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » lør 24. aug 2019 11:37

lillebror skrev:Langt de fleste af de store Beyma'er, som Peter solgte, lød ganske fantastisk. De stod på ingen måde tilbage for tidens JBL'er. Ikke lydmæssigt i al fald. Finish var nok lidt dårligere.


Lillebror det er jeg meget enig i. Oplever så meget ekstremt godt. Meget "ren" lyd, fed opløsning, dynamik og slam i bassen
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf hificlassic » lør 24. aug 2019 21:45

Jeg har også haft nogle stykker af Beymas coaxial enheder på 15". Magentil JBL/UREI enhederne, og de lød også rigtig godt, så længe man brugte Beymas eget delefilter. De er fuldt på højde med Altec og JBL og Tannoy
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » lør 24. aug 2019 22:01

hificlassic skrev:Jeg har også haft nogle stykker af Beymas coaxial enheder på 15". Magentil JBL/UREI enhederne, og de lød også rigtig godt, så længe man brugte Beymas eget delefilter. De er fuldt på højde med Altec og JBL og Tannoy


Som nævnt tidligere i tråden forsøgte jeg at komme ind til delefiltret, for at se hvad det bestod af, men foruden de 26 skruer var bagpladen limet fast. Derfor står det lige lidt "stille" :lol: .
Fik også bassen (støbt chassis, 10kg) ud men den sidder i eget kammer.

Et af hornene skulle være en kopi af jbl 2307. Diskanthornet skal måske dæmpes et my, men så er de også tæt på at sidde i skabet ;)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf Tonni » søn 25. aug 2019 19:50

Det med diskanten, kan skyldes at der sidder en kondensator der lækker, Ikke sikkert men skal undersøges.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » søn 25. aug 2019 19:54

Tonni skrev:Det med diskanten, kan skyldes at der sidder en kondensator der lækker, Ikke sikkert men skal undersøges.


Tak for tippet Tonni!
Gælder det også når det er ens i begge sider?
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf Tonni » søn 25. aug 2019 20:28

Mindre sandsynligt, men ja.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » søn 25. aug 2019 21:17

Tonni skrev:Mindre sandsynligt, men ja.


Tak for assistancen Tonni
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf larsne » tirs 3. sep 2019 11:34

Ser ud til at den gode Poul stadig følger med i aktiviteterne her på siden :p http://www.poulsaudiobutik.dk/2019/09/status.html
larsne
 
Indlæg: 1271
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf hificlassic » tirs 3. sep 2019 15:33

Så vidt de enheder jeg har haft i hænderne fra både JBL og Beyma, må jeg sige at begge har lavet deciderede skodenheder og virkelig god kvalitet. Hverken JBLs eller Beyma delefiltre ligner noget man idag ville kalde highend, men det er der heller ingen af Tannoys der gør, og alligevel lyder de fleste ganske hæderligt.
At JBL har en 2426 1" driver til at spille med en E145 instrument basenhed i deres Everest DD55000 siger vist nok om at de ikke har noget at lade hinanden høre for. Både JBL og Tannoy har lavet glimrende højttalere med ganske billige standard PA enheder og "skod" delefiltre. Så hvorfor skulle det ikke kunne lade sig gøre med Beyma enheder?
Senest rettet af hificlassic tirs 3. sep 2019 21:28, rettet i alt 1 gang.
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf lillebror » tirs 3. sep 2019 16:32

Poul har da bare ikke lige noget Beyma til salg. En gang var Tannoy det eneste rigtige, så var det JBL og for tiden er det vist Vitavox. Hvem ved, måske en dag er Eltax det nye sort :D
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » tirs 3. sep 2019 17:32

larsne skrev:Ser ud til at den gode Poul stadig følger med i aktiviteterne her på siden :p http://www.poulsaudiobutik.dk/2019/09/status.html


Skribenten har altid haft meget markante holdninger. Det kan jo også være en måde at få opmærksomhed på, og det vælger jeg at tro.

Han omtaler Beyma's enheder fra 1990, men dem jeg har - og ganske rigtig søger - er altså fra ca. '79-80. Et horn (nøjagtig kopi af JBL 2307), en 15" bass på 9,5kg med støbt chassis (og tungere end JBL's egen 2225H) er næppe skodenheder.

Har skribenten hørt, hvordan de lyder i mit setup ? NEJ det har han ikke, men det har mine 6-7 hifigæster inkl. bquick her fra forummet, og alle er blevet meget overraskede, så pilen peger måske i skribentens egen retning.

Generaliseringer og sure gamle mænd nej tak, så kære skribent, smil lidt mere og vær glad for at vi hverisær kan li' vores lyd.
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf Sorenki » tirs 3. sep 2019 18:56

Nu har jeg selv været omtalt (nedtalt?) i Pouls blog, og jeg ringede så til ham og vi fik os en ganske hyggelig samtale.
Jeg ved Poul ikke ligger synderligt meget i det, og hans blog er netop hans egne tanker og overvejelser. Sådanne kan man jo næppe tillægge megen værdi.

Flere af dem er dog Ganske underholdene. Måske bare ikke efter hensigten. ;)


Jeg synes måske godt man kan gå i dialog på samme platform. Så det netop bliver dialog - eller i det mindste søge en art accept af, at man altså omtaler et andet individ inden lancering. Uanset om det er ved brugernavn eller rigtigt navn. Det ville være klædeligt.

Jeg håndterede det så ved at ringe til Poul, og få redet kontroversen ud der.
Hvad andre har af holdninger til enheders beskaffenhed, er jo fuldstændig ligegyldigt; jeg kan godt lide Accuphase, andre Mcintosh - fred være med det :)
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf 2-mas » ons 4. sep 2019 12:45

Sorenkl : Det er netop "værdien" i det, der gør at jeg ikke vil bruge energi og tid på at svare yderligere.. :p
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Beyma Monitors mk1

Indlægaf pqrannes » ons 4. sep 2019 15:35

larsne skrev:Ser ud til at den gode Poul stadig følger med i aktiviteterne her på siden :p http://www.poulsaudiobutik.dk/2019/09/status.html


Ja, det var sgu en mærkelig perfid udgang på den blogtekst.

Min erfaring siger mig, at man skal prøve at undgå "skribenter", der omtaler sig selv som "denne skribent" - på poulsaudiobutik.dk optræder "denne skribent" umiddelbart 1.380 gange.

PQR.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster