Audiovector projekt

Rosinen i pølseenden

Audiovector projekt

Indlægaf ralphandersen » lør 11. apr 2020 14:21

Da Dan spurgte efter et gulvhornsprojekt, bød SL1000 sig til med et par Audiovector kabinetter. Dem kunne jeg ikke modstå, så jeg hentede dem i går.
De er ikke så pæne udenpå, men meget lækkert lavet indeni. Det er angiveligt en af dem Hans Henrik fra Fyn fik lavet (hvis jeg forstpd det rigtigt)

Audiovector før 2 lille.jpg


Audiovector før 1 lille.jpg


Så mangler jeg bare at skaffe enheder og noget finer. Den foreløbige plan er noget i denne stil:

Audiovector endemål.jpg


Jeg forsøger at læse op på forskellige fuldtoneenheder og det er en jungle, så kvalificeret input modtages med taknemmelighed.
Jeg overvejer Lowther pm2c (pm4a eller pm2a ville jo være dejligt men nok alligevel for dyrt), Coral beta 8, Coral flat 8 og en ikke vintage Tang-Band W8-1772.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audiovector projekt

Indlægaf his067 » lør 11. apr 2020 15:17

Klassikeren ER jo en Lowther PM2a.....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3824
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Audiovector projekt

Indlægaf Pel » lør 11. apr 2020 17:00

Spørg vericon han ved alt om lowther og horn der passer til dem.

vh Pel
Pel
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320

Re: Audiovector projekt

Indlægaf Tonni » lør 11. apr 2020 18:03

Vi har et medlem her inde, som spiller med Audiovector Auditorium. Han bruger "kun" PM4A i det...
Han har også haft PM2Mk.II i det, men foretrak PM4A.
Hans anlæg er stadig min preference, på 38'te år...!
Dem han har er Hans Henriks gamle. Der blev angiveligt lavet 5 sæt i alt, hos ham.

Skal de videre en gang, håber jeg at have råd!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Audiovector projekt

Indlægaf ralphandersen » lør 11. apr 2020 18:44

Men hvad koster et par pm2a/pm4a?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audiovector projekt

Indlægaf Tonni » lør 11. apr 2020 18:55

De er ikke billige! - Hvis du i det hele taget kan finde et par.
De er pebrede, da magneterne er rigtig dyre at fremstille.
Men kan du finde et sæt, renoverer Lowther dem, efter ombytningsmetoden.
Priser kan findes her:
https://lowtherloudspeakers.com/pricing/
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Audiovector projekt

Indlægaf MAJ » lør 11. apr 2020 21:49

Hvis det er til 8 tommers enheder, har jeg Coral Flat og Fostex du kan låne og lege med.
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Audiovector projekt

Indlægaf vericon » lør 11. apr 2020 22:46

Hej
Godt når gamle venner kigger forbi -
vector 01.jpg

Jeg overvejede at geninvestere i sættet , har p.t. ikke transportmulighed - så pst. væk er de.
Fra Lowther Loudspeakers er Audiovector bestykket med en enkelt PM4 .
Audiovector PM 4 01.jpg

Kommer der en fremadrettet PM 2A med i "bandet" hedder det så Auditorium Audiovector -
Auditorium audiovector.jpg

Hornet i "Exploded View" ser sådan ud:
Audivector-Din-1A.jpg

Mvh.
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Audiovector projekt

Indlægaf ralphandersen » søn 12. apr 2020 00:02

Til MAJ
Tak for tilbuddet. Det vil jeg nok gerne tage imod når jeg kommer så langt. Jeg tror jeg vil arbejde med finishen først og så prøve enheder af bagefter. PÅ den måde er jeg sikker på at jeg får det gjort...

Til Vericon
Dine så lidt pænere ud :cool1: , men det er vist samme model. Ved du mere om oprindelsen?

Kan man overhovedet finde betalelige pm4a'er?
Der er et rektangulært blikstykke inde i fronthornet. Hvad er det og er det vigtigt?
På nogle modeller er der også en reflektor ovenover fronthornet:
audiovector med reflektor.jpg


Det ser lidt ud som om reflektoren er magen til fronthornet, så kunne man evt lave en kopi af fronthornet og bruge den som reflektor?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audiovector projekt

Indlægaf Tonni » søn 12. apr 2020 14:00

Reflektoren behøver ikke at være så fancy. Dem Ole har, er "bare" udstyret med en acrylplade, som dels hviler på bagkanten af hornet, dels hænger ned fra loftet, i et par diskrete kæder.
Det der gør de fem sæt, Hans Henrik lavede,specielle. Det var at de var kraftigere i materialerne, end Lowthers egne.
Lowther havde svjh brugt 16 mm plader, hvor HH redesignede tegningerne, for at kunne bruge 20-22mm plader.
Dette i øvrigt i samarbejde med Lowther. Så med andre ord, hans horn var væsentlig bedre end Lowthers egne, når det kom til mangel af resonanser og egenlyd. Men også noget tungere...
Mener at huske noget med tre en halv plade træ pr kabinet. - Eller ca 85 Kg uden enheder...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Audiovector projekt

Indlægaf ralphandersen » ons 15. apr 2020 09:13

Så fik jeg dem gjort nogenlunde rene.


Audiovector før 4 lille.jpg
Audiovector før 3 lille.jpg


Jeg har i et stykke tid tænkt på højttalere i køleskabsstørrelse, men der findes tilsyneladende også kummefryserhøjttalere :Skor:

Det lille blikstykke der mangler på mine er en reflektor lavet af 2mm aluminiumsblik med en vinkel på 150 grader. Det fandt jeg ud af vha den vedhæftede konstruktionstegning lavet af Norbert Gütte fra Ligno lab.

Jeg bruger stadig tid på at bestemme mig for en enhed. I tegningerne står der PM2C eller PM6C og et andet forslag fra en overbevisende poster (https://www.diyaudio.com/forums/full-ra ... inets.html) er PM4A eller DX4. Der er jo ret stor prisforskel...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audiovector projekt

Indlægaf Tonni » ons 15. apr 2020 10:49

Det oprindelige horn, blev leveret med PM4 ( og Auditoriun Audiovector med PM2Mk.II frontfiring)
Og Hans Henrik lavede sine med de samme intentioner. Dette er også hvorfor ladekammeret er tilpasset den store magnet på PM4.

En lille supplerende OT. Hans Henrik solgte sit eget sæt, der nær var havnet hos Peter Quottrup (AN UK) til Ole, her i Randers, og skiftede til et sæt Tannoy Gold. Et sæt han byggede efter alle kunstens regler, med laminerede kabinetter, og kakler indvendigt. Jeg har aldrig været i nærheden af så døde kabinetter, før eller siden.

Oles er i øvrigt et sæt Auditorium, hvor den frontmonterede PM2Mk.II blev sløjfet, da de gav en for diffus og hård gengivelse.
Senest rettet af Tonni ons 15. apr 2020 17:21, rettet i alt 1 gang.
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4804
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Audiovector projekt

Indlægaf Elway » ons 15. apr 2020 11:46

er "tragten" glasfiber eller hvordan?
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 753
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg

Re: Audiovector projekt

Indlægaf ralphandersen » ons 15. apr 2020 13:52

Ja, tragten er lavet af glasfiber.
Hvad kan for øvrigt man male det med?
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Audiovector projekt

Indlægaf r-l-b » ons 15. apr 2020 14:18

ralphandersen skrev:Ja, tragten er lavet af glasfiber.
Hvad kan for øvrigt man male det med?


Spørg et sted hvor de sælger maling til både
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 44 gæster