Identifikation af SEAS-højttalere

Rosinen i pølseenden

Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » fre 24. apr 2020 21:58

God aften gents.

Jeg har fået disse ind - der er ingen labels på. Jeg gætter på det er SEAS kit 303?

De er endnu ikke prøvelyttet men jeg husker dem i hjemmelavede kabinetter, lidt ineffektive og tilbagelænede men fint afbalanceret. Disse ligner fabriksfremstillede kabinetter og med alu-skinner både øverst og nederst på fronterne. Kan det være originale SEAS-kabinetter?

7837ED49-12B2-4042-8291-E11A7056F4B4.jpeg


9FF68B84-3100-4123-9210-6E362B941DA8.jpeg


52765773-16D7-4A0A-8478-C9897D2A7A0E.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf JMP » fre 24. apr 2020 23:34

Kan det være dem her?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
JMP
 
Indlæg: 211
Tilmeldt: 28 jun 2018
Geografisk sted: 250km over polarcirklen
Lokalitet: Sisimiut

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » lør 25. apr 2020 09:34

Hej JMP, ja :) Jeg skyder dem til Kit 303, for der er vel ikke så mange andre muligheder.

Sjovt nok er der ikke voldsomt meget information tilgængelig - det meste er naturligt nok fra Norge. Sådan et kit var vel relativt billigt og fra dengang, hvor mange for at spare lidt byggede selv.

Mvh.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf vincula » lør 25. apr 2020 10:17

Jeg har selv haft 2 forskellige kits med Seas 10" (dog kun 2-vejs) og begge lød fremragende. En af dem spiller stadig dagligt i Vanløse med en Sansui AU 999. Mine A25'er lyder bedre, men kun fordi jeg har investeret en del timer i dem.

Tjek komponenterne og evt. tilføje lidt afstivning til kabinettet, hvis ikke det er blevet gjort. Ellers er jeg temmelig sikkert på, at de allerede lyder ret godt.

Tillykke med dem.

Hilsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf cdp » lør 25. apr 2020 17:54

Hej Sjold - Fint sæt du har fundet. Enhederne er : Seas 25F-EWX, 10FM og 86H. Filter = D-036. Ifølge google kunne sættet fås både 4 & 8 0hms.
EWX kan også fungere i et refleks kabinet, hvor den rækker en smule længere ned, men til gengæld ruller mere stejl af.
https://www.dba.dk/hoejttaler-andet-mae ... 065966791/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » lør 25. apr 2020 18:02

Tak for info :) Jeg havde luret, at 303 findes med basrefleks og der hedder den 303R.

Hvordan finder jeg ud af om impedansen er 4 el 8 Ohm? Kan jeg måle det med et DC-ohmmeter?
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf cdp » lør 25. apr 2020 20:27

Du ohm'r bare dyret, ligger måling ml.3 og 5 ohm er det sikkert en 4 ohms hjt. Tror også der er solgt flest af dem.
Go' aften herfra.(73) :thumbsup:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf pqrannes » lør 25. apr 2020 21:14

Jeg tror, at de første rigtige højttalere, jeg havde efter monokassetteafspilleren, jeg fik i konfirmationsgave af min farmor i 1976, var sådan et kit, som jeg selv byggede kabinetter til. Da jeg satte den sidste skrue i den ene bas, smuttede skruetrækkeren og prikkede hul i pappet. Det var træls.

Men ellers spillede de vist ok, trukket af et Philips combo-anlæg med receiver og grammofon i ét.

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » lør 25. apr 2020 21:20

cdp skrev:Du ohm'r bare dyret, ligger måling ml.3 og 5 ohm er det sikkert en 4 ohms hjt. Tror også der er solgt flest af dem.
Go' aften herfra.(73) :thumbsup:


4,5 - 4,6 Ohm dc-modstand ligger begge på, så det må være 4 Ohms :)

Takker og ilm.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » tirs 28. apr 2020 21:47

Nå, træerne gror ikke helt ind i himlen :/

Den ene basenhed har en mislyd ved en lydstyrke lidt over alm. baggrundsmusik-niveau, dvs. op til noget der ligner 3-4 Watt på forstærkerens meter - lyder næsten som når en svingspole ved for høj effekt slår i bund.

Jeg tænker den måske skraber på men der er umiddelbart intet at mærke/høre på den hvis jeg manuelt bevæger membranen.

Så - gode råd eller alternativt en der har en 25F-EWX 4 Ohm til salg?

På forhånd tak!
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf JGreen » tirs 28. apr 2020 22:04

Det er ikke bare tråden over til membranen der støder på. Eller nitten der sider løs i membranen.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf Fredmarantz » tirs 28. apr 2020 22:15

Måske enheden skal vendes 180 grader?

Vh
freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf cdp » tirs 28. apr 2020 22:16

Hejsa
Løse magneter og ophæng der med tiden kan synke - alt det ved du allerede. Tror nok mere din enhed har været lidt for varm, og noget er løsnet sig i spolen. Har du haft den ude ? kunne jo teoretisk være en litzetråd eller indvendig ledning, der snakkede med. ( jævnfør svar fra jgreen )
Hvis spolen banker i bund, er hele ophænget sunket tilbage, hvilke jeg ikke tror. ( medmindre der har ligget en mursten ovenpå i længere tid, eller varme har misdannet ) - Har desværre foræret mine løse A25 enheder væk, ellers var de dine. Pøj med det - de er værd at bevare. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » tirs 28. apr 2020 22:33

Jeg tror (håber) Hr Green er inde på noget af det rigtige - i hvert fald ser den sådan ud:

E1FA137D-F978-42F0-920B-EE7702B6A31E.jpeg


Selve nitterne sidder fint men den ene terminal er løs. Bemærk også den lille skive, der sidder bag selve terminalen. Jeg har givet det hele en klat lim og et krokodillenæb til at holde, indtil det er tørt og kan afprøves.

Og nu jeg er i gang, kan jeg lige så godt vende enheden 180 grader også :)

Tak for hjælpen til alle!
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Identifikation af SEAS-højttalere

Indlægaf skjold » tors 30. apr 2020 21:14

Jeg skylder måske en update: Efter limning af terminalen og skiven på bagsiden, er mislyden forsvundet :)

Og hvordan spiller de? Jo - slægtsskabet med fx Beovox og Scandyna fornægter sig ikke - direkte sammenlignet med A25 synes jeg dog ikke den spiller nær så dybt som A25. Den er jo 3-vejs ift. A25 og har en noget tydeligere mellemtone - om det så klæder musikken er nok en smags- eller vanesag. Der er muligvis også en del af øverste mellemtone der er lidt for markant og skinger ift. fx Beovox S45 eller S75. Måske jeg skulle kigge på delefilter engang også?

Den vågner ligesom de andre op, når den får godt med effekt men det er ikke en udpræget spil-højt-til-fest højttaler. Jeg synes fx Beovox S75 kan bydes en del mere, før den bliver anstrengt at høre på.

Men tak til alle for input - næste skridt er rep af de ganske små finerskader der er og så let slibning/oliering. De har været i nærheden af tobaksrøg engang (kan ses på alulister og tilledninger) men lugter heldigvis ikke. Vel også svært at finde noget fra 70'erne der ikke på et tidspunkt har været i røg...

PS PQR: Vi er jævnaldrende kan jeg regne ud og jeg føler med dig og dit uheld dengang - havde det været mig som 14-årig havde jeg nok været tæt på at græde :)
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 146 gæster