Richard Allan men hvilken model ?

Rosinen i pølseenden

Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » man 4. maj 2020 18:43

Jeg har anskaffet mig et sæt Richard Allan højtalere, og har prøvet at finde ud af hvilken model det er, men kan ikke finde denne udgave nogen steder, måske nogen herinde ved hvilken model det er, undrer mig også lidt over at diskant og mellemtone ikke er skruet, men er kittet fast, kan nogen hjælpe med lidt oplysninger.
IMG_1196.JPG

IMG_1195.JPG

IMG_1197.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf KlausM » tirs 5. maj 2020 12:00

Kan enhederne passe med "Pavane"?

Richard_Allan.jpg

Mvh Klaus
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2250
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » tirs 5. maj 2020 14:27

KlausM skrev:Kan enhederne passe med "Pavane"?

Richard_Allan.jpg

Mvh Klaus

Hej Klaus.
Nej ikke helt mellemtone har firkantet magnet, og delefilter har flere komponenter.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » fre 8. maj 2020 10:29

Det var ikke mange bud, der har været på model type, er der heller ingen som kan forklare hvorfor mellemtone og diskant er kittet fast og ikke skruet.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Ehapa » fre 8. maj 2020 11:06

Hej, det er mit indtryk at forhandleren af RA i DK satte højtalere sammen efter individuele ønsker fra kunderne, kan ikke lige huske hvad butikken hed som lå her i KBH dengang...har selv 2 sæt der heller ikke falder i kategori med fabriks fremstillet typer.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » fre 8. maj 2020 12:52

Ja det er også det jeg regnede lidt med, ved du noget om hvorfor enhederne ikke er skruet i kabinetterne
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf kj2005 » tirs 12. maj 2020 10:20

Alubrian skrev:Ja det er også det jeg regnede lidt med, ved du noget om hvorfor enhederne ikke er skruet i kabinetterne



RA kabinetter ligner nogle fra Hi Fi Sound. Englænderen Allan Twaites fortalte ofte ejeren af HI FI Sound om hans mangel på forståelse af højttaler sammensætning.

Lige præcis din variant med 10" , 5" og 4" diskant var det rigtige valg mht. enheder....indfræsninger på bagsiden af frontpladen? = montering bagfra. Forpladen skruet i indefra.
...ingen korte skruer fulgte dette Richard Allan kit ...køber brugte en glarmester løsning :thumbsup:...

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » tirs 12. maj 2020 12:42

kj2005 skrev:
Alubrian skrev:Ja det er også det jeg regnede lidt med, ved du noget om hvorfor enhederne ikke er skruet i kabinetterne



RA kabinetter ligner nogle fra Hi Fi Sound. Englænderen Allan Twaites fortalte ofte ejeren af HI FI Sound om hans mangel på forståelse af højttaler sammensætning.

Lige præcis din variant med 10" , 5" og 4" diskant var det rigtige valg mht. enheder....indfræsninger på bagsiden af frontpladen? = montering bagfra. Forpladen skruet i indefra.
...ingen korte skruer fulgte dette Richard Allan kit ...køber brugte en glarmester løsning :thumbsup:...

Mvh Kim

Hej Kim.
tak for info omkring mine RA højtalere, en speciel løsning at der ikke fulgte skruer med, og at frontpladen er skruet på indefra, må lige se om det er muligt at lave en anden løsning med, og så få skruet enhederne fast i stedet for kit løsning, mellemtonen sad løst da jeg åbnede ind til dem.
VH Brian
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf kj2005 » ons 13. maj 2020 18:38

Alubrian skrev:
kj2005 skrev:
Alubrian skrev:Ja det er også det jeg regnede lidt med, ved du noget om hvorfor enhederne ikke er skruet i kabinetterne


RA kabinetter ligner nogle fra Hi Fi Sound.

Mvh Kim

Hej Kim.
tak for info omkring mine RA højtalere, en speciel løsning at der ikke fulgte skruer med, og at frontpladen er skruet på indefra, må lige se om det er muligt at lave en anden løsning med, og så få skruet enhederne fast i stedet for kit løsning, mellemtonen sad løst da jeg åbnede ind til dem.
VH Brian


Med en løs mellemtone kan højttaleren kun give ringere lyd. Hvis højttaleren er samlet engang omkring 1970 ~ 1974 med vindueskit , har mellemtonen nok aldrig gengivet som den skal...eller i bedste fald raslet i takt med musikken i Tupperware spanden :roll:

I en tidligere tråd har vi været omkring ejeren, Kresten Lausten der åbnede HiFi Sound Import, Ny østergade 23 omkring 1962. Omkring 1983 overtog Audioscan agenturet. Der står lidt mere om Richard Allan på :

http://www.vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=966

Her er flere specifikationer over enheder fra Richard Allan og bl.a. om CG10:

http://ukhhsoc.torrens.org/makers/RichardAllan/Loudspeakers/Loudspeaker_Units_and_Enclosures_leaflet/Loudspeaker_Units.jpeg

Flere sider og information om Richard Allan fra UK Hi-Fi History Society:

http://ukhhsoc.torrens.org/makers/RichardAllan/Loudspeakers/index.html

På denne side ses den originale "Pavane series II" i en "Triple Assembly" og en "Super Triple Assembly" udgave:

http://ukhhsoc.torrens.org/makers/RichardAllan/Loudspeakers/Super_Triple_Sardana_Pavane_II_Kits.jpeg

Forskellen på Pavane og Sardana var at der blev anvendt en CG12 i Pavane og en CG12 Super i Sardana.

.....en fantastisk opstart af hifi sammen med Richard Allan...synes jeg

Mvh. Kim

NB...synes lige at man må læse et indlæg der omhandler Kresten Lausten ,
og HiFi Sound Import i Ny Østergade 23.

Indlægget er fra Ingeniøren og Ole Witthøft skrevet 17. sep 2013 kl. 23:01, hvor han forklarer at han i startfirserne var 17 år gammel.:

https://ing.dk/blog/hoejttaleren-har-faaet-et-navn-161839

Læs fra "I begyndelsen af firserne"..."Lim er noget af hemmeligheden"....og afsnittet: " Richard Allan New Golden Eight"...så ved vi hvad vi er oppe imod!
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Goetske » ons 13. maj 2020 21:16

Jeg har et sæt Pavane, hvor basserne var kittet i. Jeg valgte at lave nye forplader og skrue basserne i bagfra. Ikke helt originalt åbenbart...:-) Men man kan næsten heller ikke andet, da enhederne ikke har en lige anlægsflade, men jeg synes at det fungerer bedre.
Ifølge tidligere ejer var de købt hos SK Sound? I Vejle.

/Steffen
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Goetske
 
Indlæg: 19
Tilmeldt: 17 feb 2017
Lokalitet: Vejle

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » tors 14. maj 2020 09:21

KJ
Tjah du har sikkert ret i at mellemtonen, ihvertfald i de sidste mange år sikkert ikke har lydt optimalt, da på den højtaler der er vist her, havde en klods siddende på bunden af spanden, for at holde den fast i kabinettet, takker for svar og link.
VH Brian
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf kj2005 » tors 14. maj 2020 10:17

Goetske skrev:Jeg har et sæt Pavane, hvor basserne var kittet i. Jeg valgte at lave nye forplader og skrue basserne i bagfra. Ikke helt originalt åbenbart...:-) Men man kan næsten heller ikke andet, da enhederne ikke har en lige anlægsflade, men jeg synes at det fungerer bedre.
Ifølge tidligere ejer var de købt hos SK Sound? I Vejle.

/Steffen


Meget velholdte og flotte enheder . Jeg har aldrig hørt et par Pavane rigtigt , men de ser godt ud :thumbsup:

Jeg kan godt huske at CG15, CG12 og måske også CG10 havde støbte alu-chassis'er der var skrå på bagsiden, så montering bagfra på forpladen var bedste mulighed.

Mvh. Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1414
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Richard Allan men hvilken model ?

Indlægaf Alubrian » tors 14. maj 2020 12:27

Goetske skrev:Jeg har et sæt Pavane, hvor basserne var kittet i. Jeg valgte at lave nye forplader og skrue basserne i bagfra. Ikke helt originalt åbenbart...:-) Men man kan næsten heller ikke andet, da enhederne ikke har en lige anlægsflade, men jeg synes at det fungerer bedre.
Ifølge tidligere ejer var de købt hos SK Sound? I Vejle.

/Steffen

tjah der må være en glarmester i familien, omkring den forhandler, sef fint ud din løsning.
VH Brian
Alubrian
 
Indlæg: 123
Tilmeldt: 19 apr 2017
Lokalitet: Herlev


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster