Hjælp til Klipschorn

Rosinen i pølseenden

Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » man 8. mar 2021 21:34

Hej i forum

:LLL:

Jeg har været så heldig, at få et sæt Klipschorn installeret her i hytten. De er jo konstrueret til at stå i hvert sit hjørne, men det kan ikke lade sig gøre i min stue.
Derfor er tanken at få lavet en kunstig væg/mur, som tilnærmelsesvis har de samme lydmæssige egenskaber, som en rigtig mur.
Det skal lige siges, at jeg hverken har adgang til værksted eller egne håndværkerhænder, så eventuelle forslag må gerne være "nemme" at praktisere *HELP*

Er der nogen af jer kloge hoveder, der har et forslag ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf Skorpio » man 8. mar 2021 21:50

Har du prøvet at dreje hele opstillingen 90 grader til højre (ifølge billedet), for at prøvelytte effekten af hjørneplaceringen?
Brugeravatar
Skorpio
 
Indlæg: 195
Tilmeldt: 01 jun 2013
Geografisk sted: Aarhus
Lokalitet: 8000

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf Tonni » man 8. mar 2021 21:52

Hvad med et laminat af spånplade og gipsplade, på et skelet af lægter? Let at lave, og rimelig fornuftig økonomisk...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » man 8. mar 2021 21:55

Tonni skrev:Hvad med et laminat af spånplade og gipsplade, på et skelet af lægter? Let at lave, og rimelig fornuftig økonomisk...


Tak for tippet Tonni.......vil det have en lydmæssig effekt tilnærmelsesvis som en rigtig mur ?
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf lillebror » man 8. mar 2021 22:07

Sådan en lægteskelet skal jeg gerne skrue sammen for dig. Man kunne måske fylde hulrummet i væggen med strandsand for yderligere at få det til at virke som en væg. Tyngde.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » man 8. mar 2021 22:14

Det lyder jo helt super fantastisk lillebror :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:

Skal jeg ikke se at få dig inviteret ud til et lyt, og så kan vi samtidig se nærmere på det ? Havde iøvrigt sendt dig en PM tidligere på aftenen..
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf lillebror » man 8. mar 2021 22:17

Jeg havde ikke set den PM. Nu har jeg. Det bliver spændende at høre hornene.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf pqrannes » man 8. mar 2021 22:28

Der skrives om problemstillingen mange steder på nettet. Google "false corners" og Klipschhorns, og du vil se.

Mr Klipsch, himself, har også været inde over om emnet:

Screenshot_2021-03-08-21-53-44-666.jpeg


PQR
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af pqrannes man 8. mar 2021 23:08, rettet i alt 1 gang.
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2903
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » man 8. mar 2021 23:08

pqrannes skrev:Der skrives om problemstillingen på nettet. Google "false corners" og Klipsch horn og du vil se.

Mr Klipsch har selv skrevet om det:

Screenshot_2021-03-08-21-53-44-666.jpeg


PQR


Tak Peter. Den har jeg også set på, og fattet NUL af...desværre
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » man 8. mar 2021 23:11

Skorpio skrev:Har du prøvet at dreje hele opstillingen 90 grader til højre (ifølge billedet), for at prøvelytte effekten af hjørneplaceringen?


Det lader sig ikke gøre i praksis desværre
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf Tonni » man 8. mar 2021 23:54

2-mas skrev:
Tonni skrev:Hvad med et laminat af spånplade og gipsplade, på et skelet af lægter? Let at lave, og rimelig fornuftig økonomisk...


Tak for tippet Tonni.......vil det have en lydmæssig effekt tilnærmelsesvis som en rigtig mur ?


Da det er sådan man laver gipsvægge, i moderne byggerier, vil det have en effekt som sådan.
Man kan vælge mellem to lag gips, eller et lag 12mm spånplade og et lag gips. Kombinationen mellem spånbyggeplade og gips, er den mest døde af de to. Man spænder jo plader af forskellig densitet, og dermed resonansfrekvens, sammen. Jeg har opført flere mure, på den måde. To plader, på hver side, med rockuld mellem.

Forslaget om sand mellem, vil gøre det ekstremt dødt, og tungt. Men også kræve sit gulv...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » tirs 9. mar 2021 00:03

Tonni skrev:
2-mas skrev:
Tonni skrev:Hvad med et laminat af spånplade og gipsplade, på et skelet af lægter? Let at lave, og rimelig fornuftig økonomisk...


Tak for tippet Tonni.......vil det have en lydmæssig effekt tilnærmelsesvis som en rigtig mur ?


Da det er sådan man laver gipsvægge, i moderne byggerier, vil det have en effekt som sådan.
Man kan vælge mellem to lag gips, eller et lag 12mm spånplade og et lag gips. Kombinationen mellem spånbyggeplade og gips, er den mest døde af de to. Man spænder jo plader af forskellig densitet, og dermed resonansfrekvens, sammen. Jeg har opført flere mure, på den måde. To plader, på hver side, med rockuld mellem.

Forslaget om sand mellem, vil gøre det ekstremt dødt, og tungt. Men også kræve sit gulv...


Har betongulv -> parket -> gulvtæppe. Det er mest de akustiske/refleksionsmæssige egenskaber, jeg tænker på. Højttalerne er jo lavet til at skulle stå i hvert sit hjørne, så jeg formoder at den kunstige væg, skal medvirke til at forstærke/reflektere lyden UD I RUMMET L::L
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf Tonni » tirs 9. mar 2021 00:11

2-mas skrev:Har betongulv -> parket -> gulvtæppe. Det er mest de akustiske/refleksionsmæssige egenskaber, jeg tænker på. Højttalerne er jo lavet til at skulle stå i hvert sit hjørne, så jeg formoder at den kunstige væg, skal medvirke til at forstærke/reflektere lyden UD I RUMMET L::L


Ja og der vil sådan en "gipsvæg"/rumdeler være til gavn. Dimensionerne må dog være et kompromis...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf 2-mas » tors 11. mar 2021 11:24

Howdy lillebror

Det var nogle hyggelige timer igår. Du har jo været indenfor vores fælles hobby i mange år, og det var spændende at høre dine betragtninger om lyd og udviklingen gennem tiden.
Endnu en gang tak for din store hjælp med bygning af den kunstige væg. Det er i den grad værdsat :thumbsup: :thumbsup:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Hjælp til Klipschorn

Indlægaf Tonni » tors 11. mar 2021 12:11

Må jeg starte med at sige tillykke, og spørge om resultatet blev som forventet?
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4795
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Kimber og 12 gæster