Audioscan 3050

Rosinen i pølseenden

Audioscan 3050

Indlægaf Abaddonis » fre 16. apr 2021 09:28

Hejsa ;-)
Efter min store begejstring over resultatet med et gammel Seas højttaler-kit, som jeg tidligere spurgte om råd til herinde, har jeg har fået raget et par Audioscan 3050 til mig.

Jeg er svært tilfreds med fundet og har tænkt mig at renovere dem som jeg gjorde med Seas-kit'et - jeg er virkelig stor fan af den "lyd".

MEN - og sådan ét er der jo som regel - frontbeklædningen mangler. Men for den nette sum af en flaske rødvin, kan jeg jo ikke tillade mig nogen form for brok.

Kan jeg være så heldig, at nogen herinde ligger inde med enten omtalte 3050 eller en af dens søskende hhv. 2040 eller 4060?
Efter lidt research har jeg nemlig opdaget, at frontbeklædningen var ganske anderledes end hvad jeg ellers er løbet på - se foto.

Hvis jeg kunne få fat i fotos/mål, kunne man måske finde nogen, der kunne reproducere den lidt unikke front - ellers må jeg sjusse mig frem til det efter øjemål.

Synes ihvertfald det ville være synd, bare at bygge en almindelig ramme med stof.

Takker,
Jesper...
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Abaddonis
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 23 feb 2021
Lokalitet: Aars

Re: Audioscan 3050

Indlægaf ferr31 » fre 16. apr 2021 11:59

Måske Nikonsp kan hjælpe dig på vej, han har før arbejdet i noget skum,
jeg kan bare ikke lige huske til hvad.
Mvh.
Nils
Brugeravatar
ferr31
 
Indlæg: 957
Tilmeldt: 09 jan 2011
Geografisk sted: Østfyn
Lokalitet: Nyborg

Re: Audioscan 3050

Indlægaf Sorenki » fre 16. apr 2021 12:27

Et kvalificeret gæt ville være til noget JBL;
Jeg husker et tip med at ville man save i skum, er en bøf-kniv monteret i en stiksav, vidst en smart vej at gå ;)

Ift at fræse de viste lameller i skum, er øvelsen så nok mere svær, men kunne man tænke at man savede "lister" med smig og så limede disse til en skum-bagside?

Ellers må man finde en stor båndsav med en fin klinge og få den vej.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Audioscan 3050

Indlægaf NikonSP » fre 16. apr 2021 15:32

ferr31 skrev:Måske Nikonsp kan hjælpe dig på vej, han har før arbejdet i noget skum,
jeg kan bare ikke lige huske til hvad.


Ja, - jeg har brugt en hel del tid på at forsøge at blive gode venner med skumgummi, - og det er bestemt ikke let.
Skumgummi fås i rigtig mange forskellige typer og vægte, hvoraf de færreste er egnede til at sætte foran nogle højttalere og så forvente, at lyden komme uskadt igennem.

Det skumgummi der skal bruges til højttalerfronter kaldes ofte akustikskum og er støbt med en meget åben struktur som gør, at lyden kommer igennem. Alm. gængs skumgummi kan ikke bruges til højttaler fronter!!!

Jeg har haft held til at bearbejde skumgummi med en almindelig elektrisk stiksav, ikke med en alm. takket stiksavsklinge, men med en speciel stiksavsklinge som Bosch laver, der er udformet som en kniv. Det er virkeligt nemt at bruge til at skære med, - men det er vældig svært at lave det nøjagtigt, så det kommer til at fremstå i 'stue/kone kvalitet' :'( :lol:

Men, - jeg har stadig ikke fundet ud af, hvordan man former skum. Om man 'støber' skummet i en form som det man ønsker, eller man kan bearbejde det bagefter - jeg ved det ikke. Jeg er i øjeblikket ved at gøre et sæt AR10pi istand. I den forbindelse har jeg fået et sæt skumfronter i US, som er fint hvælvet på bagsiden, så der er plads til enhederne. Jeg har siddet og set på de skumplader uden at kunne finde ud af, hvordan de er fremstillet. Det eneste jeg har fundet ud er til gengæld, at de ser brandgodt ud . . . . . :p
Der er nu noget ved en Marantz, - og mange andre ting . . .
Brugeravatar
NikonSP
 
Indlæg: 834
Tilmeldt: 15 maj 2010
Geografisk sted: Jylland
Lokalitet: Herning

Re: Audioscan 3050

Indlægaf cdp » man 19. apr 2021 09:20

Hej Nikon - Jeg tror det bliver rigtig svært at skære/fræse i skum, medmindre du har adgang til en 3-akset cnc fræser med superskarpt diamant/platte værktøj. Jeg ville nok prøve en anden vej og lime/sammenføje 2 stykker ex. 5 mm foam plade hvor den synlige del er pålimemede stykker der danner møntret. Bare en strøtanke.. ;)
https://www.thomann.de/dk/monacor_mdm_140.htm
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Audioscan 3050

Indlægaf PerHej » man 19. apr 2021 09:41

Jeg tror det er PPI skum også kaldet filterskum i skal kigge på
https://dafa-industry.com/dk/what-we-do ... filterskum

Hilsen PerHej
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 477
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Audioscan 3050

Indlægaf Moffe » fre 25. nov 2022 09:15

Jeg har et sæt 3050 i sort ( nummer 21589 og 21590) de har almindelige stof fronter, som ser rimeligt originale ud
Moffe
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22 nov 2022
Lokalitet: Ikast


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 36 gæster