Kabler en jungel for sig!!

Rosinen i pølseenden

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf spuncut » tirs 18. mar 2014 17:45

Hej B&O
Det afhænger alt sammen af om DU kan høre forskel, hvis ikke så ka' det sq være det samme.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf B&O Vintage » tirs 18. mar 2014 17:52

spuncut skrev:Hej B&O
Det afhænger alt sammen af om DU kan høre forskel, hvis ikke så ka' det sq være det samme.
MVH spuncut



Nej, jeg hører ikke en skid. Fint Tak. :OLO: Bare det spiller!
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf acj1980 » tirs 18. mar 2014 18:28

Alle kabler kan bruges.. bare de ikke er for små/tynde i forhold til effekt.. og NEj man kan fandeme ikke høre forskel på kabler som kloge-Ågerne påstår.. om det er sølv-guld, kobber eller sågar aluminium kan det menneskelige øre ikke høre en skid forskel.. thats it! det som er spørgsmålet er nemlig lednings evnen dvs metallets evne til at lede elektroner igennem/over sig, fanatikerne siger guld er det bedste naaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa FORKERT!! Kobber har faktisk langt bedre ledeevne, Sølv er absolut det bedste, af samme grund bruges det på kobber wires i HF udstyr, f.eks bølgeleder til radar brug er forsølvet
acj1980
 

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf rørglad » tirs 18. mar 2014 19:43

HT kablets indflydelse på lyden har først og fremmest at gøre med evnen til at holde højttaleren i stram snor. Problemet er størst ved transienter (f.eks. et trommehug). Højttaleren genererer en elektromotorisk spænding, som forstærkeren skal "absorbere".
Forstærkerens evne til dette udtrykkes ved dæmpningsfaktoren, som er lig med belastningsimpedansen divideret med forstærkerens udgangsimpedans . Modstanden i kablet lægges til forstærkerens udgangsimpedans, hvorved dæmpningsfaktoren nedsættes. Trommehugget bliver mindre markant.
Læs http://www.crownaudio.com/media/pdf/amp ... factor.pdf for uddybende forklaring
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf B&O Vintage » tirs 18. mar 2014 19:51

" Forstærkerens evne til dette udtrykkes ved dæmpningsfaktoren, som er lig med belastningsimpedansen divideret med forstærkerens udgangsimpedans . Modstanden i kablet lægges til forstærkerens udgangsimpedans, hvorved dæmpningsfaktoren nedsættes. Trommehugget bliver mindre markant." ;) tror jeg skal læse noget litteratur først...
Men trommehug det forstår jeg :ide:

Tak. :Thumpsup:
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf kenneth » tirs 18. mar 2014 20:27

Jeg må erkende at jeg har opnået den bedste lyd med hjemmelavede kabler, jeg kørte med 2½ kvadrat sølv førhen.
nu kører jeg med fladvalset kobber som jeg har fået fra en kammerat fra NKT af.....
det har jeg 3 ledere i hver side som er isoleret med gaffatape så de ikke har forbindelse andet end i enderne hvor de er loddet på stik.....+ og - ligger så 10 cm fra hinanden da jeg at det skulle de husker ikke hvorfor.....

den påståede teori som jeg læste det er/var at der går noget tabt hvergang elektronerne hopper på de "trådede" kabler om den holder ved jeg ikke....det eneste jeg ved er at jeg har fået fantastisk lyd og mine sølvkabler ligger og flyder i et hjørne

jeg kan kun anbefale at prøve det, det er det bedste jeg har gjort og det billigste, gaffa var på tilbud i aldi

jeg blev inspireret af denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... alerkabler
kenneth
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 08 feb 2014
Lokalitet: jyderup

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. mar 2014 21:32

kenneth skrev:+ og - ligger så 10 cm fra hinanden da jeg at det skulle de husker ikke hvorfor.....

Fordi du får meget lav kapacitet på den måde. Nogle "eksotiske" kabler har så høj kapacitet, at nogle forstærkere går i selvsving...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf acj1980 » tirs 18. mar 2014 22:08

kenneth skrev:Jeg må erkende at jeg har opnået den bedste lyd med hjemmelavede kabler, jeg kørte med 2½ kvadrat sølv førhen.
nu kører jeg med fladvalset kobber som jeg har fået fra en kammerat fra NKT af.....
det har jeg 3 ledere i hver side som er isoleret med gaffatape så de ikke har forbindelse andet end i enderne hvor de er loddet på stik.....+ og - ligger så 10 cm fra hinanden da jeg at det skulle de husker ikke hvorfor.....

den påståede teori som jeg læste det er/var at der går noget tabt hvergang elektronerne hopper på de "trådede" kabler om den holder ved jeg ikke....det eneste jeg ved er at jeg har fået fantastisk lyd og mine sølvkabler ligger og flyder i et hjørne

jeg kan kun anbefale at prøve det, det er det bedste jeg har gjort og det billigste, gaffa var på tilbud i aldi

jeg blev inspireret af denne tråd
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_post ... alerkabler


Der går bestemt ikke noget tabt i flertrådet kabler, man anvender netop det da man herved får en større kobberoverflade, det anvendes meget til fine spoler til f.eks mellemfrekvens ;-), og JA sølv er altid godt, fanatikerne vil jo nok påstå at det skal være guld.. men okay vend den om og sig at en kæde aldrig er stærkere end det svageste led.. og taget i betragtning af at printbanerne i det dyre HIFI nok er lavet af pådampet kobber og loddet på med tin som i tin i ved, så holder det sku nok ikke helt mht. de nok så fine kabler, det er kun salgssnak og at folk ikke vil vedkende sig at en sælger fra HIFI klubben har taget dem i røven :lol: :lol: :lol:
acj1980
 

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf mcs_5 » tirs 18. mar 2014 23:13

acj1980 skrev:og JA sølv er altid godt, fanatikerne vil jo nok påstå at det skal være guld..

Det har jeg altså aldrig set andre end dig påstå...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf jcr1972 » ons 19. mar 2014 00:16

Kapacitet/induktion er bestemt ikke helt uvæsentlige faktorer, samt det faktum at som nævnt længere oppe med at eksempelvis "tilbageslag", retursignal, eller hvad man nu vælger at kalde det, fra en højttaler, faktisk gør sig gældende i småsignalkabler også. Når man fx. sender en peak afsted i et kabel, og peak'en møder modstand i den anden ende, genereres et "ekko" som sendes retur. Dette kan måles! Hvilken indflydelse det direkte har lydmæssigt kan jeg ikke udtale mig om, men det vil under alle omstændigheder kunne bidrage til det oprindelige signal. Kablers forskellige egenskaber, selvinduktion/kapacitet/ohmsk modstand, vil derfor kunne påvirke signalet på forskellig vis. Dette er grundene til at JEG kan acceptere at der kan høres en lille forskel på kabler. Højttalerkabler har jeg aldrig kunnet høre forskel på, sålænge det har været tykt nok.

Mvh.

Jan
jcr1972
 

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf vericon » ons 19. mar 2014 00:51

Hej
Karel deLaet - firmaet Deskadel fremstiller et interconnect kabel i guld

Deskadel gold web.JPG


Det tager jeg med til Vintage træf 2015
"Silence is Golden"

Hilsen
Hans Jørn
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
vericon
 
Indlæg: 633
Tilmeldt: 07 okt 2011
Geografisk sted: Ydre Udkantsdanmark
Lokalitet: 6280 Kogsbøl

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf mcs_5 » ons 19. mar 2014 00:55

Så har jeg set det med... ;)

Forsølvet kobbertråd er rigeligt fint til mig...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf spuncut » ons 19. mar 2014 01:15

Om højtalerkablers kvadrat og modstand :

Har man en forstærker med en dæmpningsfaktor på ∞, dobbelt op på effekten i 4Ohm og 4-dobbelt op i 2 Ohm samt en højtaler af den vanskelige slags som svinger ned i retning af kortslutning så er der basis for at der kan høres forskel på et 0,75mm²-kabel og et 10mm².

Har man en forstærker med en dæmpningsfaktor på henved 1, få % højere effekformåen i 4Ohm end i 8Ohm og en pænt impedanslinær højtaler så betyder kablets kvadrat (modstand) ikke meget.

Metallers elektriske modstand :
Sølv 0,0159 [µΩ·mm²/m]
Kobber 0,0172 [µΩ·mm²/m]
Guld 0,0244 [µΩ·mm²/m]
Aluminium 0,0282 [µΩ·mm²/m]
Aluminium er næsten lige så godt et ledermateriale som guld.
Et 1,2mm² alu-kabel er bedre end et 1mm² guldkabel :Tanke: Ikke at sådan et findes, blot som kuriosum.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf acj1980 » ons 19. mar 2014 20:03

mcs_5 skrev:
acj1980 skrev:og JA sølv er altid godt, fanatikerne vil jo nok påstå at det skal være guld..

Det har jeg altså aldrig set andre end dig påstå...

Mikkel



Ikke pure guld i hele kablet fella, men guuuld stik og plet guld *FNIS*
acj1980
 

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf mcs_5 » ons 19. mar 2014 20:18

Forgyldte stik er der jo ikke noget galt med - det giver mening. Hvorfor tror du rigtig mange ikke-audio stik har forgyldte kontakter?

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 22 gæster