Kabler en jungel for sig!!

Rosinen i pølseenden

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Ehapa » ons 19. mar 2014 21:02

kun en ide med dyre kabler hvis linen er sølv/teflon hele vejen igennem systemet, gamle klemme terminaler m.m ska bare
have noget NKT i måsen.
Ehapa
 
Indlæg: 869
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf acj1980 » ons 19. mar 2014 23:51

mcs_5 skrev:Forgyldte stik er der jo ikke noget galt med - det giver mening. Hvorfor tror du rigtig mange ikke-audio stik har forgyldte kontakter?

Mikkel

Bestemt ikke.. tak, jeg er uddannet indenfor elektronik, så jeg ved besked!

Alex
acj1980
 

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf spuncut » tors 20. mar 2014 02:19

Ehapa skrev:kun en ide med dyre kabler hvis linen er sølv/teflon hele vejen igennem systemet, gamle klemme terminaler m.m ska bare
have noget NKT i måsen.

Ja termineringerne skal selvfølgelig virke, men om kablet indeholder guld, sølv eller myrraskær behøver ikke at have nogen som helst indflydelse på den opnåede lydkvalitet. Det afhænger helt af om et givent kabel anvendes et sted hvor kablets egenskaber er i stand til at ændre på signalet eller ej. Et givent dyrt kabel kan derfor hævdes at have sin berettigelse som forbindelse mellem step-up trafo og forforstærker, men være spild af penge mellem pladespiller og step-up trafo (blot et eksempel).
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf B&O Vintage » tors 20. mar 2014 09:29

Spuncut : myrraskær

Du må kun have en Kabel-Jesus! Jeg vælger Spuncut! :p :lol:

Lige læst dette indlæg, som måske kan være som at smide endnu mere BONGO olie :lol: på tråden:

Hello, i am new to audio, i have heard that cable elevators made a big difference in the quality of the sound of your speakers. Is this true.....lol
øelevator.jpg

Ive heard also that by placing coins on the floor at each corner of my room, I would significantly increase the sound stage. But now if they are Danish coins (with the holes in them) it also cancel sound waves. Is it true? Sorry i am new to audio.
øø.jpg
:Thumpsup: :ide:

Cabel-elevators: Sorry to be so ignorant but some said in a magazine that i had to freeze the elevators to keep the cables cool, its kinda molecule reorganization inside the teflon of the center around the oxygen free straws. Sorry im confused, im kinda new. :QQS: :lol: I just ordered some audio powder online, it says caustic as in accaustic. It is a thing you pour inside hollow table legs. Then you place your turntable on it Er det en joke? :lol:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Tube mania » tors 20. mar 2014 11:35

Hvad med superledere...bare ærgerligt de skal nedkøles -170g for at bevare super lednings egenskaber. Men i forbindelse med audio signal kabler overføres der jo ingen strøm og nogle ohm har således ingen betydning. Der er heller ikke noget der hedder impedans i kabler når det vedrører audio...dertil er frekvenserne helt enkelt for lave. Derimod har kapaciteten i kablet betydning ifh til diskant afskæring som kan forekomme ved for stor kapacitet ifh til signalkildes udgangs impedans. Signal kilde må også gerne have 10X lavere impedans end modtagers indgangs impedans, men det er en anden snak.

Højtaler kabler overfører strøm...derfor får kabel modstanden lidt at sige og samtidig optræder et andet fænomen...nemlig strøm fortrængning ved høje frekvenser. Det betyder at kablets ohmske værdi stiger med frekvensen og det er målbart allerede ved 10KHz, men kan modvirkes vha multicore kabel... om det har hørbar effekt er jeg ikke sikker på. Vigtigst er det dog at man får overført effekt delens forhåbentlig lave udgangs impedans til højtaleren som kan udnytte dens dæmpning faktor. Det vedrører nu mest transistor forstærkere... de fleste rør forstærkere har begrænset dæmpnings faktor...typisk 5-10gg.
Luxman SQ38-DUAL CS5000-McIntosh- AMT1 -Altec Lansing model 19- Rectiliniar High Boy-Arena HT25

If your amp not damp turn the volume up a bit more..



.
Brugeravatar
Tube mania
 
Indlæg: 1686
Tilmeldt: 12 maj 2010
Geografisk sted: Øst Jylland
Lokalitet: Horsens området

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf his067 » tors 20. mar 2014 14:12

Der er en udmærket (og kort) artikel i Stereophile om dæmpningsfaktorens inflydelse på lyden. John Crabbes læserbrev giver ydelrigere råd/tommelfinger regel http://www.stereophile.com/reference/810/
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3817
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Hasse Jakobsen » tors 20. mar 2014 17:15

Lige en sjov historie om kabler :0) Jeg fik engang en hadegave af en ven jeg har, gaven bestod i et sæt autohøjttalere fra T-Hansen. Når jeg målte over loddeterminalerne viste multitesteren præcis 4 ohm. Når jeg satte de medfølgende 1 meter "kabler" på vupti så måltes på kabelenderne 8 ohm.
Det skal lige siges at "kablerne" bestod af 3-4 kobbertråde i hver leder .
Hasse Jakobsen
 
Indlæg: 405
Tilmeldt: 13 jul 2013
Geografisk sted: Dronningmølle
Lokalitet: Dronningmølle

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf spuncut » tors 20. mar 2014 21:35

Dæmpningsfaktor er lidt et fimset parameter fordi det måles som forskellen mellem ubelastet og belastet med 8ohm. Man kan derfor "snyde" sig til en høj dæmpningsfaktor vha. modkobling. Det er langt mere interessant at se på forstærkerens evne til at levere dobbelt effekt i 4Ohm ift.8Ohm (samt firdobbelt op i 2Ohm) fordi det kræver hardware.
Kan en 100W forstærker levere 199W (ideelt 200W) i 4Ohm så er forstærkerens indre modstand meget meget lav og dermed er signalet rimelig upåvirkeligt af højtalerens modelektromotoriske kraft og det er i denne situation at man sætter det hele til hvis man anvender telefonledning ud til højtalerne.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Hackenberg » fre 21. mar 2014 13:37

Peter Holstein fra Holfi fortalte om sin ungdoms eksperimenter med kviksølvfyldte medicinslanger. Gisp!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Chth » fre 21. mar 2014 14:16

Hej kig på Thisted hifiklubs hjemmeside de har nogle gode billige kabler lavet af ting som lydteknikere og musikerer bruger.
Jeg bruger der selv,ved ikke om det er bedre en noget andet,men man kan få nogle solide stik og noget godt skærmet kabel af forskellig slags til en god pris.
Alt det dyre kan jeg ikke høre forskel på,jeg har lige solgt alle mine dyre tara labs kabler,for mig virkede de ikke og var spildte penge.
Så den hopper jeg ikke på igen,det er utroligt hvad den rigtige sælger kan sælge:) (så kan jeg lære det). :)
Christian
Chth
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 nov 2013
Lokalitet: Ringkøbing

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf spuncut » fre 21. mar 2014 17:54

Chth skrev:Hej kig på Thisted hifiklubs hjemmeside de har nogle gode billige kabler lavet af ting som lydteknikere og musikerer bruger.
Jeg bruger der selv,ved ikke om det er bedre en noget andet,men man kan få nogle solide stik og noget godt skærmet kabel af forskellig slags til en god pris.
Alt det dyre kan jeg ikke høre forskel på,jeg har lige solgt alle mine dyre tara labs kabler,for mig virkede de ikke og var spildte penge.
Så den hopper jeg ikke på igen,det er utroligt hvad den rigtige sælger kan sælge:) (så kan jeg lære det). :)
Christian

Nemlig :thumbsup:
Der er også rigtig mange gode ting at finde hos thomann feks:
http://www.thomann.de/dk/neutrik_nys373 ... tecker.htm
http://www.thomann.de/dk/cordial_cls260.htm
...og så er det til at betale.
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf mcs_5 » fre 21. mar 2014 20:52

Jeg bruger tit det her til signalkabler:

http://www.tasker.it/prodotti/scheda.ph ... &idCod=160

Det koster en hel 10'er pr. meter :)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Chth » fre 21. mar 2014 21:25

:Skor: En ting er sikkert, lån inden du køber hvis du ikke kan låne et signalkabel find et andet sted.
Det er grunden til jeg køber færdiglavet kabler,så kan man prøve sig frem til noget pengepung og øre kan lide.
Lån altid flere kabler du er intressseret i så kan man få en fornemmelse af forskelle hvis der er nogle
Jeg har lige byttet et kabel til 1400kr ud med et til 189kr så pris siger ikke noget om hvad man kan lide.
Det er godt at vide at ens forbindelser mellem appreter er rene og faste,jeg er forfalden til kobber der er forsølvet,
men kabler er 80% hekseri :) så tænk dig om når beslutter hvor mange penge du vil bruge
Christian :Skor:
Chth
 
Indlæg: 11
Tilmeldt: 01 nov 2013
Lokalitet: Ringkøbing

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf dfms » fre 21. mar 2014 22:16

Ehapa skrev:kun en ide med dyre kabler hvis linen er sølv/teflon hele vejen igennem systemet, gamle klemme terminaler m.m ska bare
have noget NKT i måsen.


Billede, på de gamle B&o stik i Bofa-anlægget sidder der Mogami i indgangen og Supra i udgangen:

Billede Billede
Stereophonic sound, PERSPECTA SOUND and DOLBY STEREO are here to stay !
Bofa Todd-AO Rack: 6stk. V40 - 3stk. V15 - 2stk. V60 og 2x6stk. Magnet-toneforforstærker.
Brugeravatar
dfms
 
Indlæg: 1071
Tilmeldt: 17 feb 2011
Geografisk sted: Vestpå
Lokalitet: Esbjerg

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf spuncut » fre 21. mar 2014 23:27

Skal der lyttetestes signalkabler, så husk altid at have referencekablet med i testen :
Billede
http://www.harald-nyborg.dk/p3153/phono ... tik-2x2han
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster