Kabler en jungel for sig!!

Rosinen i pølseenden

Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf (((O))) » ons 7. dec 2011 20:09

Jeg søger nogle super gode kabler der lige kan gi de sidste klare toner. Jeg spiller med en ældre rørforstærker fra Klein und hummel Telewatt vs 56, som har tilsluttet et sæt Tandberg TL 1210. Men jeg mangler lige det sidste for at det spiller helt klart, og vil gerne offer det sidste for at nå der til. Nogle af jeg der kan komme med nogle forslag til hva jeg ska kigge efter?

(((O)))
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf bjerager » ons 7. dec 2011 20:32

Du skal kigge efter nogle andre højtalere, kabler er spild af tid at bruge for meget tid på, hvis du spørger mig - hvad vil det sige at det ikke spiller helt klart? Hvad er din signalkilde?

Please ikke nogen kabeldiskussioner her på det her forum. Det er vi blevet forskånet for indtil nu, og det er ikke rigtigt i vintageånden at beskæftige sig med sådan noget her. Kabler var ikke noget man beskæftigede sig med dengang de her produkter i sin tid blev produceret.

Hvis det er råd om kabler, så prøv et af de mange andre danske foraer, der er på nettet.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Louis » ons 7. dec 2011 20:39

Altså.. Nu er har jeg heller ikke den store interesse for kabler. Men Jeg købte engang noget nede i hifiklubben der vist hed Van De Hul Clearwater, før brugte jeg almindelig lysnetsledning. Ved sgu ikke rigtig om det hjalp noget eller om det var indbildning. Men det kostede dog ikke meget mere end en 30-40 kroner meteren. Jeg har aldrig rigtigt fået noget ud af de penge jeg ind imellem ar brugt på noget lidt bedre. Men nu har jeg det, så jeg bruger det?

Gav det mening - det gjorde det vist ikke...
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf (((O))) » ons 7. dec 2011 20:41

Dette sku ikke være en diskution omkring kabler. Jeg søger bare nogle råd, da jeg er helt ny indenfor hi fi. Så hvis dette ikke passer herren at gi lidt feadback, er det helt ok.
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Louis » ons 7. dec 2011 20:43

(((O))) skrev:Dette sku ikke være en diskution omkring kabler. Jeg søger bare nogle råd, da jeg er helt ny indenfor hi fi. Så hvis dette ikke passer herren at gi lidt feadback, er det helt ok.


Hvor meget har du planer om at ofre? For der er jo kabler fra 10 kroner til 100.000 kroner?
Venligst Louis
Brugeravatar
Louis
 
Indlæg: 2743
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Hørning

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf mcs_5 » ons 7. dec 2011 20:58

Hvis der sidder ringeklokkeledning på dine højttalere, så skift det ud med 2*1,5mm² eller 2*2,5mm² højttalerkabel. Det koster under en 10'er pr. meter.

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf bjerager » ons 7. dec 2011 21:03

led efter noget billigt, tykt kobberkabel i en rimelig kvalitet, og så find nogle stik, som passer til de højtalerterminaler, som sidder på højtaleren og forstærkeren.
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1872
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf P. M. Hedegaard » ons 7. dec 2011 21:04

(((O))) skrev:Så hvis dette ikke passer herren at gi lidt feadback, er det helt ok.


Pas på dit sprog..... Vi er herinde for at hjælpe hinanden.....

Jeg vil give bjerager ret i, at en stor kabeldiskussion herinde ikke giver ret meget mening.

Men, en kæde er jo ikke stærkere end det svageste led.....

Derfor er min holdning også, at det ikke nytter noget med supergode og dyre kabler, uanset om det er højtaler- eller signalkabler, hvis ikke det er gennemført hele vejen igennem. Det batter jo ikke ret meget at koble fantastiske højtalerkabler mellem højtalere og forstærker, hvis den interne kabelføring i højtalere og forstærker er af dårligere kvalitet.

Vintage eller ej, så er der også i spørgsmålet om kabler lige så meget "religion" indblandet som i spørgsmålet om alt andet "hardware".
P. M. Hedegaard
 

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Almarx » ons 7. dec 2011 22:32

Du kan få noget udmærket højtalerkabel i Jem&Fix,-jeg bruger det selv. Du kan også prøve at købe brugt, hvis du har lyst til at eksperimentere. Men prøv lige det billige først. :D
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Gottschalck » ons 7. dec 2011 23:05

Tror også Bjerager har ret mht. højtalerne, men hvis du er glad for dem skal du måske bare starte med noget alm lampeledning, som du ligger parallelt eller andet billigt kabel til at starte med. Jem of fup har billige kabler som sagtens kan bruges. Ellers er der jo kondensatorerne i delefiltrene. De kan være skredet i værdi, men det er der råd for hos en hvis person med en kat som avatar. ;) Han har billige kondensatorer, som sikkert er bedre end dem der sidder i de nuværende delefiltre i Tandberg højtalerne. Og hvad med rørene i forstærkeren? er det kinesiske typer eller spiller du med de gamle typer? Der kan ligeledes være meget at hente med at lege med rør. Endelig er der tilslutningsterminalerne på både højtalere og forstærker. Er de rene eller er der ir på dem? Har en god ven som lige har poleret terminalerne bag på højtalerne og det virkede dælme. Der skal bruges propylalkohol og det fås på apoteket.
Og det med kabler er diskuteret til dommedag. Jeg mener at kabler skal og kan bruges til at trimme det sidste ud af udstyret og som jeg plejer at sige: Er ligeglad med om der sidder en grønlænder på en trædemølle inden i min forstærker, bare det lyder godt. ( sorry for talemåden overfor vores nordiske venner)

Nu skal du ikke opfatte det som et belærende og bedrevidende indlæg for nogen gange tænker man ikke over at en enkelt detalje kan ændre så meget

Med venlige hilsner
Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1676
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf Sorenki » tors 8. dec 2011 00:55

som sagt mange gange - det er helt forskelligt hvad folk får mener og har af holdninger, det væsentlige er hvad du høre og bliver tilfreds med - jeg selv kan ikke høre forskel på kabler, jeg har endda skærmet kabel (brugt som mikrofonkabel til XLR kabler på min arbejdsplads) i den ene side og alm. lysnet i den anden, og jeg kan ikke høre forskel på de to - overhovedet.
vær opmærksom på at det ligeså godt kan være indbildning det du hører - vores hjerne spiller en stor rolle i det at lytte.

derudover ville jeg altid før jeg bruger penge, prøve at se hvad det at flytte mine højtalere kan gøre.
Jeg(mener at) have oplevet at akustikken i ens rum spiller mere ind, end både kabler, rør/transistor, MM-/MC-pickup, vinyl/CD/MP3

start med at købe noget kaber der passer ind i både forstærker og højtaler, køb det du økonomisk kan overskue - og som passer ind i et eventuelt design og placeringsbehov (har oplevet personer hvor kablerne til højtalerne lå henover en døråbning og som derfor gerne ville have stofbeklædning på ledningen - giver mening mht. øget slid.)
og så se om det ikke gør dig glad?

mvh.
Søren Iversen
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2045
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf r-l-b » tors 8. dec 2011 01:10

nu har jeg rodet med vintage grej siden 2005 og før det den gang det var nyt i perioden 1975-1985

Jeg har haft noget med knap så meget power og noget med en h... masse power

Når det kommer til højtaler kabler så har jeg haft meget dyre kabler på besøg og jeg har selvfølgelig også prøvet med det helt tynd lampet ledning

Hvis du bor i nærheden af en bil-tema så er deres kraftige højtaler kabel 2 x 2½ nok det der giver mest valuta for pengene http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Bilradio/Monteringsdele/Hojttalerkabel-35728/

ved 10 meter koster det 13 kr. meteren så du bliver ikke ruineret - jeg har ikke selv på dyrt vintage grej inkl Tannoy Gold kunne høre forskel på det og dyrere kabler

På samme måde har jeg det med de kabler der forbinder apparaterne - der er ingen grund til at kaste en masse efter dem - sørg for at de er så korte som muligt og stikkene passer så godt som muligt - klemmer godt til. Til alt mit revox bruger jeg alm. sorte lakridskabler fordi dyrere kabler har for tykke stik der ikke er plads til - og jeg savner ikke noget der.

Så uden at gå ind i kabel diskussion men blot en anbefaling - fordi vintage grej har + 25 år på bagen - så er der så mange faktorer der skal spille sammen før signalet overhovedet har en teoretisk fordel ved bedre kabler - kompenenter ældes - kontakflader i drejepotmertre oxyderes etc etc. det vil sige at de udstyr skal være helt nyrenoveret på alle komponenter og kontakter m.m. og er det det så start som udgangspunkt stadig med biltema/jemogfix etc løsningen - og så lån evt et sæt dyrere kabler - kan du der høre forskel så afvej om det er pengene værd - men med noget vintage grej som spiller på nogle hyggelige Tanberg højtalere skal du bare have noget kvadrat kobber der kan føre signalet igennem frem for lampetledning
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1376
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf (((O))) » tors 8. dec 2011 22:12

Tak dybt. Jeg har overtaget det sæt Tandberg der fornyglig har fået skiftet delfilter, så de er tip top.Jeg har hængt dem på vægen, og det gør også en hel del. Hva angår akustik, bor vi jo i en gammel arbejder lejlighed på nørrebro, og de er jo ikke så store, så det spiller selvfølige også ind. Hørte dem hjemme ved min kammerat som også spiller på rør ( Telewatt mono blok) der lød de kanon. Har spillet med noget billigt kobber kabel fra Silvan, og fandt det lidt mudret, og har så prøvet med en anden kvalitet kabel, og der blev det jo straks bedre. Men ja, min rørforstærker trænger til et gennem tjek, og tror klart at det vil gøre en masse. Af rør spilles der på de originale ECL 82, ECC 808. Men som sagt ska den lige ha et eftersyn. Så vi jeg se om ikke også det kan gøre en forskæl. Men jeg tak jer alle for go fedback.

Hygge

(((O)))
(((O)))
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 25 okt 2011
Lokalitet: Nørrebro

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf ole n 84 » ons 16. maj 2012 18:01

Hej

Har du fået gjort noget ved lyden i dit anlæg.
ole n 84
 
Indlæg: 1106
Tilmeldt: 11 jul 2010
Geografisk sted: da vinci parken aalborg
Lokalitet: Nordjylland

Re: Kabler en jungel for sig!!

Indlægaf B&O Vintage » tirs 18. mar 2014 16:54

Her er den tråd jeg leder efter. Kabler til højtalerne. Mine amatør spørgsmål :

1) Forskellige kabler til to højtalere som arbejder på samme forstærkere? OK eller skal være ens?
2) Forlængere med almindelig "sukkerknald" og igen anden type end før knalden. OK eller skal være ens og NEJ "sukkerknald" er forbudt.
3) De lettere defekte F3/Lyd jeg har liggende, har en rød/sort m e g e t tyk kabel, tykkere end 220V, kobbertråd , må være en masse værd i råvarepris. Er det bedre med et kraftigt kabel istedet for mange af de gamle grå tynde?
4) Andet at skrive sig bag øret?
sound-cables-lawatt.jpg


Jeg har at ligge fra " karise-boet" to ruller af denne stive Harald Skraldborg kobbertråd.Kan det bruges som højtaler kabel?
øk.JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 33 gæster