Stax forlænger kabel

Rosinen i pølseenden

Stax forlænger kabel

Indlægaf 3ode » tirs 9. aug 2022 12:59

Har en SRD7-SB + et par Stax ?? hovedtlf. Jeg kunne godt ønske mig en forlænger ledning på ca 3 m mellem box og hovedtlf. Men jeg bruger åbenbart center benet på stikket og alle de kabler Dem jeg har fundet på nettet (Ebay) har ikke midter benet. Nogen der har en god ide til hvordan jeg løser mit problem ? (skal nok finde benævnelse på mine hovedtlf senere)
MVH Henrik
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev

Re: Stax forlænger kabel

Indlægaf Tonni » tirs 9. aug 2022 19:58

Stax findes i elektrert og elektrostatisk udgave.
De gamle elektret og de første elektrostater, op til ca 1982, kørte med ca 230-280V spænding.
Hvor de senere (såkaldte Pro) udgaver, kørte med godt 500V. - Bare rolig du dør ikke af de høje spændinger. ;)

Men. Som du så nok har gættet, er der behov for to forskellige stik.
Det du har, til de lave spændinger.
Og det fra eBay, der har et midterben mindre, til Pro spændingen.

Dette for man kan sætte pro til den lave driver spænding. Men ikke de gamle/almindelige, til Pro driver boksene/forstærkerne.
- De ville ikke kunne tåle den næsten dobbelt så høje drivspændinger...

Der er ikke meget andet at gøre, end at være tålmodig, og vente på et gammelt forlænger kabel dukker op.
Eller trække et ekstra sæt højttalerkabler hen til SRD 7-SB, henne ved din stol. Hvis altså du kan skifte mellem to sæt højttalere, på din forstærker..?

Med venlig hilsen
Tonni

Forresten. Der har været lavet løse "Stax stik". Men om de er til at finde???
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax forlænger kabel

Indlægaf Metguy2000 » tirs 9. aug 2022 22:26

Jeg har haft en pro forlænger til mine sr-x, men bruger det ikke længere da jeg er skiftet til en srd forstærker. Ser lige om jeg kan finde kablet. Det må være et sted i gemmerne.
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse

Re: Stax forlænger kabel

Indlægaf Tonni » tirs 9. aug 2022 23:38

Lader til det kan lade sig gøre, at finde de 6 pin connectorer. - Med tålmodighed altså...
Se Her!
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Stax forlænger kabel

Indlægaf sorenb » ons 10. aug 2022 11:23

3ode skrev:Har en SRD7-SB + et par Stax ?? hovedtlf. Jeg kunne godt ønske mig en forlænger ledning på ca 3 m mellem box og hovedtlf. Men jeg bruger åbenbart center benet på stikket og alle de kabler Dem jeg har fundet på nettet (Ebay) har ikke midter benet. Nogen der har en god ide til hvordan jeg løser mit problem ? (skal nok finde benævnelse på mine hovedtlf senere)
MVH Henrik


Oprindeligt var Normal BIAS (NB) med delt BIAS forsyning, og siden har Stax valgt at benytte fælles forsyning, som kan ses på diagrammet for SRD-7mkII nedenfor: hvor det venstre stik(NB) har midter ben og kl7 ben forbundet.
PRO (580V) har fra starten benyttet fælles forsyning, og benytter ikke midter benet (hvorfor et NB stik ikke passer i en PRO sokkel).
Elektret earspeakers kræver ingen BIAS.

Ændres stikket til earspeakeren, så midterben og kl.7 ben er forbundet, vil det virke uanset hvilken forlængerledning du benytter. Stikket kan, med lidt snilde, skilles ad, og samles igen efter ændringen er foretaget.

De nye flade forlængerledninger har lavere kapacitans ift. de gamle runde, og derfor at foretrække.

Billede
Billede
Brugeravatar
sorenb
 
Indlæg: 303
Tilmeldt: 13 apr 2016
Lokalitet: Aarhus

Re: Stax forlænger kabel

Indlægaf 3ode » fre 23. sep 2022 13:14

H som lyder godt i minear nu anskaffet mig et sæt Stax sr 34 (SR30 og SRD4) som lyder godt i mine øre. Er der nogle boxes der kan håndtere b eksempel på og Pro typen ? Jeg mangler stadig et sæt PRO forlænger til mine ny pro speakers 5 meter, nogle der kan hjælpe ?, ?
3ode
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 22 aug 2013
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 39 gæster