Tannoy Arden DIY HPD 385

Rosinen i pølseenden

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf bjerager » søn 9. okt 2022 15:17

Flot arbejde - men det store spørgsmål er: Passer Tannoy til Bill Evans?
LP -> Ortofon MC-5000/Ortofon Rondo Bronze/Ortofon MC-30 Super/Audio Technica AT-Art9Xi/Sony XL-44L/Sony XL-15/Shure V15III JICO SAS Boron - Sony PS-X75 -> Ortofon T-3000 -> Yamaha C-2x -> Yamaha M-85 -> Sony APM 66 MKII
bjerager
 
Indlæg: 1880
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Kvistgård
Lokalitet: Kvistgård

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf Fensten » søn 9. okt 2022 17:06

bjerager skrev:Flot arbejde - men det store spørgsmål er: Passer Tannoy til Bill Evans?


Tak, Bjergager.


Det er nemt at svare på. Det oplever jeg bestemt er tilfældet. Jeg har ikke hørt klaver meget bedre end på Tannoys. Dynamikken i jazz og simplere akustisk, samt musik båret af vokal, er ligeledes enestående.

Tung, kompleks og hurtig heavymetal er derimod ikke højtalernes spidskompetence.

Men man kan jo ikke få det hele.

God weekend :)


Mvh.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf kbekke » søn 9. okt 2022 21:40

Så ak, ikke en Alice In Chains-højtaler alligevel?

De ser ellers både imponerende og virkeligt flotte ud (savl).

Mon ikke det var Hifi & Elektronik, der for en hulens masse år siden sammenlignede “studio monitors” fra henholdvis JBL & Tannoy og måske lidt forudsigeligt konkluderede, at JBL var det bedste til rock, men at Tannoy’erne til gengæld var overlegne i den klassiske genre?

Siden dengang har jeg aldrig været i tvivl om, hvad jeg skulle ha’ når jeg engang fik råd.

I hvert fald ikke indtil for nylig ;)

Men godt også at se Fisher’en i drift. Lytteindtryk sammenlignet med Sansui’en kunne måske være interessante at høre lidt om? Jeg går ud fra, at HPD’erne er rigeligt effektive i et kabinet af den størrelse?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf Fensten » søn 9. okt 2022 23:05

kbekke skrev:Så ak, ikke en Alice In Chains-højtaler alligevel?

De ser ellers både imponerende og virkeligt flotte ud (savl).

Mon ikke det var Hifi & Elektronik, der for en hulens masse år siden sammenlignede “studio monitors” fra henholdvis JBL & Tannoy og måske lidt forudsigeligt konkluderede, at JBL var det bedste til rock, men at Tannoy’erne til gengæld var overlegne i den klassiske genre?

Siden dengang har jeg aldrig været i tvivl om, hvad jeg skulle ha’ når jeg engang fik råd.

I hvert fald ikke indtil for nylig ;)

Men godt også at se Fisher’en i drift. Lytteindtryk sammenlignet med Sansui’en kunne måske være interessante at høre lidt om? Jeg går ud fra, at HPD’erne er rigeligt effektive i et kabinet af den størrelse?


Ikke rigtigt en AIC højtaler. Det hjælper imidlertid gevalidigt om man skifter Fisher'en ud med Sansui'en. Sidstnævnte har meget bedre kontrol over basenhederne og en mere detaljeret øvre ende. Derfor opleves Sansui'en mere præcis og agil. Men skal Alice in Chains sendes helt afsted, så skal man nok over i JBL territoriet. Mine L110 kan fint håndtere hurtig og tung rock, samt moderne bastung elektronika, men en sammenligning mellem de to er ikke fair.

Du må forbi og give dem et lyt.


Jeg byder gerne på en kop kaffe.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf kbekke » man 10. okt 2022 09:51

Det er altså ikke fair, at den samme mand skal have både Fisher og Sansui OG JBL og Tannoy! :lol:

Men det er det samme, jeg oplever med mine L100. Solid state har en mere "håndfast" gengivelse og kontrollerer tydeligvis membranerne bedre. Hvorimod rør til gengæld har sin egen magi, der måske i virkeligheden bare er lyden af 10 gange så høj harmonisk forvrængning :Thumpsup:

Det er lidt interessant, at den forskel bliver meget mindre (i rørenes favør), hvis jeg skifter højtalerne ud med et par gode hovedtelefoner.

Jeg bliver mere og mere overbevist om, at hvordan noget lyder, har mindst lige så meget at gøre med, hvordan tingene spiller sammen, som hvor "gode" komponenterne i sig selv er.

En session med Bill Evans over Tannoy siger jeg gerne "ja tak" til. Det er jo en chance for at blive overbevist både om det ene og det andet :p

Måske ses vi senere på måneden i Thy?
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf ralphandersen » man 10. okt 2022 13:08

Det kunne være sjov at spænde en rigtig kraftig forstærker for Tannoy'ene. Jeg startede med et par dobbelte 15" 3809 og sælger, der var lydmand, anbefalede 2x500 w.
Jeg har brugt en Amcron (crown) dc150 (2 x 75w) til bassen på 3809'erne og det gav altså mere kontrol. Måske virker der ligesådan på HPD'erne? Måske 2 x 200w? Så tror jeg godt man kunne spille i hvert fald tung, enkel og langsom heavy a la Black Sabbath (som lød som pervers kammermusik på mine Bitones).

For øvrigt glæder jeg mig til at se jer i Thy :Thumpsup:
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 499
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf kbekke » man 10. okt 2022 16:45

kbekke skrev:Mon ikke det var Hifi & Elektronik, der for en hulens masse år siden sammenlignede “studio monitors” fra henholdvis JBL & Tannoy og måske lidt forudsigeligt konkluderede, at JBL var det bedste til rock, men at Tannoy’erne til gengæld var overlegne i den klassiske genre?


August 1984, der var den.

http://www.worldofhifi.dk/?page=galleri ... &img=17201

Selvom det jo kun er baby-tannoy'er sammenlignet med Fensten's 8)
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1337
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf Fensten » tirs 11. okt 2022 17:55

kbekke skrev:
kbekke skrev:Mon ikke det var Hifi & Elektronik, der for en hulens masse år siden sammenlignede “studio monitors” fra henholdvis JBL & Tannoy og måske lidt forudsigeligt konkluderede, at JBL var det bedste til rock, men at Tannoy’erne til gengæld var overlegne i den klassiske genre?


August 1984, der var den.

http://www.worldofhifi.dk/?page=galleri ... &img=17201

Selvom det jo kun er baby-tannoy'er sammenlignet med Fensten's 8)


Tusind tak, Kbekke. Det er interessant læsning og i øvrigt helt i tråd med mine oplevelser.


Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 854
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Tannoy Arden DIY HPD 385

Indlægaf Holmster » fre 14. okt 2022 13:31

Wow, rigtig flot arbejde.. :)

Er selv blevet færdig med et par kabinetter til mine hpd 385/8..
Marantz AV´9000, Luxman M-03, Tannoy Hpd 385 i Lockwood replica kabinet.
Holmster
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 maj 2017
Lokalitet: Odense Sv

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 40 gæster