Kender du disse Coral ht?

Rosinen i pølseenden

Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » tors 6. apr 2023 20:35

Hej i forum

Er der måske nogen her, der har stødt på disse og kender noget til dem ?
Fik dem fra Lauritz.com i Odense..
Der står noget ala "MO-RANGE" på dem..

https://www.lauritz.com/da/auktion/hjem ... /i6364990/
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf cdp » tors 6. apr 2023 20:52

Hejsa.
Tillykke med købet - det ser ud til der nok skal ofres lidt tid på enheder og finish, men det har du sikkert en plan med. ( alene basenheden vejer i retning af 15 kg. )
Ud fra Audioscans selvbyg katalog ligner det Coral studio 400, seriens fragskib. Lidt info fra link herunder.
https://www.diyaudio.dk/2012/10/Coral-loudspeaker.html
Senest rettet af cdp tors 6. apr 2023 20:55, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » tors 6. apr 2023 20:55

cdp skrev:Hejsa.
Tillykke med købet - det ser ud til der nok skal ofres lidt tid på enheder og finish, men det har du sikkert en plan med.
Ud fra Audioscans selvbyg katalog ligner det Coral studio 400, seriens fragskib. Lidt info fra link herunder.
https://www.diyaudio.dk/2012/10/Coral-loudspeaker.html


Enig Carsten, det er også mit bedste bud. De er lidt særprægede - også med det "MO RANGE" - så nogen kendte måske noget til deres historie, eller måske endda byggeren sidder herinde..
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf cdp » tors 6. apr 2023 20:59

Mange af den tids byggesæt, kunne der tilkøbes halv/helfærdige kabinetter - dine " kunne " være rent selvbyg, men er i tvivl, da jeg synes jeg har set de terminaler på samme sted før - måske et snedker klon.. ;)
EDIT - nu sidder vi jo mange og tænker - får vi mon en komplet "rebuilt" tråd herinde..? ;)
Senest rettet af cdp tors 6. apr 2023 21:03, rettet i alt 1 gang.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » tors 6. apr 2023 21:02

cdp skrev:Mange af den tids byggesæt, kunne der tilkøbes halv/helfærdige kabinetter - dine " kunne " være rent selvbyg, men er i tvivl, da jeg synes jeg har set de terminaler på samme sted før - måske et snedker klon.. ;)
EDIT - nu sidder vi jo mange og tænker - får vi mon en komplet "rebuilt" tråd herinde,,? ;)


Kasserne ser da ihvertfald ud til at være lavet på præcis de rigtige mål..
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf cdp » tors 6. apr 2023 21:14

Det er godt, det er i øvrigt meget eftertragtede enheder, der kan spille uhyggeligt højt selv med beskeden effekt.
Hvis du søger lidt omkring herinde, vil du finde flere tråde om coral hjt. Bruger Ferr/Niels havde et stort projekt kørende på et tidspunkt. Så han kan sikkert svare på det meste.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » tors 6. apr 2023 22:21

cdp skrev:Det er godt, det er i øvrigt meget eftertragtede enheder, der kan spille uhyggeligt højt selv med beskeden effekt.
Hvis du søger lidt omkring herinde, vil du finde flere tråde om coral hjt. Bruger Ferr/Niels havde et stort projekt kørende på et tidspunkt. Så han kan sikkert svare på det meste.


Kender også selv rigtig meget til Coral, og har også kontakt til Niels :cool1:
Har haft både Coral Studio 100, Studio 200 og selvfølgelig beta 8 i hornkabi..
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » ons 12. apr 2023 23:21

Så blev de afhentet hos Lauritz. Det var en Studio 400 med de fede H100, M100 og 15L100 enheder i. Flot bygget men finish'en skal der gøres noget ved. Har brugt dagens sidste timer på at checke dem igennem. Imorgen er det så spændende hvordan de lyder..
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf cdp » tors 13. apr 2023 15:55

Ift. fotos ligner det spånkabinetter med finerede forkanter eller lister. Hvis ellers alle enheder og filter er ok, har du gjort et godt køb. Og med lidt fornuftig finish er der stadig et godt stykke op til de ca. 10k, som nogen forlanger. Afhængig af dimensionering af kabinet, ville jeg som minimum afstive det med et kryds indvendig. Samtidig ville jeg lege lidt med dæmningen indvendig, da mange større hjt. lider af for meget kabinet lyd, især basrefleks. Men det er kun min sparsomme erfaring. ;)
Spædende at se det indvendige også.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » fre 14. apr 2023 09:04

cdp skrev:Ift. fotos ligner det spånkabinetter med finerede forkanter eller lister. Hvis ellers alle enheder og filter er ok, har du gjort et godt køb. Og med lidt fornuftig finish er der stadig et godt stykke op til de ca. 10k, som nogen forlanger. Afhængig af dimensionering af kabinet, ville jeg som minimum afstive det med et kryds indvendig. Samtidig ville jeg lege lidt med dæmningen indvendig, da mange større hjt. lider af for meget kabinet lyd, især basrefleks. Men det er kun min sparsomme erfaring. ;)
Spædende at se det indvendige også.


Korrekt CDP det er spånplade. Tak for rådgivningen. Hvordan laver man bedst/smartest et indvendigt kryds? Har lavet yderligere indvendig dæmpning.
Når der kommer "nyt" som i dette tilfælde, plejer jeg at lytte OM det er "værd" at gøre mere ved dem...om de kan nå det lydniveau, jeg ønsker. Kan de ikke, ryger de videre.
Disse kan, det er helt sikkert, så glæder mig til at arbejde videre med dem ;)
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf Dan63 » fre 14. apr 2023 12:29

Hej Thomas.

Som jeg husker det, er det jo ret tunge enheder så en ekstra indre afstivning mellem for- og bagside ville nok ikke være så tosset.
Hvilken godstykkelse er de egentlig lave i?

Men i hvert fald held og lykke med dem!

De bedste hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » fre 14. apr 2023 12:42

Hej Dan
Totalt set er de ikke så gode som dine IMF. Er dog vældig tilfreds med dem allerede. Når de blev vundet på Lauritz kunne det jo lige så godt ha' været en bunke skrammel og defekt.
Det er 22mm spån..
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf MAJ » fre 14. apr 2023 15:19

*piccc*
Vh Poul

les realisations de
L’AUDIOPHILE
MAJ
Tidligere P. M. Hedegaard
 
Indlæg: 255
Tilmeldt: 06 nov 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Hassing

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf cdp » fre 14. apr 2023 15:30

Hvordan laver man bedst/smartest et indvendigt kryds? Har lavet yderligere indvendig dæmpning.

Den nemmeste løsning, er at lave 4 små træklodser, der skrues på hhv. for/bag plade og siderne. Så er det nemt at fæstne 2 trærstykker ml. disse. Det hele limes og skrues. Alt udmåles så montering er symetrisk. Brug evt høvlede forkantlister på 21x42 mm. Mht. til dæmpning - her deler vandene sig nok lidt - men jeg har god erfaring med ex. 20 mm. gulvbats ( tung rockwool ) rundt på alle flader, gerne limet fast med bygge silicone e.l - derefter kan der fyldes op med løs isolering/dæmpning efter behov ( modvirker stående bølger ).
Pas på ikke at sluge for meget volumen fra kabinettet, især mht. refleks afstemning.
Dette blot min erfaring.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Kender du disse Coral ht?

Indlægaf 2-mas » man 17. apr 2023 17:33

Tak for de gode og ikke mindst anvendelige informationer Carsten :Thumpsup:
Brugeravatar
2-mas
 
Indlæg: 612
Tilmeldt: 27 okt 2011
Geografisk sted: Aalborg
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 43 gæster