Dantax Tube 3

Rosinen i pølseenden

Dantax Tube 3

Indlægaf Dan63 » fre 24. nov 2023 22:33

Hej.

Jeg har lige været i gang med at skrabe den møre skumfront af et sæt Tube 3, men jeg blev lidt overrasket for der sidder et basrefleksrør i den skrå frontplade sammen med den enlige domediskant og de 2 ca 8 cm mellemtoner.
Grunden til min undren er, at jeg har et sæt tomme Tube 3 kabinetter nede i kælderen og i dem er der ikke et basrefleksrør.
Er der nogen herinde, der ved hvor mange versioner der findes af dem?

Det forsvæver mig, at der var et andet firma, som i starten lavede Tube højtalerne og at Dantax fortsatte, men jeg er ikke sikker på det.

På forhånd mange tak!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf cdp » lør 25. nov 2023 14:05

Hej Dan
Hvor mange versioner der findes, ved jeg ikke - mener Tuberne er lukket, med bassen mod gulvet.
Hvorfor der skulle gå et refleksrør gennem ml. tone kammer fra bassen, og ud for oven, giver ikke rigtig mening.
Med mindre mellem tone kammer er " udluftet "- dog endnu mere mystisk.
Håber andre ved mere... ;)
Ps. kan du hjælpe med et foto.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Dan63 » lør 25. nov 2023 15:06

Hej Carsten

Jeg kan desværre ikke tage billeder. Det ville være om jeg så må sige være i blinde.
Dengang basserne blev afmonteret så de kunne få nye kanter, kunne det ses at mellemtonerne har integreret bagkamre på den måde, at chassiset var lukket så man ikke kunne se bagsiden af membranen, men stadig kunne se magnetsystemet.
Så det er jo ikke specielt dybt de kan gå ned med så små bagkamre.
Jeg tror nok det var ved 1 kh. der blev delt mellem bas og mellemtonerne.
Men stadig lidt af et mysterium at den laves både med og uden basrefleks?

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf lillebror » lør 25. nov 2023 19:45

Jeg er ret sikker på, at den oprindelige udgave var designet af Jan Momme Kristensen, Aalborg i forbindelse med noget udstilling i udlandet. Såvidt, jeg husker, så var han arkitekt. Måske solgte han idéen til Dantax.
Søren
Pink Triangle, RB300, SPU royal N, Roksan Xerxes+Artemiz, Denon dl103, Technics sl110, ML26, Australian monitor am 1600, Gainclone, Dynaco mk3, Amcron 150, JBL 101 Lancer, Snell K, KEF Bailey, Altec Lansing 604
lillebror
 
Indlæg: 188
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Ålborg
Lokalitet: aalborg

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Captain Phoenix » lør 25. nov 2023 20:57

cdp skrev:Hvorfor der skulle gå et refleksrør gennem ml. tone kammer fra bassen, og ud for oven, giver ikke rigtig mening.

Som Dan forklarer, går basrefleks-åbningen ikke gennem mellemtonekammeret (de er lukkede bagpå, så intet kammer).
Jeg var forbi hos Dan i går og kan informere om, at basrefleks-åbningen er temmelig lille - diameter ca. 5 cm - og befinder sig nederst i den skråt-stillede ovale topplade. Over porten (dvs. midt på pladen) er de to mellemtoner monteret og øverst den enlige diskant.
Bas-enheden sidder ganske rigtigt i bunden af røret/tube'n og stråler mod gulvet via et par åbninger i rør-bunden - og refleks-konstruktionen kan være en måde at hæve bas-outputtet på.
Hifi-revyen 1989 oplyser at Tube 3 er en trykkammer-konstruktion, men måske har man bare kopieret en del af teksten fra de mindre Tube-modeller. Jeg tror egentlig, at det er mere sandsynligt, end at Dantax har lavet 2 forskellige modeller af Tube 3.

PS: Et "djævelsk" spørgsmål er så, hvad ophænget til (den usynlige) basenhed er lavet af... Hvis det er skum, er det nok også godt mørt...
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf cdp » lør 25. nov 2023 21:10

Jeg tror nok det var ved 1 kh. der blev delt mellem bas og mellemtonerne.

Det er korrekt - delefrekvens 1 & 5 khz. I årbogen 1987 angives den som 3-vejs trykkammer, med 8" bas, 4" ml. tone og 2" diskant - de må formodes at være cone-enheder alle, men det passer jo ikke med din heller, hvis det er en Dometweeter, så her er der lidt usikkerhed. Frekvensgang opgivet til 32-20 khz indenfor 8 db - slet ikke dårligt, hvis ellers de gode Dantax folk har målt rigtigt.
Ps. beklager foto spørgsmål - måske kan en bekendt hjælpe dig så.
God fornøjelse med projektet.
Edit - så først Captain P svar efter.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Dan63 » lør 25. nov 2023 22:05

Hej igen.

Nu bliver mysteriet større. Jeg var et smut nede i kælderen for at kaste "et blik" på de tomme Tube 3 kabinetter.
De var 3 vejs trykkammer højttaler med 3 enheder. Mellemtoneudskæringen var så stor, at en Philips AD0210SQ8, jeg fandt dernede, passede i hullet.
De 2 mellemtoner der sidder i dem, hvor jeg er ved at fjerne frontskummet ligner til forveksling den samme, som sidder i det sæt Tube2 jeg også har stående i kælderen.
Hvoraf der så kun sidder et stk i Tube 2'eren.

Ergeligt at jeg ikke kan tage billeder af dem!
Men trods det håber jeg nogen kan løse mysteriet for mig.

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Fejensen » søn 26. nov 2023 16:17

Hej Dan , jeg er slet ikke kender af disse HT men husker dem godt.
Jeg har siddet og bladret lidt i diverse blade på World of Hifi og kan se at disse TUBE's er lavet af flere omgange . De dukker op fra omkring 1982 og frem med jævne mellemrum.

De er tilsyneladende også lavet i noget surround system .
hfe_dantax_home_cinema_systems_en.pdf


Men den der umiddelbart måske kommer nærmest af dem jeg har fundet er i HiFi revyen 1992 her er der en model kaldet TUBE 2000 og den er angivet som basreflex !
DantaxTUBE-2000_1992.png


https://worldofhifi.dk/?page=galleries&album=091-123_hoejttalere_(hi-fi_og_video_revyen-92)&img=3604

Så jeg tænker der måske findes endnu flere modeller hvis det heller ikke er den her . Så der findes altså også basreflex udgaver måske bare af nyere dato ?

Men nu kalder du jo din TUBE 3 og hvis det står på kabinettet er vi nok lige vidt :Thumpsup:
Vh. Frank
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Fejensen
 

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Tonni » søn 26. nov 2023 16:51

I billedet kan man læse:
Dantax Tube er konstrueret til at spille i moderne boligmiljøer, med mange reflekterende flader.
Tube skaber en atmosfære af musik, der passer godt til en aktiv livsstil, med mange mennesker i lytterummet.
Mellemtone og diskant stråler skråt opad.

Princip: 3-vejs, dynamisk, basrefleks
Impedans: 8 Ohm
Følsomhed: 90 dB
Belastning: 80W vedvarende
Frekvensområde: 35-20000 Hz (+4/-8 dB)
Delefrekvenser: 1000/5000 Hz
Kabinet: PVC-cylinder
Finish: Titan ellerr Hvid
Frontstof: Sort stof, aftageligt
Tilslutninger: Klemterminaler
Mål og vægt: Ø 20cm, højde 79 cm, 6 kg.

Producent: Dantax
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4807
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Dan63 » søn 26. nov 2023 21:54

Hej igen.

Jeg har lige målt de Tube 3 hvor frontskummet er mørt.
De måler 1 m i højden og 25 cm i diameter.
De VifaBasenheder på 8", som sidder i bunden, har skumkanter og disse blev skiftet for få år siden af den gæve Rene fra Albertslund.
Det er næsten den samme enhed Snell benytter. Den eneste forskel er at den ene er 4 og den anden er 8 ohm.

Men igen lidt pudsigt at der i de tomme Tube 3 kabinetter jeg har i kælderen er gjort plads til 1 større mellemtone i stedet for de 2 mindre. Tja gad vide hvilke enheder der så sad i dem?

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf cdp » man 27. nov 2023 17:31

Men igen lidt pudsigt at der i de tomme Tube 3 kabinetter jeg har i kælderen er gjort plads til 1 større mellemtone i stedet for de 2 mindre. Tja gad vide hvilke enheder der så sad i dem?

Mange venlige hilsner Dan

Kan du på nogen føle/mærke om hullerne er revideret - i så fald kan mystikken måske henledes til noget gør det selv, med en tilfældig brugt enhed. På den anden side kan der sagtens være brugt noget noname ( typisk japansk ) til disk./ ml. tone - bl.a Audioscan gjorde det samme..
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Dantax Tube 3

Indlægaf Dan63 » man 27. nov 2023 21:27

Hej Carsten.

Om der er lavet nye fronter kan jeg ikke se, men de har udfræsninger til både diskant og mellemtone.
Hvis det er nye fronter, der blev lavet til dem, er det i hvert fald en med både specialværktøj og viden til at få lavet de skråtskårne fronter.

Noget andet så fik jeg hjælp af en god bekendt med at lave de eksisterende fronter til et sæt Tube 2 om, så der kun var et stort hul til en 6" Seas coaxial enhed.
Jeg var så heldig at de sad løse og så lavede han noget halløj med at lime træskiver i de oprindelige huller og lavede så de nye.
Dem skal jeg først have limet i før jeg kan prøve af hvordan kabinettet og enheden arbejder sammen.
Som man siger endnu et vinterprojekt. Smil!

Mange venlige hilsner Dan
IMF RSPM mk4 Min førerhund vil ikke sige, hvordan de ser ud, men de lyder godt:)
Dan63
 
Indlæg: 609
Tilmeldt: 24 jun 2012
Lokalitet: Brøndby Strand


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 153 gæster