Beovox S60 delefilter, hjælp.

Rosinen i pølseenden

Beovox S60 delefilter, hjælp.

Indlægaf Bo R. » man 25. nov 2024 20:18

Har fået mig et par Beovox S60 og vil skifte kondensatorer i delefilteret.
Har via "Radiomuseum.org" fået et diagram, - noget kompliceret ; men det er en del af en vejledning med tegning, stykliste, data osv, - så jeg har også indkøbt nye kondensatorer iht. diagram og stykliste.
Stor var min overraskelse da jeg åbnede kabinetterne og så, at virkeligheden ikke stemmer overens med diagrammet, - som i slet ikke.
Er der nogen her i dette glimrende forum der kan hjælpe med et diagram?
Så vidt jeg kan se er der 2 x 47, 2 x 33, 1 x 12, 1 x 10 og 1 x 3,3 microFarrad kondensatorer, men et diagram ville være skønt.
Noget andet er, at jernkernen i den ene spole sidder hel løs, - ser ud som om der har været viklet skumgummi rundt om og skumgummiet er nedbrudt over tid, men på andre billeder af delefilter fundet på nettet er der 3 jernkerner i spolen?
Nogen der ved om det er tilstrækkeligt med den lille jernkerne eller der skal være 3 og de 2 andre så er gået tabt over tid?
Mvh. Bo
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bo R.

Lokalitet: København N.

Re: Beovox S60 delefilter, hjælp.

Indlægaf Bo R. » man 25. nov 2024 22:16

Nå, nu har jeg så via et indlæg fra KJ2005 fra dec. 2022, fundet ud af, at delefiltre til S60 findes i 2 versioner og mine ligner version 2, men værdierne på kondensatorerne stemmer ikke rigtig.
2 x 50 og 2 x 37 microF i diagrammet mod 2 x 47 og 2 x 33 i det aktuelle filter??

Hvad skal jeg gå efter? Værdierne i diagrammet eller dem i filteret?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Bo R.

Indlægaf Captain Phoenix » man 25. nov 2024 22:53

Beovox S-60 kom med forskellige varianter af delefiltre over tid. Meget upraktisk…
Det du viser på foto’erne, minder meget om delefilteret på Beovox S75, som var afløseren for S60 (de er dog ikke helt identiske så vidt jeg kan se).

Skærmbillede 2024-11-25 kl. 21.07.35.png

Jeg ville erstatte alle kondensatorerne en for en ift. hvad du rent fysisk kan se (og så blæs på diagrammet – det er fra en anden variation af S60). Den ene kondensator er rent fysisk kaput og de andre er med sikkerhed skredet i værdierne. Betragt 47 og 50 uF, 33 og 37 uf som ens - det er uden betydning - B&O's tolerancer var alligevel 10%.

Modstandene er underdimensionerede i mange B&O delefiltre fra de årgange. Også S60.
Små 3-watt’s modstande holder ikke hvis man spænder en kraftig forstærker for og lader Beovoxerne vise, hvad de kan (for det kan de nemlig godt). Husk: B&O lavede ikke rigtig kraftige forstærkere/receivere - Beomaster 4000 var f.eks. kun 2 x 60 W i 4 Ohm.

Spolen med de oprindelig 3 ferrit-kerner vil jo ikke have samme induktans med kun 1/3 af kernen i behold, så det vil påvirke delefrekvensen/afkoblingen (jeg tror det er L3 over mellemtone-/diskant-sektionen) . Måske de to manglende dele ligger inde i kabinettet et sted og kan limes på.

Der er en (kort) diskussion af S60 og udskiftning af kondensatorer på dette link.
Burger ”Dillen” (Martin), der kommenterer den første post, er noget af et B&O-orakel og meget erfaren med næsten alle B&O’s produkter.

Men bortset fra alt dette, så er S60 en dejlig og musikalsk højttaler, som fortjener at blive brugt og bevaret.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf Bo R. » man 25. nov 2024 23:51

Tak for input.
Jeg mistænker at den ene stav i spolen er original, - der henvises i diagrammet til ferritstav i L1 og ferritkerne i L3.
Vil følge dit råd om nye modstande med højere watt-værdier.
Jeg har pt. et par 45-2 som jeg også er meget glad for, og de har også fået turen med nye kondensatorer, lyder rigtig godt ved moderat lydstyrke, - og så er det bare nogle flotte højtalere.

Mvh. Bo
Bo R.

Tilbage til Højttalere