Beton højtalere

Rosinen i pølseenden

Beton højtalere

Indlægaf vanja » tirs 10. jul 2012 19:46

Der var engang, da beton kabinetter til højtalere var in, hvad er der sket med dem. Jeg kender én som har et par, men jeg tror ikke at de har spillet længe, hvorfor ?
Højtaler beton.jpg
Thorens TD 150/Ortofon sl 15e - Philips N 1702 -SVHS - HI8 - DV - HD - DAT - spillemusik grej m. m.
Brugeravatar
vanja
 
Indlæg: 62
Tilmeldt: 21 jun 2012
Geografisk sted: Byen med Danmarks bedste indkøbscenter
Lokalitet: Rødovre

Re: Beton højtalere

Indlægaf cdp » tirs 10. jul 2012 23:54

Beton - eller betonlignende højtt. er tunge og det kan betyde en højere fragtpris, hvis producenten vil sælge ud over landets grænser. Desuden er der kommet mange alternativer til resonansfattige kabinetter og det er nemmere at lave en pæn finish på mdf plader, der jo også kan fås i sort. En sort mdf der lakeres et par gange, får både en glat overflade og et rustikt look. Jeg snakkede forleden med en selvbygger, der havde brugt 2 mdf plader limet sammen med en bitumen plade imellem.
Et kabinet af beton er en super løsning - ingen tvivl om det - men måske ikke lige det, man tænker på i forhold til vintage. Der er stadig noget særligt over rigtigt træ, minder om tradition og godt håndværk fra dengang, hvor tingene var skruet godt sammen og plastik kun fandtes i margreteskålen :lol:
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Beton højtalere

Indlægaf kbekke » ons 11. jul 2012 22:36

Jeg ved ikke hvorfor din ven ikke spiller på sine Avance Concrete :ide: Men jeg synes da han skulle tage at gøre det. De var fremme i midtfirserne sammen med f.eks. de norske Rauna-højtalere. Så det kan godt være, de ikke ligner vintage, men de er efterhånden ved at være det.

Historien om deres uddøen er vel den sædvanlige: For dyrt, for stort, for besværligt og fremfor alt for lidt konevenligt. Det er nemmere med 6 stykker mdf, der kan klaskes sammen af en robot og sprøjtelakeres. Det koster ikke rigtigt noget. De kan gøres næsten usynlige - og de fleste kan/vil ikke høre forskel alligevel. Ugen efter kan man så stille maskinerne om og lave køkkenlåger eller klædeskabe eller noget helt andet.

Jeg syntes betonhøjtalerne var interessante fordi det her var muligt at formgive en højtaler, der netop ikke var en trækasse, men noget andet. Ligesom da High Fidelity lavede en konstruktion med to fibertromler indeni hinanden med sand imellem. Baflen var dog af træ, udstyret med KEF-enheder og det har sikkert spillet helt forrygende. Men det slog ligesom heller ikke igennem... selvom de udtrykkeligt skrev at man skulle huske at lave en tømmeanordning, så man kunne få sandet ud igen :roll:

Uanset hvad, så er masse og dæmpning af resonanser som regel et godt udgangspunkt. Hvis enheder og ophæng er intakte, så prøv at få din ven til at fyre op under dem og lad os høre, hvad du hører :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Andtor og 27 gæster