Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Rosinen i pølseenden

Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf his067 » tors 11. okt 2012 18:56

Se, egentlig er jeg meget tilfreds (nej, ret det til: ovenud tilfreds) med mine Quad ESL 63. Jeg har fjenet støvfolien og metalgitteret og de lyder bare så godt: fantastisk mellemtone, klar diskant og med en audiovector M3 Sig subwoofer fantastisk ren og klar i bunden. De svæver 40-50 cm over gulvet i et par Arcici standere og lyder bare godt med mine Radford mono-forstærkere.

Men ethvert paradis har sin slange: min er konen som mener at de er AAAALT for store og det kan hun måske have ret i siden vores stue er omkring 17-20 kvm (godtnok 35-40 kvm når man tage vores åben-plan køkken med og med et katedral-loft, som giver stuen et rumfang på 80-90 kubikmeter).

Så hvad vil folk foreslå som en afløser for Quaderne? Celestion SL7000 ? Yamaha NS1000? De to er dem jeg har overvejet, men er der andre forslag til højtalere som lyder som Elektrostater og fylder meget mindre?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf hmt » tors 11. okt 2012 20:03

Det er lang tid siden at jeg har hørt ESL-63, men mindes også den fantastiske mellemtone. Hvis det var mig, så ville jeg nok forsøge mig med en modernisering af den klassiske Rogers LS3/5a, hvis du kan bevare sub'en, f.eks. i form af Harbeth p3-esr, alternativt Stirling udgaverne. En anden mulighed i samme 'shoebox'-design er Acoustic Energy AE1, der efterhånden også er klassisk vintage, og som er kommet i moderne udgaver - hvis du ikke vil gå efter en af de originale udgaver af monitors. Snell K har også nogle af de samme transparente kvaliteter i mellemtonen, men fylder lidt mere og er sværere at matche med en sub.

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf Ehapa » tors 11. okt 2012 22:46

Jeg har ejet Ls3/5a to gange ) , og har solgt dem igen, mine gamle ører kunne ikke med dem, efter en times tid
gik jeg lydtræt!, det er en mystisk højtaler, det hele sidder lige i skabet men ..men, de er forrygende til klassisk sikkert derfor at kineserne er vilde med dem. Jeg anbefaler Tannoy Gold/Hpd især hvis man hører meget vinyl fra 50-60erne.
ls3/5a er ikke gode til Rock efter min mening..bas.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf Bent Egholm » tors 11. okt 2012 23:09

Udskift konen....
Mørch GS-6/UP-4 Thorens TD124 Delphon GS-65TT Revox A77 Sony TC-765 Pioneer C90/M90 Philips CD-100 Rogers Ravensbourne Nakamichi 700 Maze 77/Richard Allen Audio Analogue og meget mere...
Brugeravatar
Bent Egholm
RIP
 
Indlæg: 377
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Holbæk

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf bukkehave » fre 12. okt 2012 09:38

Bent Egholm skrev:Udskift konen....




.... det kan også blive for dyrt :lol:

http://www.youtube.com/watch?v=SniOXFhwIZ8
Brugeravatar
bukkehave
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 12 apr 2011
Lokalitet: Århus C

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf his067 » søn 4. nov 2012 22:39

Jeg besluttede mig for at beholde konen.....Nu venter jeg så på et par Acoustic Energy AE1 som jeg fandt på eBay til 495 GBP. Det spændende er så om de er bedre en de gamle High Fidelity Satelitter... Jeg har tænkt mig at prøve at integrere dem med min med Audiovector M3 Sig sub (ellere senere med en AudioPro B2-50 som står og venter på mig [sammen med satellitterne] i Randers).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf his067 » man 12. nov 2012 21:12

Hold da helt op hvor de der AE1 er gode! Næsten lige så gode som ESL 63 (og nu kan solen stå ind af vinduerne om morgenen!). De står nu på mine Target Stands og spiller Janis Ian. Der er god smæk på stortrommen (som ligesom ESLerne får lidt hjælp fra en Audiovector Sub) og det er lige så let at følge melodi-linien som med de gamle højtalere. Der kunne måske være en smule mere luft i diskanten uden at det gjorde noget og et lidt bredere stereoperspektiv, men som sagt, ikke ringe.

Forresten sendte konen et af verdens uheldigste texts i sin entusiasme-rus da hun opdagede dem da hun kom hjem mens jeg var på arbejde: "Now l love you lots": det er sgu lidt træls at det skulle tage hende 23 år før hun sagde det! (men hun mente det jo godt)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf The Canadian » man 12. nov 2012 21:18

Hey ...

Har selv haft både AE1 og AE2 ... Begge lækker kasser :) Fortryder den dag i dag at jeg solgt AE2'er :( Nok den mest helstøbt standerhøjtaler jeg har hørt ... Kikker ad og til efter er par rundt om på nettet, men de er godt nok bliver dyre ...

Tillykke med dem :Thumpsup: :Thumpsup: :Thumpsup:


Jake TC
O & O, Jake

Stuen - Rega RP 10 + Athena 3 + Rega ISO / Tubelab pre + Ortofon GF-603 / Hørning Alkibiades
Kontoret - Morgen Int. Amp + Tuner + CD / Thorens TD 127 Electronic + SME 3012R + SPU / Trone Seven MC / Russel K Red 50
Brugeravatar
The Canadian
 
Indlæg: 508
Tilmeldt: 11 maj 2010
Geografisk sted: Den Fynske Hovedsted
Lokalitet: Jakes Joint

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf DrBoar » søn 18. nov 2012 22:27

För mig är LS3/5A gravt överreklarmerade. Visst för 40 år sedan var de utmärkta röstmonitorer i mobila studior, det som BBC använde dem till. Men redan på 80 talet blev det frånåkta av KEFs små monitorer med KEF B110 element! och B&W. Så nu finns det en uppsjö av moderna minimonitorer som låter utmärkt, en del för en billig penning.

Kan du inte klä Quadarna i ett diskret tyg och få hustrun att godkänna dem? Elektrostater är ju elektrostater!...
Brugeravatar
DrBoar
 
Indlæg: 168
Tilmeldt: 22 aug 2012
Lokalitet: Sverige

Re: Mindre afløsere for Quad elektrostater?

Indlægaf his067 » søn 18. nov 2012 23:53

DrBoar skrev:Kan du inte klä Quadarna i ett diskret tyg och få hustrun att godkänna dem? Elektrostater är ju elektrostater!...

Det er sandeligt en del af planen! Men jeg må indrømme at de nye AE1 (med Audiovector M3 Sig sub) lyder temmeligt tæt på QUADerne og selv min guitar-spillende søn har sagt god for dem.

Jeg har tænkt på at lægge QUADerne sidelæns så de ligger sådan XXXX, i stedet for sådan:

X
X
X
X

På den måde ligner de mere en radiator på væggen :p

De kunne evt komme til at ligne et par Braun ESL med hvide sider og pænt højtalerstof.

Billede

En dag får jeg måske ovenikøbet mulighed for at lave en stue der er designet omkring at få dem til at virke uden at få dem til at tage for meget lys og den slags. Ihvertfald bliver de ikke solgt.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 8 gæster