Sony SS-G3

Rosinen i pølseenden

Sony SS-G3

Indlægaf mickr » tirs 5. mar 2013 01:01

Løb ind i en far fra Randers, der havde forsøgt at vække et par teenageører, ved at stille sådan et par fine drenge ned i kælderhulen. Den flinke far havde endda betrukket kabinetterne med hvid plastfilm, for at skjule det "ubegribeligt grimme træ" som altså er palisanderfinér af højeste klasse...

Nuvel, de blev vejet, af benævnte teenager, og fundet for lette (17 kg stykket) for der var jo indbyggede højttalere i fladskærmen, og det lød altså godt nok. Den flinke far gad ikke høre mere vrøvl, og tilbød mig dem i en hurtig handel for 125,- men så skulle de altså også hentes NU! Det blev de så også, faktisk gik det så hurtigt at jeg måtte forlade Brugtvareterminalen i Viby, uden at få købt det eksemplar af Led Zeppelin II, som min søn havde fanget :(

Oppe i Randers blev de høvlet i bagagerummet, og da vi skulle afregne, stoppede sælger mig da jeg havde fundet en 100 kr. seddel frem, og skulle finde mønter, "Det stemmer" sagde han og lovede mig at han ville kigge efter fronterne på loftet, for dem fik jeg ikke med.

Jeg har lige haft en times tid med dem, spændt for en moderne rør/transistorhybrid og umiddelbart - ja umiddelbart så er jeg ret så glad for dem - nuff said...

Nogle der kender noget til serien, der spænder over G1 til nogle mytiske (og enorme) G9?

De er fra 1978 - og ret så futuristiske, med såkaldte "carbocon-enheder", støbt aluminium og akustisk aktive baffler?

Jeg havde desværre ikke åndsnærværelse nok til at få taget snapshots, men her kommer et par modelbilleder:
sony 1.JPG
sony 2.JPG

Og det der plasticfilm er til at få af...

Egentlig var de tiltænkt en nevø, der snart skal konfirmeres, men øh - de skal måske ind i stuen.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
mickr

Lokalitet: Århus

Re: Sony SS-G3

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 5. mar 2013 10:19

mickr skrev:Nogle der kender noget til serien, der spænder over G1 til nogle mytiske (og enorme) G9?

Ikke så meget, men det var Sony's top hjemme-højttalerserie i slut 70-erne (inden de begyndte at lave enheder med helt flade membraner - og holdt op med dét igen...).

Formålet med front-baflens udformning (i "tern"/riller) var at dæmpe/sprede refleksioner fra diskant/mellemtone, der også er monteret tæt på hinanden for at samle det akustiske "udstrålings-punkt" (og give mere præcist perspektiv).
Bassen er monteret "fremskudt" for at bringe enhedernes akustiske centrum på linje ift. lytteren og dermed undgå faseforvrængning (dvs. tidsmæssig forskydning i signalet mellem enhederne).
Det begyndte man at gå mere op i ca. deromkring.
Alt i alt gode højttalere, som Sony helt klart havde gjort sig tanker og anstrengelser for at lave. At der så er lidt rigelig alu-pynt er vel fint til at leve med.
Åndssvage teenager :Skor: der bare afskrev dem - godt for dig!
Og så til dén pris... Man frygter de dukker op til Dogme shoot-out!?!
Har solgt nogle enkelte G3'er og G5'er dengang (og hørt G7 et par gange).
Alle velspillende og med et "neutralt" lydbillede, hvis man kan tale om det.
Jeg forstod dog ikke helt den kunde, der efter week-end'en returnerede de JBL L110'ere han havde lånt med hjem sammen med et sæt Sony G5'ere - men han blev meget glad for Sony'erne, og det var vel det vigtigste.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix

Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Indlægaf mickr » tirs 5. mar 2013 11:00

Ja der er lidt meget alu bling bling. Jeg har lovet den flinke far en klækkelig findeløn hvis han skulle finde fronterne på loftet. Der har vel også fulgt nogle fødder med? Jeg gætter på at de har det bedst hævet lidt over gulvet og tiltet lidt opad mod lytteren?

Og Fandeme ja, de spiller i mit dogmesetup, og det er mine modstandere selv ude om, med den sabelraslen og det optrapningskonfliktorienterede våbenkapløb, der løber på vandrørene! Men bare rolig - signalkilden forbliver en Philips 212 Electronic gyngehest. :LOoL:
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 5. mar 2013 11:50

mickr skrev:Og Fandeme ja, de spiller i mit dogmesetup, og det er mine modstandere selv ude om, med den sabelraslen og det optrapningskonfliktorienterede våbenkapløb, der løber på vandrørene!

Satans...

PS: Husker ikke at der org. var fødder med/på dem - men det vil de sikkert have godt af.
Til Dogme shoot-out'en tror jeg dog det vil være bedst at vende dem på hovedet (uden fødder) og pynte dem med et tykt vattæppe over fronten... :lol:
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf mickr » tirs 5. mar 2013 12:58

Er du sikker på at de ikke er designet til at spille direkte ind i bagvæggen, for optimal spredning af lyd?
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 5. mar 2013 13:18

::Æ:Æ
Claus
Brugeravatar
Captain Phoenix

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 5. mar 2013 13:34

Nåee, der er nogen der er blevet lidt presset her :lol:

Mickr, skal du til at konkurrere med sådan nogle som Gottshcalck og lige i faget uhyre talentfuld vintagekrejl? Uhyggeligt godt gået!

Skal du ikke bare ned på huset som en tunet røgsky og lige producere et par stands? Bare ca. 20-30 cm op og så sådan blæret tilbagelænet en 10-15 grader? Nam!
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf kbekke » tirs 5. mar 2013 23:06

Boptilyoudrop skrev:Nåee, der er nogen der er blevet lidt presset her :lol:

Mickr, skal du til at konkurrere med sådan nogle som Gottshcalck og lige i faget uhyre talentfuld vintagekrejl? Uhyggeligt godt gået!

Skal du ikke bare ned på huset som en tunet røgsky og lige producere et par stands? Bare ca. 20-30 cm op og så sådan blæret tilbagelænet en 10-15 grader? Nam!

Jaeh, man må sige at han er ved at komme efter det

Når dogme-røgen engang har lagt sig, så ser JEG frem til et all-Sony-setup ved næste Højbjerg-træf. Der er jo noget med at mickr også har en ikke-så-ringe Sony-pladespiller og en ditto integreret forstærker på lager, hvis jeg ikke husker helt galt...

:cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf Nillerviborg » tirs 5. mar 2013 23:29

- Hvis det bringer jer ro, sp kommer mine Cervin Wega 12TR, Yamaha Receiver og Thorens TD126 ikke med - Passer sgu skidt og komme til sjælland den weekend, men med en pris på 400 for det hele ( CW'erne og Thorens'en var gratis / smådefekt - men min egen timeløn skal vel ikke regnes med i prisen ?? )

Det kunne vel ellers være hæderligt og bruge til ShootOut'en ...!!??

Var ellers sjovere og stille med noget JBL - men de har sgu' altid været for dyre, de sæt jeg har købt der, til at det kan lade sig gøre...
>>> ADVARSEL - BRANCHEMEDLEM <<< https://www.facebook.com/s2v.dk

Autoriseret servicepartner for Mark Levinson, Krell , m.fl. !!!

If it Work's - Don't Fuck With It... --> If it Fuck's - Let US Work With It...!!
Nillerviborg
Branchemedlem

Geografisk sted: Rødding v. Viborg

Indlægaf Gottschalck » ons 6. mar 2013 00:07

Nu bliver jeg sgu helt bange for det der Sony halløj og ved ikke helt, hvad der skal tage kampen op mod japanerne. Umiddelbart er det 4 konkurrenter her på matriklen, nemlig Goodmans Maxim, (50 kr) Whafedale 3 XP, (150kr) B&W DM 4 (150kr) eller JBL 4406 (200kr). Jeg bliver sgu nok nødt til at teste skidtet fredag for at være vel forberedt.

Venligst
Brugeravatar
Gottschalck

Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Indlægaf mickr » ons 6. mar 2013 11:11

kbekke skrev:
Boptilyoudrop skrev:Nåee, der er nogen der er blevet lidt presset her :lol:

Jaeh, man må sige at han er ved at komme efter det

Når dogme-røgen engang har lagt sig, så ser JEG frem til et all-Sony-setup ved næste Højbjerg-træf. Der er jo noget med at mickr også har en ikke-så-ringe Sony-pladespiller og en ditto integreret forstærker på lager, hvis jeg ikke husker helt galt...

:cool1:

Jep Kim - du kommer nok til at sælge mig den Sony integrerede som jeg har til låns.

Gottschalck skrev:Nu bliver jeg sgu helt bange for det der Sony halløj og ved ikke helt, hvad der skal tage kampen op mod japanerne. Umiddelbart er det 4 konkurrenter her på matriklen, nemlig Goodmans Maxim, (50 kr) Whafedale 3 XP, (150kr) B&W DM 4 (150kr) eller JBL 4406 (200kr). Jeg bliver sgu nok nødt til at teste skidtet fredag for at være vel forberedt.

Venligst

Se: mere sabelraslen! ;)

Jeg medbringer måske også et lille "ægte dogmeanlæg" til hygge og fri leg: Luxor 3079 receiver, en Philips 312 Electronic (med original sfærisk nål) og et sæt Scandyna A10. De sager kan faktisk også spille musik!
Brugeravatar
mickr

Indlægaf Boptilyoudrop » ons 6. mar 2013 12:59

Det sidste kan jeg da i hvert fald skrive under på :)

Det trapper op d'herrer, generel oprustning, håber det kun er bajerne der bliver kolde...
Boptilyoudrop

Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Indlægaf mickr » fre 15. mar 2013 14:32

Og så kunne de jo ikke en skid alligevel, da det kom til stykket? Da Leif og jeg spændte dem for dogmeanlægget fik de læsterlige tæsk af et sæt Dynaco A45 (måske X, i en tidlig prototype, som Leif virkelig har formået at få til at synge, og som man kan læse mere om her: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=2241 ).

Vi var så ikke skarpe nok til at få leget lidt med vinklingen mod lytteren, men det der med at hæve dem lidt og så tilte dem opad, fungerer bare slet ikke! - selvom jeg tror at det er det, de er bygget til. De spiller bas og nedre mellemtone på en ganske overbevisende og "håndfast" måde, men de har alt for meget at sige i toppen. Nu har jeg lyttet lidt til dem igen, hvor de bare står hævet 10 cm over gulvet og peger ligeud. Bedre men stadig ikke ok. Det er nok bare mig, der er tosset, men jeg får hurtigt hovedpine af de anmassende informationer i toppen.

Det får jeg også når jeg lytter til hvad der skal forestille at være überspitzenklasse højttalere især hvis de er udstyrede med bånddiskanter.

På A45 (måske X) savner jeg dog lidt top, samt kontrol over den dybe bas.

Nå, jeg kan mærke, mens jeg skriver, at en helt ny tråd er på sin plads. Jeg vil imidlertid tilbage under manfluenza-dynerne...
Brugeravatar
mickr

Indlægaf kbekke » fre 15. mar 2013 14:40

mickr skrev:Og så kunne de jo ikke en skid alligevel, da det kom til stykket? Da Leif og jeg spændte dem for dogmeanlægget fik de læsterlige tæsk af et sæt Dynaco A45 (måske X, i en tidlig prototype, som Leif virkelig har formået at få til at synge, og som man kan læse mere om her: http://vintagehifi.dk/forum/viewtopic.php?f=557&t=2241 ).

Vi var så ikke skarpe nok til at få leget lidt med vinklingen mod lytteren, men det der med at hæve dem lidt og så tilte dem opad, fungerer bare slet ikke! - selvom jeg tror at det er det, de er bygget til. De spiller bas og nedre mellemtone på en ganske overbevisende og "håndfast" måde, men de har alt for meget at sige i toppen. Nu har jeg lyttet lidt til dem igen, hvor de bare står hævet 10 cm over gulvet og peger ligeud. Bedre men stadig ikke ok. Det er nok bare mig, der er tosset, men jeg får hurtigt hovedpine af de anmassende informationer i toppen.

Det får jeg også når jeg lytter til hvad der skal forestille at være überspitzenklasse højttalere især hvis de er udstyrede med bånddiskanter.

På A45 (måske X) savner jeg dog lidt top, samt kontrol over den dybe bas.

Nå, jeg kan mærke, mens jeg skriver, at en helt ny tråd er på sin plads. Jeg vil imidlertid tilbage under manfluenza-dynerne...

Tjaeh... eller måske skal du bare finde det rette grej at parre dem med? Under alle omstændigheder er det ikke en god ide at drage konklusioner på nogetsomhelst, når man er ramt af noget så livstruende som manfluenza.

Det er meget bedre bare at gemme sig under dynen sammen med en flaske single malt og noget Kierkegaard og så vente på at det går over af sig selv.

God bedring.
Ornithology
Brugeravatar
kbekke

Lokalitet: Vejle

Indlægaf KlausM » fre 15. mar 2013 15:48

mickr skrev:På A45 (måske X) savner jeg dog lidt top, samt kontrol over den dybe bas.

Der skal nok lidt flere kræfter til; jeg synes at min Hafler DH-500 havde ganske godt greb om bassen i mine Dynaco A45 (der godt nok også er 8 Ohm, hvilket øger dæmpningsfaktoren, men alligevel).

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM

Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Tilbage til Højttalere