Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Rosinen i pølseenden

Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » man 15. apr 2013 12:23

Hei

Jeg har fått tak i et par gamle høyttalere fra Master Music of Denmark. Er det noen som kjenner til disse? På et norsk forum er det noen som mener å huske at de var omtalt i danske High Fidelity en gang. De er produsert sannsynligvis i 1987/88 (diskantelementet fra Seas er stemplet 37/87).

DSC_0518a.jpg


Som dere ser er den ene bassen ødelagt, men høyttalerne er ellers ganske fine. De har noen små sår i lakken her og der, men ingen sprekker i betongen, så jeg tenker å sette dem i stand på et vis. Dersom noen har noen info ville jeg bli veldig takknemlig for tilbakemeldinger:-)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Hackenberg » man 15. apr 2013 12:38

Hej Asbjørn.

Firmaet som lavede højttaleren har haft mange navne. Ud over det du kender har det hedet Pref eller sådan noget.
Har engang snakket med den mand som lavede dem. Han havde støbeformene.
Der blev vist hovedsagelig brugt Peerless enheder.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » man 15. apr 2013 12:44

Det forklarer hvorfor det står Preference på gitterne og Master music på delefilteret.

Diskanten er som nevnt fra Seas. Mellomtonen er ifølge dynaBel her i Oslo fra Peerless. Men basselementet er vankeligere. Det er stemplet "m-m FP100020F-4B 8 ohm". Kan det være at Master Music/Prefernce har produsert disse selv?
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Hackenberg » man 15. apr 2013 13:13

Jeg tror IKKE de har produceret enheder selv. Det var et lille firma. Max 6 - 10 mand.
Giv os billeder så hjælper vi dig.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » man 15. apr 2013 21:10

Her er noen flere bilder.

DSC_0607.jpg
DSC_0606.jpg

DSC_0604.jpg


Ytre diameter på elementene er 248mm. Hullene har diameter 220mm. Er det noen som klarer å identifisere dette?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Hackenberg » tirs 16. apr 2013 14:58

Ser ikke bekendt ud. Noget fra Østen måske.
Hvad står der bagpå diskanten? Det kunne give et hint.
Muligvis er der tale om uoriginale basser. De er måske skiftet før til noget som passede i hullet.
Mit bedste bud er at der kun sad Peerless i fra starten.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » tirs 16. apr 2013 16:18

Diskanten er Seas H392 25TNF, 6Ohm. Produsert uke 37, 1987.
Dynabel her i Oslo har sett bildene og mener bestemt at mellomtonen er Peerless, den er merket 860314.

Jeg tror nok bassene er originale. På bildet av den ser man en logo "m-m", og denne er lik Master Musics logo på disse høyttalerne:
mm2.jpg
mm1.jpg

Det kan vel hende at MM har kjøpt inn "no brand"-elementer fra et sted og stemplet med egen logo. Da ender nok sporene her.

Å skaffe nye originalelementer er vel å anse som umulig, og det er tydeligvis vanskelig å skaffe nye elementer i riktig dimensjon. Alle nye 10"-ere er for store, så jeg må nok få laget adapterringer og sette inn 8"ere istedenfor, og gamble på at lyden blir bra.

Er det noen som har gamle årganger av High Fidelity og kan sjekke om de har vært omtalt en gang i tiden?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf snod » tirs 16. apr 2013 17:33

Asbjoern skrev:Er det noen som har gamle årganger av High Fidelity og kan sjekke om de har vært omtalt en gang i tiden?

I min stak af HiFiÅrbogen (78-84) kan jeg ikke finde dem.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 913
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Pinstrup » tirs 16. apr 2013 19:28

Audiokarma har en nyere tråd om samme producent. Der er dog ikke meget nyt info:

http://www.audiokarma.org/forums/showthread.php?t=514981
Pinstrup
Pinstrup
 
Indlæg: 51
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Sønderborg

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » tirs 16. apr 2013 20:40

snod skrev:
Asbjoern skrev:Er det noen som har gamle årganger av High Fidelity og kan sjekke om de har vært omtalt en gang i tiden?

I min stak af HiFiÅrbogen (78-84) kan jeg ikke finde dem.


Det er nok ikke så rart, iom at de sannsynligvis ble produsert i 87, kanskje 88. De er med andre ord bare i grenseland til vintage...
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » ons 17. apr 2013 23:27

Jeg har forresten funnet en liten kuriositet. Master Music fikk i 1986 en Plagiarius-pris for en av sine høyttalere.
Lautsprecherbox.jpg
Høyttaleren til høyre er MM, og skal være en plagiering av modell fra Braun. Dette hjelper neppe i jakten på elementer til mine MMs, men det er ringer kanskje noen flere bjeller?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf FreddyLylloff » man 5. aug 2013 22:51

Det er min far Torben Freddy Lylloff der selv har støbt og designet højtaleren her i Danmark. Så er det da på det rene :) Hans butik på Frederiksberg i KBH hed Master Music of Denmark, senere hen kaldte han hans højtalere preference, senere forkortet til PREF.
Hans højtalere var mest kendt af at de var helstøbt i marmor.
FreddyLylloff
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 aug 2013
Lokalitet: valby

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Asbjoern » ons 12. feb 2014 00:00

Hadde helt glemt denne tråden. Takk, Freddy:-) Finnes det kanskje noen arkiver fra den gang de ble produsert? Et datablad, en test fra et magasin eller hva som helst?
Asbjoern
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 apr 2013
Lokalitet: Oslo, Norge

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf renesemann » lør 10. maj 2014 14:02

Hejsa har et sæt næsten magen til også 3 vejs, dog er mine mellemtoner ikke en 2"Dome men en alm konventionel højtalerenhed. Foam kanten løsnede sig på et tidspunkt på baserne fra kurven, men det har jeg fikset for længst :thumbsup: , De spiller faktisk udmærket De bliver brugt i mit moderne kolonihus
Bliver nød til at rette FreddyLylloff man støber ikke marmor, derfor er det ikke marmor, men et kunst produkt med måske marmorpulver og noget glasfibber eller en form for beton, det er i hvert fald meget tungt
Købte før disse et sæt kabinetter til 2 vejs altså til en 8" og en dome og kan huske at jeg måtte fræse med en overfræser et par millimeter af da det ikke var til at få enheder til disse, brugte vistnok Vifa og en dynaudio diskant udvidede også kabinetterne nedad da bunden var til at skære i (spånplade) og fulgte linjerne ned på alle led lavede kabinetterne ca 30 cm højere og stadig i lukket kabinet (Vil absolut ikke anbefale dette fræserarb. da det støvede helt vildt og jernet blev totalt ødelagt, måske man kan med et fugefræsejern til fliser)
Hilsen Renesemann :Skor:
Brugeravatar
renesemann
 
Indlæg: 93
Tilmeldt: 07 apr 2011
Lokalitet: Helsingør

Re: Noen som kjenner Master Music of Denmark?

Indlægaf Hackenberg » tors 13. nov 2014 11:10

pref.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 157 gæster