Vintage højttalere til Café/Bar

Rosinen i pølseenden

Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » tirs 23. apr 2013 20:05

Hej Folkens
Jeg har fået til opgave at stable et anlæg på benene til en ny cafe/bar i København, og jeg satser selvfølgelig på noget vintage (ihvertfald i højttalerenden). Jeg skal bruge 4 ens højttalere, der skal være nemme at hænge op, og hvert sæt skal kunne spille ca.20-25m2 op med baggrundsmusik (2 rum i alt).

Den forstærker jeg påtænker at bruge er en NAD 3400 - ikke fordi jeg har specielt varme følelser for netop den model, men fordi jeg kan få den billigt og fordi jeg synes der er sådan lidt "arbejdshest" over den.

De højttalere jeg påtænker er:
B&O S35 - jeg synes de lyder godt og fylder minimalt, men er de "store" nok, og er de nemme at hænge op? Der er vist noget om, at den "skrue-skinne" (i mangle på bedre ord) der er indbygget i bagsiden af højttaleren giver en lidt mærkelig opadgående vinkel på højttaleren, hvis man monterer dem via denne eller hva´? Nogen erfaringer? S45 er jo også en mulighed, men de er nok for store at hænge op. Og hvad med kantophæng - alderen trykker vel snart på modellen?

Klassikeren Scandyna A25 - spiller mega fedt og er nemme at trække, men de er lidt store at hænge op. Jeg har dog en ide involverende rav-plugs og øjer i væggen/beslag og middelsvære strips i højttaleren. Giver en god vinkel på højttaleren og holder fremragende hvis væggen er god - bruger den selv køkkenet.

Har i andre ideer til højttalere, der kan erhverves for under 2000 kr for fire stk, eller har i ideer/erfaringer vedr. ovenstående, må I meget gerne give lyd i tråden.

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf larsne » tirs 23. apr 2013 20:11

Et sæt af de ældre Bose 301 bør kunne findes for 500 kr. eller mindre, det er ikke verdens mest hifi-rigtige højttaler, men de spreder lyden rundt i rummet, og det kan være en fordel i dette tilfælde. Hvis det skal være vintage så gå efter den originale, der må ikke stå series II eller III på bagsiden. Kanterne er med garanti møre hvis de ikke har været skiftet.

Billede
larsne
 
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » tirs 23. apr 2013 20:17

larsne skrev:Et sæt af de ældre Bose 301 bør kunne findes for 500 kr. eller mindre, det er ikke verdens mest hifi-rigtige højttaler, men de spreder lyden rundt i rummet, og det kan være en fordel i dette tilfælde. Hvis det skal være vintage så gå efter den originale, der må ikke stå series II eller III på bagsiden. Kanterne er med garanti møre hvis de ikke har været skiftet.

Billede


Tak - Det er i første omgang noteret :cool1: Jeg har hørt dem, men kun i nyere versioner og kun på barer, hvor mærket ofte bruges, så jeg har ingen mening om lyden. Men helt sikkert et smart koncept med "lydspredning" i den sammenhæng....
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf No1 » tirs 23. apr 2013 20:35

Hey sommer ! Jeg har desværre ikke fire ens, men dog et par der lugter en lille smule af A25 som jeg vil forære til projektet hvis du henter dem :
SEAS 2-vejs - 01.jpg

Mærke ukendt (ret sikkert SEAS-enheder), ingen fronter, skrammede kabinetter (kun partielt slemt ;) ) - spiller fint :p
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
No1
 
Indlæg: 232
Tilmeldt: 01 mar 2013
Lokalitet: Hellerup

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf Larsdk » tirs 23. apr 2013 21:04

Jeg har nogle B&O S35 som vi kan finde ud af noget med hvis det er.

Dog er det ikke for gode kabler det er på, men bassen skal bare lige ud og have samlet ledningerne til DIN-stikkene også på med en anden ledning :-)

Har selv lige brugt dem og de spiller fint og fejler ikke andet en stoframmen løsner sig lidt i et af hjørnerne. Trænger måske også lige til lidt bejs eller noget.
Larsdk
 
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 apr 2013
Lokalitet: Herlev

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » tirs 23. apr 2013 21:54

No1 skrev:Hey sommer ! Jeg har desværre ikke fire ens, men dog et par der lugter en lille smule af A25 som jeg vil forære til projektet hvis du henter dem :
SEAS 2-vejs - 01.jpg

Mærke ukendt (ret sikkert SEAS-enheder), ingen fronter, skrammede kabinetter (kun partielt slemt ;) ) - spiller fint :p


Fantastisk venligt :OLO: Men nu skal stedet drives af en række piger med stor æstetisk sans, og jeg har fået besked på (og også penge til) at sørge for at højttalerne også er rimeligt pæne (læs i pigelogik = Frontstof). Jeg tror også det er vigtigt at de 4 stk er ens - så er belastningen af forstærkeren også ens. Men ellers mange tak for tilbuddet...

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » tirs 23. apr 2013 21:55

Larsdk skrev:Jeg har nogle B&O S35 som vi kan finde ud af noget med hvis det er.

Dog er det ikke for gode kabler det er på, men bassen skal bare lige ud og have samlet ledningerne til DIN-stikkene også på med en anden ledning :-)

Har selv lige brugt dem og de spiller fint og fejler ikke andet en stoframmen løsner sig lidt i et af hjørnerne. Trænger måske også lige til lidt bejs eller noget.


Tak og fedt :p Jeg vender tilbage, hvis det bliver den vej jeg går..

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf CARS10 » tirs 23. apr 2013 22:21

Hvad med nogle B&O CX50/100, de er flotte og fylder ikke så meget. De kan nemt hænges op på en væg og kan sagtens spille rummet op til dette behov. De ses tit i DBA til 5-800-Kr.
carsten
CARS10
 
Indlæg: 223
Tilmeldt: 11 apr 2012
Geografisk sted: København
Lokalitet: Utterslev

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 23. apr 2013 23:08

sommer skrev:De højttalere jeg påtænker er:
B&O S35 - jeg synes de lyder godt og fylder minimalt, men er de "store" nok, og er de nemme at hænge op? Der er vist noget om, at den "skrue-skinne" (i mangle på bedre ord) der er indbygget i bagsiden af højttaleren giver en lidt mærkelig opadgående vinkel på højttaleren, hvis man monterer dem via denne eller hva´? Nogen erfaringer? S45 er jo også en mulighed, men de er nok for store at hænge op. Og hvad med kantophæng - alderen trykker vel snart på modellen?

S35 lyder OK - men vær opmærksom på, om ophængene til basenhederne er modne til udskiftning (de er af skum, som nok er ved at nærme sig sidste udløbsdato - nye fås). Solget et par i marts for 500,- så du er langt under 2.000,- for 4.
S45 er en langt bedre højttaler (har flashet min lille kærlighed til den en del gange herinde...) - men også dybere, så den virker "tungere" ved ophængning. Gummi-ophæng på bassen, så ingen problemer med det.
P30 vil nok være et bedre valg - den lyder OK (ophængning på væg løfter den ellers lidt tynde bas) og er kun 9 cm dyb. Har et par, der nok kan lokkes fra mig - og de ses ind imellem til salg på nettet, så du er kørende for et stykke under de 2.000,-
Ellers de ældre Beovox 1600 (kun 10,5 cm dybe) - virkelig fedt 1960'er-look og meget musikalske (mine er "keepers"...).
Alternativ: Sonab / Carlsson's rundstrålende højttalere. Kan godt nok ikke ophænges, men er flot vintage - og 2 stk fylder et rum meget fint med lyd pga konstruktions-princippet, der aktivt tænker rummet med ind i konstruktionen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf Ehapa » tirs 23. apr 2013 23:54

Jeg har 4stk JBL pro. Control 25 med ophæng til væg.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf bukkehave » ons 24. apr 2013 00:20

Det er mit klare indtryk at du i dag får utroligt meget for pengene i B&O's serie med mc120.2 ms150.2 s80,s45 etc. Jeg er ved at sætte et sæt sc120.2 i stand og mener personligt at det pris/kvalitetsmæssigt må være en af de mest undervurderede vintagehøjttalere. Men i cafe vil de nok være lidt for dybe, og vil nok som Phoenix anbefale de smalle p30 eller s40. Her er et billede af serien:
Billede
Brugeravatar
bukkehave
 
Indlæg: 148
Tilmeldt: 12 apr 2011
Lokalitet: Århus C

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » ons 24. apr 2013 09:48

CARS10 skrev:Hvad med nogle B&O CX50/100, de er flotte og fylder ikke så meget. De kan nemt hænges op på en væg og kan sagtens spille rummet op til dette behov. De ses tit i DBA til 5-800-Kr.
carsten


De er flotte de CX'ere, men jeg tror bliver lige små nok. Yderligere har de fleste eksemplarer haft problemer med eroderede kanter. Men tak for buddet ellers.
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » ons 24. apr 2013 09:51

Hej Captain - håbede på, du ville komme på banen med din B&O Viden :cool1:
P30 ser spændende ud! Samme størrelse som S35 men mindre dybe? Hvad med enhederne - gummi? Kan de hænges op uden specialbeslag? Jeg kan se der er et par til salg på DBA pt, og hvis jeg kan overtale dig til at sælge dine, så er de 4 jo hjemme. Men kan de også "spille til" når der er 50 snakkende gæster?
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » ons 24. apr 2013 09:57

Ehapa skrev:Jeg har 4stk JBL pro. Control 25 med ophæng til væg.


Ja, det ville jo være den nemme professionelle løsning. Men de er sgu også lidt kedelige og "konferencerums-agtige", men jeg vil forelægge pigerne designet, og se hvad de siger. 2 kan godt spille 25m2 op med snakkende gæster uden at blive for skingre? Tak for buddet ellers :cool1:
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Vintage højttalere til Café/Bar

Indlægaf sommer » ons 24. apr 2013 09:59

En anden mulighed kunne være Tandberg system 12 eller andet Tandberg i samme størrelse?
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: ferr31 og 38 gæster