Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf snod » lør 19. sep 2020 12:38

Helikon skrev:Der er bare ikke mellemrum mellem 50 og Ohm

Det er vist sådan det er :oops:
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » lør 19. sep 2020 12:54

snod skrev:
cdp skrev:
..Med en modstand på henved 50Omh i serie med enheden..

Henning, den studser jeg lidt over - skal det forstås som modstanden i en spole på 500mh ?

Mon ikke bare Henning staver ohm lidt alternativt: Så 50 ohm .

Jeg har da vidst fået konstrueret en helt ny enhed for modstand der :lol:
Der skulle selvfølgelig stå "50 Ohm", beklager.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » lør 19. sep 2020 14:29

cdp skrev:Tak for info til jer begge - kan se der er flere data, som har indflydelse på et brugbart system.
..Med en modstand på henved 50Omh i serie med enheden..

Henning, den studser jeg lidt over - skal det forstås som modstanden i en spole på 500mh ?
Forløbige fakta : L 825 WG / 4 ohm / egenresonans 25 hz. ( kendes fra byggesæt 20/2 & 20/3, fra 70"erne.
Den er bergnet til 20 L lukket kab. og rækker heri ( teoretisk ) til ca. 35 hz. Så egentlig er enheden jo brugbar i helt lukket kab., men her leger vi lidt videre. ;)
Lidt om Q værdier : EX en stemmegaffel har en mekanisk Q på ca. 1000 grundet lang tids ringning efter an slåning.
Dette kaldes Qms og et udtryk for mekanisk compliance - i den anden ende ( magnet/svingspole ) kaldes værdien QES , og er et udtryk for hvor godt enheden styres elektrisk , følsomhed, dæmpningsfaktor osv.
Qts er summen af de 2 ovenstående værdier, og ( som jeg forstår ) bør som hovedregel være mindre som de mindste tal for mekanisk/elektrisk data for enheden.
I praksis formoder jeg dog at luftspalten (læs ventil), skal være så stor, at der ikke høres blæselyde fra bassen, og at tætheden i dæmpnings materialet nøje modsvarer resonans/ophæng og membranareal. Hvis ovenstående lyder helt i hegnet, så ret mig endelig.. ;)
Har brugt lidt info fra Bekent.
https://bekent.dk/blog/lukket-kabinet-b ... -og-teori/

Hej Carsten
Tak for indsigt i Q. Tager man en svingningskreds så angiver Q faconen på den spids hvor impedansen peaker. Såvidt jeg husker beregnes Q som forholdet mellem båndbredde og midterfrekvens, så altså jo mere spids impedanskurven er des højere Q. Eksempelvis har et krystal et sindsygt højt Q og det er bla. derfor at man kan skrive resonansfrekvensen på krystallet med mange betydende cifre.
Når det så kommer til Q på en højtalers resonans syns jeg at det bliver noget vanskeligere at tilgå. Jeg har tidligere forsøgt at optimere en basport ved at måle højtalerens impedanspeak og så justere portlængden til mindst peak. Desværre har målingerne været vanskelige at tyde. Det kan selvfølgelig sagtens været måleteknikken der har været årsag til de ubrugelige målinger jeg er kommet op med, men det kan også skyldes at højtalerens Q har været meget lav og derfor vanskelig at bestemme.
I de ældre enheder er der ikke gjort så meget ud af egendæmpningen og derfor er Q relativ høj. Det burde derfor være nemmere at måle (og høre) portens optimum.
Ideelt set bør en enheds Q vel være så lav som muligt, helst forsvindende og det er da også hvad der er sket i tiden op til i dag. Dynaudio har dog holdt fast i den aperiodiske ventil gennem en længere periode, men om det så skyldes slægtskabet med "Scan-dyna-co" eller om der er noget at hente for enheder med lavt Q kan der kun gisnes om.
Spændende projekt Carsten, glæder mig til at høre mere. :cool1:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » man 21. sep 2020 20:32

Er der nogen der kender arealet på porten i A25 ? Jeg har forsigtigt pejlet mig ind på ca. 32 cm2 port til mit diy-sæt.
Det svarer i runde tal til et hul på 65mm - vel vidende en 8" enhed har godt 50 % mindre areal, som en tilsvarende 10 " - Hva' siger de lærde.. ;)
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » man 21. sep 2020 21:10

Hej Carsten
Portens areal har næppe den store betydning, blot bør den være stor nok for at undgå fløjte-lyde. Du kan finde tegninger af A25 her:
https://dynacotubeaudio.forumotion.com/ ... ics-photos
Port.PNG

Den indre sprække har en højde på 19,84mm
Sprækkens bredde er 190,5mm
Så altså en rektangulær sprække på 190,5mm minus 19,84mm, plus en cirkel med radius lig med den halve højde, 19,84mm og hvis vi skal have det i cm^2 (og jeg ikke tager meget fejl) kan det udtrykkes som:
((19,05-1,984) * 1,984)+ (Pi *(1,984/2)^2)
og det får jeg til 37cm^2
Ser det rigtigt ud?
MVH Henning

Edit:
Pi * Radius^2
Eeehm! Herr matematiklærer. :oops:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af spuncut man 21. sep 2020 23:23, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » man 21. sep 2020 21:51

Hej Henning
Super og tak for din store hjælp - jamen så er min udskæring vist ikke løbet helt af sporet endnu. Da jeg ikke lige har et Bruel & kjær studie stående, vil jeg prøve mig lidt frem ved at sammenligne de 2 hjt., hvor den ene lukkes helt, men først skal lige den sidste finish/afstivning på plads.- Hvad siger mon vintage-politiet til et par terminaler på bagsiden i stedet for den kendte ledning igennem.. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Tonni » man 21. sep 2020 22:21

Så bliver det jo en Dynaco A25... :lol:

Men ellers er det et godt projekt! Og dejligt at følge...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4796
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » man 21. sep 2020 22:57

Hej Carsten
Skulle du få vanskeligheder med vintage-juntaen kan du henføre til den formidlerne omstændighed at X-modellerne er udført med terminaler. :lol:
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » ons 23. sep 2020 17:23

Så kom jeg lidt videre og mangler nu kun lytte test og stoframmer. Da peerles ikke har huller til montering, blev løsningen lidt alternativ - de halve ledningsbøjler holder kurven fast med et stykke gummi imellem - må se om det ligefrem dæmper vibrationer også.. Mht. til dæmpe materiale, er de pt. fyldt ca. 1/2 op med glasuld, men jeg ville nu helst benytte 50 mm gulvbats på bagside/sider da det er tungere, men nu må vi se.
Henning, du nævner en 50 ohms modstand i serie med hjt., for at finde punktet hvor resonansen peaker. Har tænkt en opstilling med denne modstand i serie, koble en tonegerator på forst. indgang og måle strømmen der løber gn. modstanden med et analogt multimeter. ( fordi analog er nemmere at aflæse ved variationer ) Er det overhovedet muligt..? :p
Ps. frihånds fræsning og fotos der vender modsat må I bære over med.. ;)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » tors 24. sep 2020 18:36

Runder mit lille eksperiment af her - det farvede skumgummi jeg startede med var for åbent, så nu afprøves med et par til skårne asfalt-klodser. ( kendes fra tætning til bælge eternit )
Indrømmet, der er ikke samme ro og dybde, som i A25. Området der overlapper med diskanten har noget mere fylde, så en passende serie spole er nødvendig. Når det dæmpes, vil bassens egenskaber være mere hørbar. Foreløbig bliver der lyttet til lidt forskelligt materiale og så laver jeg en sammenligning med mine S45 ( Beovox ) - tror faktisk de ligner dem lidt lydmæssigt, dog minus øvre diskant. ;)
- All for now.. :thumbsup:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mol45 » fre 6. nov 2020 23:26

Jeg har et spørgsmål til jer med lidt erfaring angående disse scandyna a25. Jeg overtog et sæt fra mine bedsteforældre i forbindelse med overtagelse af deres bolig. Jeg valgte at bruge dem som dagligdagshøjttalere, da de er noget nemmere at flytte på end mine primære højttalere (vi er i gang med at total renovere af huset)

Til min forbløffelse lød de forbandet godt, jeg synes bunden er imponerende, og lyden er detaljeret og generelt rigtig god. Desværre har kombinationen af et stort lytterum og alderen taget livet af basserne for en uge siden. Den ene sidder helt fast og den anden giver en del modstand. Så mit spørgsmål er om der er en 10” bas/mellemtone der egner sig til en udskiftning, uden at delefilteret også skal ændres? Og giver det i grunden overhovedet mening at smide nye bas/mellemtoner i, uden at skifte lytter og måske andet i delefilteret?

Jeg har tænkt mig at bruge dem til kontoret, hvor lydniveauet ikke skal kunne spille en større stue op.
Mol45
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 nov 2020
Lokalitet: Esbjerg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mol45 » fre 6. nov 2020 23:36

Jeg har ikke lige fundet fidusen til At lægge billeder op herinde. Men højtalerne er identiske med den brugeren “spuncut” har lagt billede op af på side 6, det er den til højre.
Mol45
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 nov 2020
Lokalitet: Esbjerg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » man 9. nov 2020 14:25

Hej Mol45
Velkommen til. :OLO:
Forbandet god lyd i bunden er netop hvad der kendetegner disse højtalere.
Det må være denne version du mener:
CIMG4303.jpg

Basenheden er en SEAS 25TV-EW:
seas-25-tv-ew-.jpg

Det skulle ikke være helt umuligt at finde et sæt af disse enheder blandt brugerne her på forummet.
Ellers er der et helt sæt A25 her:
https://www.dba.dk/hoejttaler-scandyna- ... 070054250/
MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Mol45 » tors 12. nov 2020 10:41

Henning, tak for dit svar.

Ja det er netop den version. Jeg er lidt i tvivl om det kan svare sig at købe brugte enheder til højttaleren, med fare for at alderen kan have indhentet dem? Selvfølgelig er en 4-500 kr. heller ikke alverden, hvis de kan spille nogle år igen.
Mol45
 
Indlæg: 10
Tilmeldt: 03 nov 2020
Lokalitet: Esbjerg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tors 12. nov 2020 12:42

Jeg tror ikke jeg tager ret meget fejl hvis jeg siger at de gamle SEAS og Scan Speak -enheder er noget af det mest holdbare der findes. Og i forhold til hvor mange af disse højtalere der er i omløb skønner jeg at det er ret sjældent at der spørges efter enheder, det er i al fald mit indtryk. Det fremgår vist ret tydeligt af denne tråd at jeg er ret begejstret for Scan-dyna-co's A-serie og særligt A25, derfor kan det vel næppe komme som en overraskelse at mit råd til dig bliver at holde liv i dine A25 og at den lyd du får ud af at udskifte et par enheder bestemt er et par hunrede kroner værd.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster