Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tors 4. nov 2021 05:08

Hej Kim
Det var go'e gamle 25tv-ew jeg mente og det er i forhold til kabinetstørrelsen jeg mener at A25 i kombi med 25TV-EW kan noget særligt. Jeg kender ikke 25F-EW men det er tydeligvis en nyere sag med keramisk magnet og måske har den været anvendt i post-scanspeak-udgaverne af A25 sammen med H086-diskanten. Ejvind Skaaning tog den aperiodiske port med over til Dynaudio, hvor den blev anvendt op til starten af 90-erne, men såvidt jeg er orienteret blev nyere basenheder konstrueret med et lavere "Q" og dette betød at basrefleks-princippet blev mere effektivt(?) Om 25F-EW tilhører "den gamle skole" eller den nyere som har det bedre i et kabinet med basrefleks, skal jeg ikke kunne svare på.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf JGreen » tors 4. nov 2021 10:08

Hej
EW skulle være ens på nær F har et par DB mere.
At SEAS 10" skulle være brugt i reflex højtaler har jeg aldrig set, Lukket og tokammer med spalte i mellem og så den aperiodisk port.
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tors 4. nov 2021 10:34

Jeg har et sæt Dantax S100 med to 25TV-EW og basrefleks.
Billede
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tors 4. nov 2021 12:25

spuncut skrev:Hej Kim
Det var go'e gamle 25tv-ew jeg mente og det er i forhold til kabinetstørrelsen jeg mener at A25 i kombi med 25TV-EW kan noget særligt. Jeg kender ikke 25F-EW men det er tydeligvis en nyere sag med keramisk magnet og måske har den været anvendt i post-scanspeak-udgaverne af A25 sammen med H086-diskanten. Ejvind Skaaning tog den aperiodiske port med over til Dynaudio, hvor den blev anvendt op til starten af 90-erne, men såvidt jeg er orienteret blev nyere basenheder konstrueret med et lavere "Q" og dette betød at basrefleks-princippet blev mere effektivt(?) Om 25F-EW tilhører "den gamle skole" eller den nyere som har det bedre i et kabinet med basrefleks, skal jeg ikke kunne svare på.
MVH Henning


Hej Henning
Den bedre opløsning og dybe bas fra de gamle 25TV-EW er nok mere i den retning, jeg kunne tænke mig baslyden i mine selvbyg højttalere....kan de virkelig udsættes for en 100Watter?
De små VIFA'er P17 jeg har forsøgt mig med er meget, endog meget hurtige , kan tåle høj effekt og har godt attack! De passer godt til hurtig rytmisk musik og rock med hårdt anslag..... men den var ikke den sound jeg søgte efter.
Hvis Hackenberg har nogle Scanpeak 8" med papmembran prøver jeg med dem.....8" er max ellers må jeg udvide kassen ;)

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tors 4. nov 2021 18:51

Hej Kim
Bevæbnet med Hafler DH220, prog og fusion er det endnu ikke lykkedes at brænde enheder og jeg kan da tilføje at jeg virkelig holder af stout og høj musik. :lol:
Hvis du alligevel skal have fat i Hackenberg kan du eventuelt spørge til et sæt af de runde, færdiglavede, ScanSpeak eller Variovent -ventiler, jeg tænker at hvis nogen har disse ventiler på lager så må det være Hackenberg.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » tors 4. nov 2021 21:04

spuncut skrev:Hej Kim
Bevæbnet med Hafler DH220, prog og fusion er det endnu ikke lykkedes at brænde enheder og jeg kan da tilføje at jeg virkelig holder af stout og høj musik. :lol:
Hvis du alligevel skal have fat i Hackenberg kan du eventuelt spørge til et sæt af de runde, færdiglavede, ScanSpeak eller Variovent -ventiler, jeg tænker at hvis nogen har disse ventiler på lager så må det være Hackenberg.
MVH Henning


Hej Henning
Ok, jeg troede ikke de Scandyna kunne tåle så meget..... Jeg har spurgt til Scanspeak 8552 og Hackenberg havde dem ikke, så jeg skal på jagt efter en rugged 8" eller en meget lille 10"... med pap all-over.

Ventiler er godt..men også i højttalere? ...det der med to "kamre" og ventiler bliver jeg nok nødt til at læse om.

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf JGreen » tors 4. nov 2021 21:52

Prøv og lægge øret til et sæt B&W DM 220 eller DM330 og de bliver endnu beder hvis de lige får et par afstivninger ind i kassen.

Lige ang. Dantax . S80 er der en af kamsukeren der har, og den er uden reflex(hænger ude på hans værkstedet og rocker)
MVH J Green
JGreen
 
Indlæg: 539
Tilmeldt: 04 nov 2010
Lokalitet: Randers

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » tors 4. nov 2021 22:58

Der er en senere serie fra Dantax hvor man droppede basrefleksprincippet, såvidt jeg husker har serien tilnavnet "Studio Line".
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Hackenberg » fre 5. nov 2021 10:00

spuncut skrev:Hej Kim
Bevæbnet med Hafler DH220, prog og fusion er det endnu ikke lykkedes at brænde enheder og jeg kan da tilføje at jeg virkelig holder af stout og høj musik. :lol:
Hvis du alligevel skal have fat i Hackenberg kan du eventuelt spørge til et sæt af de runde, færdiglavede, ScanSpeak eller Variovent -ventiler, jeg tænker at hvis nogen har disse ventiler på lager så må det være Hackenberg.
MVH Henning


Ventiler har jeg og jeg ved hvor de er, på lageret.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » søn 7. nov 2021 10:38

spuncut skrev:Hej Kim
Det var go'e gamle 25tv-ew jeg mente og det er i forhold til kabinetstørrelsen jeg mener at A25 i kombi med 25TV-EW kan noget særligt. Jeg kender ikke 25F-EW men det er tydeligvis en nyere sag med keramisk magnet og måske har den været anvendt i post-scanspeak-udgaverne af A25 sammen med H086-diskanten. Ejvind Skaaning tog den aperiodiske port med over til Dynaudio, hvor den blev anvendt op til starten af 90-erne, men såvidt jeg er orienteret blev nyere basenheder konstrueret med et lavere "Q" og dette betød at basrefleks-princippet blev mere effektivt(?) Om 25F-EW tilhører "den gamle skole" eller den nyere som har det bedre i et kabinet med basrefleks, skal jeg ikke kunne svare på.
MVH Henning


Hej Henning
Nu har jeg hentet et sæt Beovox S75, hvor der sidder en bas som godt kunne være en SEAS 10". Mht årgang ca 1977 - 80 ....S75 og den magnet der blev brugt tilhører nok den nyere type med ferrite magnet? Jeg tænkte, hvis de her lyder rimeligt, kan jeg altid forsøge at finde "de gamle" Alnico'er.

Mvh Kim

Ps. jeg har allieret mig med en Hafler DH200 til test ...med pæne "lige" og skarpe 90 graders køleribber :!:
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » søn 7. nov 2021 13:19

Hej Kim
Hvis du vil gå efter "A25-lyden" så vil jeg da anbefale at du låner et sæt A25 med 25TV-EW, lytter til dem og herefter prøver om du kan replikere lyden. B&O-tingen der har uden tvivl sine kvaliteter, men det er nogle andre end A25. Selvom der er tale om nogenlunde de samme enheder så er det den aperiodiske ventil der rykker lyden fra A25 over imod noget der mere ligner lyden fra transmissionslinje-princippet.
På denne side:
https://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html
finder du lidt mere om den aperiodiske port og hvordan den blev implementeret i Scan-Dyna-co højtalere.
Hvis du ikke gider at rode med glasuld og udfræsninger i kabinettet, så fås ventilen færdiglavet:
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Dynaudio_Variovent
Ovenstående er fra Dynaudio, men den findes også i en ScanSpeak-udgave, begge konstrueret af Ejvind Skaaning. Og det er den type ventil at Hackenberg har på lager.
Herunder ses aperiodisk ventil/Variovent anvendt i et sæt Dynaudio Contour II:
Dynaudio Contour II.jpg

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » søn 7. nov 2021 16:21

spuncut skrev:Hej Kim
Hvis du vil gå efter "A25-lyden" så vil jeg da anbefale at du låner et sæt A25 med 25TV-EW, lytter til dem og herefter prøver om du kan replikere lyden. B&O-tingen der har uden tvivl sine kvaliteter, men det er nogle andre end A25. Selvom der er tale om nogenlunde de samme enheder så er det den aperiodiske ventil der rykker lyden fra A25 over imod noget der mere ligner lyden fra transmissionslinje-princippet.
På denne side:
https://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html
finder du lidt mere om den aperiodiske port og hvordan den blev implementeret i Scan-Dyna-co højtalere.
Hvis du ikke gider at rode med glasuld og udfræsninger i kabinettet, så fås ventilen færdiglavet:
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Dynaudio_Variovent
Ovenstående er fra Dynaudio, men den findes også i en ScanSpeak-udgave, begge konstrueret af Ejvind Skaaning. Og det er den type ventil at Hackenberg har på lager.
Herunder ses aperiodisk ventil/Variovent anvendt i et sæt Dynaudio Contour II:
Dynaudio Contour II.jpg

MVH Henning


Hej Henning

Supergodt :thumbsup: ...Så er det jo lige at vide hvilken bas der opfører sig ordentligt sammen med en aperiodisk port? ...hvis du har mere af den slags viden på lager, må du gerne "hælde" det af til mig. Jeg kigger på de link's du har vedhæftet, og håber der står noget om Scandyna og "dobbelt kamre"?
Akustik, tidsdomæner, opbrud , fase og forsinkelse af lydbølger er ikke for "tøsedrenge" , hvis man graver ned i det :!: ...husker det var en noget langhåret tekst, da jeg læste om det.
Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » søn 7. nov 2021 17:38

Pludselig kommer det hele tilbage via Henning's link......tænk at vi havde et firma i Danmark som kunne, og husker det alt det gode fra 1977 med Dynaudio.....dernæst ærgrer sig over, at alle Dynaudio enhederne blev solgt....enheder som var købt hos D.A.T. .......

Og så kommer dette ind i synsfeltet: Im Oktober 2014 übernahm das chinesische Unternehmen Goertek Inc. mit 83 Prozent die Mehrheit von Dynaudio
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf kj2005 » søn 14. nov 2021 18:38

spuncut skrev:Hej Kim
det er den aperiodiske ventil der rykker lyden fra A25 over imod noget der mere ligner lyden fra transmissionslinje-princippet.
På denne side:
https://www.t-linespeakers.org/classics/dynaco.html
finder du lidt mere om den aperiodiske port og hvordan den blev implementeret i Scan-Dyna-co højtalere.
Hvis du ikke gider at rode med glasuld og udfræsninger i kabinettet, så fås ventilen færdiglavet:
https://www.hifi-wiki.de/index.php/Dynaudio_Variovent
Og det er den type ventil at Hackenberg har på lager.
Herunder ses aperiodisk ventil/Variovent anvendt i et sæt Dynaudio Contour II:
Dynaudio Contour II.jpg

MVH Henning


Hej Henning

...din tråd om Scandyna, "Variovent" og den aperiodiske port er læst, og info fra 36 sider gemt.
... findes der flere kabinet tegninger over Scandyna , Dynaco eller ITT ? ....hvis ja,vil jeg gerne se dem?
Andre er sikkert gået videre med idé'en om begrænset udluftning gennem en luftspalte ... tilsyneladende er der kun fordele ved "utætheden"?

Carlsson's OA-50 var en højttaler ud over det sædvanlige. Den kloge mand der "flyttede stereo perspektivet " ud i lytterummet, er her ikke længere.... eneste mulighed (såvidt vides) er "reverse engineering" hvis man vil genskabe højttaler kassen.... speciel kasse når man kommer tæt på!
... det vælter ikke frem med oplysninger, når man søger efter emnet "aperiodisk port" og Scanspeak eller de andre med samme kabinet udformning.... vi har brug for flere forskellige tegninger over "dobbelt kammer" kabinetter med luftspalter i?

Mvh Kim
Brugeravatar
kj2005
 
Indlæg: 1426
Tilmeldt: 30 nov 2010
Geografisk sted: Herlev
Lokalitet: 2730 Herlev

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » man 15. nov 2021 07:31

Hej Kim
Prøv at søge på "aperiodic vent", "resistive vent" eller "aperiodic box" etc.
Der er en del tråde på Diyaudio, fx:
https://www.diyaudio.com/forums/multi-w ... boxes.html
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 146 gæster