Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Rosinen i pølseenden

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf skjold » ons 4. mar 2020 21:39

Du er velkommen Carsten :)

Jeg har nu hørt begge sæt mod hinanden - og de har også fået lidt røvfuld.

Umiddelbart er jeg ikke enig i, at Seas-diskanten er så markant dårligere end ScanSpeak. ScanSpeak er anderledes og er bedre i øvre mellemtone men ved høj lydstyrke er den måske også mere trættende end Seas.

Til gengæld er jeg enig i, at Seas-bassen spiller bedre/dybere end Peerless, der har tendens til at være lidt upræcis og "boomy".

Alt i alt er Peerless/ScanSpeak-modellen mere boomy, tragtlyd-agtig/trættende at høre på og den virker ikke harmonisk på samme måde som Seas-udgaven. Om det alene skyldes Peerless-bassen kan jeg ikke afgøre definitivt.

Det er dog svært at være objektiv, da jeg måske har en tendens til at foretrække den lyd jeg kender og det nye sæt med Peerless/ScanSpeak derfor i mine ører lyder dårligere.

Jeg bliver nok nødt til at finde en Seas/ScanSpeak- og en ren ScanSpeak-udgave også, nu jeg er kommet i gang :p

Til info ses her begge mine udgaver. øverst ScanSpeak/Peerless og nederst ren Seas - korriger mig gerne, hvis jeg igen er galt på den ;)

IMG_2103.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » ons 4. mar 2020 22:31

Hej Sjold
langt hen ad vejen er jeg enig, tror seas bassen har en smule lettere membran som de to andre, hvilke får den længere op i ml. tone området, så overgangen til diskanten flyder bedre sammen. En anden ting er kondensatoren - har set nogle er på 8 uf og andre mindre. Men igen, smag og behag - jeg er nu godt tilfreds med SS-typen, men bruger den også mest til easy lytning. På foto ser din peerlles bas ud til at have lidt dybere kegle/membran, hvilket givet har indvirkning på evnen i mellemtonen også. Er det en 10" udgave af disse ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf vincula » ons 4. mar 2020 23:35

Jeg har et par Scandyna A25 med Scanspeak 10" i flot palisander finer. Seas diskanten har jeg skiftet til et par nye Seas 27 TDC, som spiller dejligt og passer perfekt til dem. Interne kabler blev skiftet til Supra Rondo, en Solen cap i "filteret" og afstivning af kabinettet .

Jeg har haft dem længe, og de bliver ved med at overraske mig. De spiller bare musik.

HIlsen,

Vincula
Homines dum docent discunt
vincula
 
Indlæg: 226
Tilmeldt: 25 dec 2013
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Rolf Zetterberg » tors 5. mar 2020 18:23

Det finns bilder på Peerless-basen på sid 25 i den här tråden.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » ons 3. jun 2020 17:05

I en artikel fra Ny Elektronik (juni 77, side 42) bygges der videre på et løst A30-kabinet, som angiveligt er blevet solgt i stor stil efter Scan Speaks likvidering. En medvirkende årsag til at vi i dag finder scandyna-højtalere med alle mulige enheder kan således være at der skete en omfattende medbyggeraktivitet på tiloversblevne kabinetter lige efter Scan Speaks opløsning.
Jeg har pillet artiklen ud i en PDF som kan hentes her:
Scandyna A30 Kabinet-Ny Elektronik 1977.pdf

MVH Henning
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » lør 12. sep 2020 17:06

Hej alle,

Er netop hjemkommmet med disse fine Scandyna A-25. De står i rigtig fin stand. Flotte palisander finerede kabinetter
med få ridser og intakt frontstof.



Ved i hvilken enheder højtaleren er bestykket med ?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » lør 12. sep 2020 18:15

Hej Fensten
Tillykke med det fine sæt :Thumpsup:
Det er en af de tidlige modeller du har fået fat i fra før starten af Scan Speak. Bassen er en SEAS 25TW-EV og diskanten er en SEAS H087. Delefiltret består af en enkelt bipolar kondensator i serie med diskanten, bassen ruller selv af.
Med en god 100W forstærker er disse højtalere i stand til at levere en nærmest naturstridig dyb og "vægtløs" bas. Diskanten kan man synes om hvad man vil, dvs. den roder en hel del. Gengivelse af vokal og kor er derfor ikke en spidskompetence som denne højtaler besidder. Men stikker man den en gang fusion fra 70'erne med noget dynamisk tromme/bas arbejde vil man befinde sig på denne højtalers hjemmebane og du vil opleve at den er i stand til at overgå langt dyrere konstruktioner, men glem armsvage receivere og integrerede til A25.
IMHO og MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Fensten » søn 13. sep 2020 08:48

spuncut skrev:Hej Fensten
Tillykke med det fine sæt :Thumpsup:
Det er en af de tidlige modeller du har fået fat i fra før starten af Scan Speak. Bassen er en SEAS 25TW-EV og diskanten er en SEAS H087. Delefiltret består af en enkelt bipolar kondensator i serie med diskanten, bassen ruller selv af.
Med en god 100W forstærker er disse højtalere i stand til at levere en nærmest naturstridig dyb og "vægtløs" bas. Diskanten kan man synes om hvad man vil, dvs. den roder en hel del. Gengivelse af vokal og kor er derfor ikke en spidskompetence som denne højtaler besidder. Men stikker man den en gang fusion fra 70'erne med noget dynamisk tromme/bas arbejde vil man befinde sig på denne højtalers hjemmebane og du vil opleve at den er i stand til at overgå langt dyrere konstruktioner, men glem armsvage receivere og integrerede til A25.
IMHO og MVH Henning


Hej Spuncut,

Tak, de blev forbundet med en Sansui Au9900A her til morgen.

Siden da har de spillet lidt James Blake "Assume form"(teste bassen), lidt Mark Kozelek "Live in Copenhagen" (vokal og strenge), Dire Straits "Communique", dernæst P8 Jazz. De gør det rigtigt fornuftigt og jeg tænker at de vil være et fint match til Sansui G-7000. På alle måder et fint vintagesæt.

Det var egentligt tanken at de skulle videre, grundet en nærtstående flytning, men som i kan læse, er jeg kommet i tvivl. Sagen er den, at jeg ikke finder så fint et sæt A-25 igen; skulle jeg være så letsindig at lade dem gå videre.

Foruden Scandyna A-25 er der tilsluttet et par JBL L110, således at der kan foretages en A + B lyttetest.

Trods A-25 fine kvaliteter kan de altså ikke hamle op med L110. Der er bare en anden luft og rummelighed, som er særligt udtalt ved vokaler ved L110.

Men altså de er fine og jeg er glad for det nye medlem i familien :)


Mvh.


Jan

Den sammen
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 851
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » søn 13. sep 2020 15:26

Det hjælper typisk lidt på klarheden at udskifte filterkondensatoren til en filmcap, men rigtigt godt bliver det ikke med H087. Hvis du kigger lidt rundt i denne tråd kan du se at A25 er en højtaler som gennemgår en udvikling gennem dens levetid. Efter Scan Speaks oprettelse er diskanten D38 den første enhed der bliver udviklet , hvorefter der går et lille år før Scan Speak er klar med basenheder. I denne periode produceres A25 med SEAS 25TW-EV og Scan Speak D38. Denne udgave har den dybe bas fra 25TW-EV og den langt mere "luftige" og klare diskantgengivelse fra Scan Speak D38. De senere rene Scan Speak-udgaver er udfra et rent HI-FI-mæssigt perspektiv bedre og vokal-gengivelsen er kommet med, men de har ikke samme "skomagerbas" som mellemmodellen. SEAS/Scan Speak -udgaven er derfor helt klart min egen favorit, idet den kombinerer A25's oprindelige signaturbas med en velopløst diskantgengivelse.
IMHO og MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » fre 18. sep 2020 17:45

- Og hermed et lille sidespring i scandyna tråden. Har et par fine teak kasser på ca. 20 L volume, som jeg vil lege lidt med. Enhederne der skal benyttes bliver Peerles 825 bas og Scanspeak 3804 diskant. Bassen vil helt sikkert gerne have et større kabinet, så jeg pusler lidt med at isætte en ventil som på.A25. At beregne en sådan er jo ikke lige så nemt, så hvis nogen har rodet med den slags før, ville det dejligt at høre om. I princippet kan en justerbar ventil måske bruges, men en aflang luftrille med gitter ser mere original/vintageagtigt ud. ;)
På forhånd tak
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf spuncut » fre 18. sep 2020 23:53

Hej Carsten
Jep.. Enheden skal sidde i et kabinet der er "for småt" og så er der noget med enhedens Q der skal være i den høje ende. Helt eksakt hvilken betydning Q har er jeg ikke meget inde i, så hvis der er en af de ærede medlemmer der har et højtaler-kursus på bedding er jeg frisk. Hvis kabinettet har den rigtige størrelse og enheden det rigtige Q skulle det være muligt at måle ventilens optimale restriktion i forhold til at dæmpe basresonans. Med en modstand på henved 50 Ohm i serie med enheden skulle det være muligt at finde enhedens/kabinettets basresonans, til denne måling vil jeg anbefale et viserinstrument med relativ høj dæmpning. Basresonansen er den frekvens hvor spændingen over enheden peaker. Herefter tager man den fundne resonansfrekvens og dividerer den med 2. Så har man fx. fundet frem til at den benyttede enhed udviser en resonansfrekvens i det givne kabinet ved 36Hz, skal der i det følgende anvendes en frekvens på 18Hz. Nå... så langt så godt. Så tager man skopet frem og tilslutter det over enheden, stadig med modstanden i serie. Målefrekvensen, her 18Hz, tilføres herefter i form af en firkantspænding, hvorved basresonansen skulle manifestere sig som ringning på firkantsignalet. For at finde portens optimale dæmpning justeres der på portens luftmodstand til lavest mulig ringning. Da det er en ret lav frekvens der skal måles er det uden tvivl en god ide at anvende et digitalt skop. Hvis man ikke rigtigt kan ramme et minimum i ringning så er det enten fordi enhedens Q er for lavt eller også er kabinettet for stort.
Ovenstående er hvad jeg har kunnet læse mig frem til i diverse skrifter og det kunne være rigtig interessant at prøve at bikse med sådan en aperiodisk port i praksis.
MVH Henning
Senest rettet af spuncut lør 19. sep 2020 14:40, rettet i alt 1 gang.
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3592
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf janfroerup » lør 19. sep 2020 09:01

omkring Q factoren kan dette vel hjælpe dig lidt på vej : https://courses.physics.illinois.edu/ph ... kor_TS.pdf
Brugeravatar
janfroerup
 
Indlæg: 394
Tilmeldt: 07 jan 2017
Lokalitet: Marke

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf cdp » lør 19. sep 2020 11:08

Tak for info til jer begge - kan se der er flere data, som har indflydelse på et brugbart system.
..Med en modstand på henved 50Omh i serie med enheden..

Henning, den studser jeg lidt over - skal det forstås som modstanden i en spole på 500mh ?
Forløbige fakta : L 825 WG / 4 ohm / egenresonans 25 hz. ( kendes fra byggesæt 20/2 & 20/3, fra 70"erne.
Den er bergnet til 20 L lukket kab. og rækker heri ( teoretisk ) til ca. 35 hz. Så egentlig er enheden jo brugbar i helt lukket kab., men her leger vi lidt videre. ;)
Lidt om Q værdier : EX en stemmegaffel har en mekanisk Q på ca. 1000 grundet lang tids ringning efter an slåning.
Dette kaldes Qms og et udtryk for mekanisk compliance - i den anden ende ( magnet/svingspole ) kaldes værdien QES , og er et udtryk for hvor godt enheden styres elektrisk , følsomhed, dæmpningsfaktor osv.
Qts er summen af de 2 ovenstående værdier, og ( som jeg forstår ) bør som hovedregel være mindre som de mindste tal for mekanisk/elektrisk data for enheden.
I praksis formoder jeg dog at luftspalten (læs ventil), skal være så stor, at der ikke høres blæselyde fra bassen, og at tætheden i dæmpnings materialet nøje modsvarer resonans/ophæng og membranareal. Hvis ovenstående lyder helt i hegnet, så ret mig endelig.. ;)
Har brugt lidt info fra Bekent.
https://bekent.dk/blog/lukket-kabinet-b ... -og-teori/
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf snod » lør 19. sep 2020 11:33

cdp skrev:
..Med en modstand på henved 50Omh i serie med enheden..

Henning, den studser jeg lidt over - skal det forstås som modstanden i en spole på 500mh ?

Mon ikke bare Henning staver ohm lidt alternativt: Så 50 ohm .
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 911
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding

Re: Den store Scandyna/Dynaco tråd ver. 2.0

Indlægaf Helikon » lør 19. sep 2020 12:12

Der er bare ikke mellemrum mellem 50 og Ohm
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1094
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

ForegåendeNæste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 25 gæster