Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Rosinen i pølseenden

Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf sommer » fre 24. maj 2013 19:54

Hej
Har fået et par fine drenge (eller er det kvinder) inden for døren - et par Tannoy DC-4000 i flot mørkt træ. Jeg var hurtigst på DBA forleden, og forventningerne var store, da jeg skulle hente dem idag. Sælger havde dog skrevet, at kabinetterne var lidt medtagne - det var de også, men de kan fikses - mere "ak" var det, at det ene pap-ophæng havde et hul og et tryk. De spiller - først indtryk er godt, men min forstærker skal lige varme op, før jeg virkelig skal lytte.

Spørgsmålet er; hvem kan fikse sådan et ophæng i pap i DK? Basrep? Jeg fik dem urimeligt billigt, så jeg kan godt poste lidt penge i dem. Indtil videre har jeg set at et originalt sæt med papophæng til "gold" enhederne (som måske matcher?) koster små 2500 kr :roll: Det må næsten kunne gøres billigere? Ellers havde jeg overvejet at klippe i et pap-ophæng fra et par gamle halv-ødelagte enheder, jeg har liggende, og så lime et micro-stykke bag på hullet (indefra), men det er næsten ikke tilfredsstillende....

Kommentarer og råd modtages - og gerne fra Ruben, der vist har haft et par? :p
Billeder skal nok komme, men nok først imorgen...

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf r-l-b » fre 24. maj 2013 21:08

prøv at spørge Poul Mathiassen - Pouls audiobutik i Aarhus
Det er vigtig at du ikke skifter til skum men bevarer pap ophænget
Dejlig højtaler
Har haft en fra dc 6000 15" som jeg reparerede med fortyndet trælim og rispapir - kønt var det ikke men jeg kunne ikke høre forskel på den og så den der ikke var repareret
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf sommer » fre 24. maj 2013 22:53

Tak Ruben!
Ja, nu har jeg fået hørt lidt på dem! Eeeeeekstreeeeemt behageligt bekendtskab :cool1: Jeg spiller PT på små Rogers, og der er egentligt ikke langt imellem dem. Det kommer bag på mig, da DC-4000 vist er en "hjemme-version" af studiemonitoren DRM-12 (tror jer), så jeg regnede med den ville være mere neutral end Rogers. Den er varm og dejlig, og både kæresten og jeg er både vild med den visuelt og lydmæssigt, så den bliver nok. Nu er der så Rogers, Minihorn og Tannoy på lager - så er det bare at vælge ;) Lige PT spiller den med min Luxman LV-103, men imorgen tror jeg min lille Dynaco SCA-35 skal på bænken igen - tror de vil fungere godt med rør.
Pouls Audiobutik - tjek! Det husker jeg. Nu vil jeg lige overveje en DIY løsning - de spiller jo fint, men kosmetikken betyder betyder bestemt også noget. Brugte du ikke dine DC-4000 enheder (som hedder hvad egentligt?) i et Duelund Horn?

Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf Max » fre 24. maj 2013 23:15

Poul halvpris har firmaet Dansk Audio Teknik i Hasle nu om dage,
men pas på ham, han er en frafalden Tannoy fan :)
http://www.poulsaudiobutik.dk/

Enheden hedder vidst DC316
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf Gottschalck » lør 25. maj 2013 14:30

Tillykke med sagerne Søren. Klassikerne er vist ved at indtage det ganske hjem - langsomt og sikkert.

Hilsen
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf r-l-b » lør 25. maj 2013 19:09

Jo jeg har stadig enhederne fra dc 4000 i duelund horn - jeg enheden hedder 3119
Jeg har stadig 4 3839 (tror jeg de hedder) altså 14" udgaven som venter på en rigtig kasse og et rigtigt delefilter og så spiller 15" monitor gold i lockwood kabinetter - Monitor gold enheden har den nok lækreste diskant, men enhederne fra DC 4000 har en diskant som passer afsindtigt godt til jazz
Garrard 301 SME 3012 Denon 103 EAR 549 Tannoy DC 12" i duelundhorn Lockwood Major m. 15" Tannoy Monitor Gold Rogers L3s/5a Lenco L70 Denon 102 Leak Varislope III Leak TL 25 Plus - Revox - Sony PS-X50
Brugeravatar
r-l-b
 
Indlæg: 1378
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Humlebæk

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf KlausM » lør 25. maj 2013 19:33

r-l-b skrev:Har haft en fra dc 6000 15" som jeg reparerede med fortyndet trælim og rispapir - kønt var det ikke men jeg kunne ikke høre forskel på den og så den der ikke var repareret


Jeg er fra Allan Thwaites blevet belært om, at man ikke skal bruge trælim til at reparere højttaler membraner, man skal bruge bogbinderlim (fås også fra DANA lim). Forskellen skulle være at trælim bliver helt stiv ved optørring mens bogbinderlim bevarer en hvis elasticitet/bøjelighed.

Mvh Klaus
Senest rettet af KlausM lør 25. maj 2013 22:07, rettet i alt 2 gange.
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf sommer » lør 25. maj 2013 20:06

Gottschalck - Tak! Vi må lige finde tid til et besøg, en dag når du er i KBH.

Ruben - Ja, den diskant...oh man! Den spiller bare jazz, og heldigvis er det dét, der spilles her på matriklen 90% af tiden.

Klaus - Fed Info om lim. Jeg overvejer at finde sort rispapir, og så evt. iblande limen lidt sort pigment (mon det går?). Skaden er ikke så omfangsrig, så jeg håber jeg kan fikse den indefra/bagfra. Ihvertfald fejler lyden intet!

Max - Tjek - Skulle jeg kontakte Poul, som jeg vist har læst mig til er lidt af en personlighed, så husker jeg at sige "Tannoy er noget lort, meeeeen jeg synes sgu alligevel de fortjener et nyt ophæng" ;)

Et grynet stemningebillede fra igår
https://www.dropbox.com/s/932b152edwn8o15/Tannoy.JPG

Jeg skal nok smid bedre billeder op - også af skaden, hvor jeg får brug for alt den hjælp, jeg kan få...
Men nu skal der lyttes lidt mere 8)

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf his067 » lør 25. maj 2013 22:11

sommer skrev:Klaus - Fed Info om lim. Jeg overvejer at finde sort rispapir, og så evt. iblande limen lidt sort pigment (mon det går?). Skaden er ikke så omfangsrig, så jeg håber jeg kan fikse den indefra/bagfra. Ihvertfald fejler lyden intet!


Jeg har brugt den sidste uge på et projekt med at reparere et Arne Jacobsen "Æg" i læder. Dejlig blødt anilin-læder, men desværre skrækkeligt medtaget efter at have stået i direkte solskin i næsten fyrre år. Stolen var meget krakkeleret og manglede olie/sæbespåneskum-fedtstof.

Jeg har næsten fået stolen tilbage i original stand hved hjælp af et "Leather Repair Kit" fra http://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Repair_Kit.php (den mangler lige at farves ind). Kittet indeholder to forskellige lim-agtige substanser, som jeg forestiller mig vil være gode til højtaler-reperation: Dels er den en "læder-lim", som limer fibrene sammen (god til papir-kantophæng?), og dels er der en "heavy filler", som er en gummi-agtig masse, som føles fuldstændig som læder, når det er tørret op efter knapt 24 timer (det er umuligt at føle forskel med lukkede øjne).

Måske kan disse klæbemidler også bruges til højtalere?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf sommer » ons 29. maj 2013 21:47

r-l-b skrev:Har haft en fra dc 6000 15" som jeg reparerede med fortyndet trælim og rispapir - kønt var det ikke men jeg kunne ikke høre forskel på den og så den der ikke var repareret


Hej Ruben
Rispapir? Jeg formoder du mener den slags, man laver lamper af og ikke det, som Daloon bruger? ;) Jeg har svært ved at lokalisere det førstomtalte i ark-format. Panduro-Hobby melder pas, men måske papirhandlen ved Nikolaj Kirke? Ellers må jeg jo splitte en lampe ad....
Links til rispapir, og gerne i sort, modtages.

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf sommer » ons 29. maj 2013 21:49

his067 skrev:
sommer skrev:Klaus - Fed Info om lim. Jeg overvejer at finde sort rispapir, og så evt. iblande limen lidt sort pigment (mon det går?). Skaden er ikke så omfangsrig, så jeg håber jeg kan fikse den indefra/bagfra. Ihvertfald fejler lyden intet!


Jeg har brugt den sidste uge på et projekt med at reparere et Arne Jacobsen "Æg" i læder. Dejlig blødt anilin-læder, men desværre skrækkeligt medtaget efter at have stået i direkte solskin i næsten fyrre år. Stolen var meget krakkeleret og manglede olie/sæbespåneskum-fedtstof.

Jeg har næsten fået stolen tilbage i original stand hved hjælp af et "Leather Repair Kit" fra http://www.furnitureclinic.co.uk/Leather_Repair_Kit.php (den mangler lige at farves ind). Kittet indeholder to forskellige lim-agtige substanser, som jeg forestiller mig vil være gode til højtaler-reperation: Dels er den en "læder-lim", som limer fibrene sammen (god til papir-kantophæng?), og dels er der en "heavy filler", som er en gummi-agtig masse, som føles fuldstændig som læder, når det er tørret op efter knapt 24 timer (det er umuligt at føle forskel med lukkede øjne).

Måske kan disse klæbemidler også bruges til højtalere?


Hej His

Spændende! Og fedt at vide, når man engang imellem får gamle møbler indenfor dørene - det sker! Jeg tør dog ingen chancer tage med mine Tannoys. Det bliver nok Rubens rispapirsløsning, som det ender med.

mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf PerHej » ons 29. maj 2013 22:20

Hej Sommer

Hackenberg har også nogle gode fif
viewtopic.php?f=628&t=3244&hilit=tj%C3%A6re&start=15

Mvh Per
nakamichi 610 + 620 - Rauna Njord - Marantz CD65 - Lenco L75
Brugeravatar
PerHej
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 25 okt 2012
Geografisk sted: Nordjylland
Lokalitet: Aabybro

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf Max » ons 29. maj 2013 23:02

KlausM skrev:Jeg er fra Allan Thwaites blevet belært om, at man ikke skal bruge trælim til at reparere højttaler membraner


Lidt sjovt da de ribber der er limet bag på Tannoy membraner, ja de er limet fast med almindelig hvid snedkerlim.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf KlausM » tors 30. maj 2013 06:20

Man skal vist være lim ekspert for at SE forskel på hvid bogbinder lim og hvid trælim.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2260
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: Tannoy DC-4000 - kantophæng...

Indlægaf Max » tors 30. maj 2013 08:01

Ja, det er svært når der sansynligvis er det samme produkt.

http://www.danalim.dk/produktkatalog/ko ... erlim-763/
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 42 gæster