TANNOY RED "Orange Cap"

Rosinen i pølseenden

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Tonni » fre 14. jun 2013 22:45

Tilbage til teenageårene... Seriøst vintage! Med discolys osv... :lol:
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4811
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Ehapa » man 17. jun 2013 16:43

LarsW skrev:Undskyld jeg er lidt lost her :roll:

To flotte Tannoy Red fuldtone ( som jeg ikke kender data på ).

Hvad er målene på kabinetterne og hvad bruger du som dæmpemateriale ( ser ud til at basportene for neden er stoppet godt til, eller ser jeg forkert :roll: )

Hmmm... MDF træ sider (20-25 mm. hvis jeg ser rigtig efter) og hvad anvender du som frontplade ??

Væk med de metalgitter for at give plads til de høje toner vil jeg sige, min mening om dette.

Prøver at følge med Tannoy disse enheder, men jeg har lidt svært ved at finde ud af det pga., at jeg ved ikke hvilken forstærker m.m. som de er koblet op imod, Sorry :oops:

Hvad har du ud over dæmpematerial indeni kabinetterne ( Er kabinetterne en stor kasse, eller er der gjort noget specielt indeni med hensyn til de lave frekvenser ?? )

Håber ikke at jeg spøger dumt her :oops:

Mvh.
LarsW


De er fra 1961, jeg bruger min Luxman Sq38u PP rørforstærker til dem, efter sigende skulle PP rørforstærker
på 25watt og op
være bedst til Tannoy dual con. princippet, og jeg tror der er noget om snakken.

De måler HBD 80x45x40cm i 25mm mdf(sider) for og bag er 25mm krydfiner.

Ja.. rigtigt set dæmpningen er pt elendig, jeg er indstillet på at jeg skal prøve mig lidt frem måske også med
noget afstivning, jeg har luret lidt på Harbeth højtalere de bruger skumgummi (meget enkelt) det vil jeg prøve.
Og jeg gør som i siger ,og får købt noget frontstof, jeg kan godt hører at de æder noget af lyden de gitter,og
en teleskop basreflex købes.

Der er dæmning i pt bare lidt rester fra gamle højtalere.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Ehapa » man 17. jun 2013 16:49

kbekke skrev:http://www.tube-town.net/ttstore/index.php/cat/c120_Grillcloth.html


Der er meget flot stof på den side...Tak
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf LarsW » man 17. jun 2013 18:24

Nu er jeg ikke expert i fuldtoneenheder, da jeg kun kender mest til 3 vejs systemmer samt lidt i 2 vejs, så det
er jo lidt af en udfordring, men lad gå.
En sjælden Luxman rørforstærker, som jeg ikke kender til, men skulle være det bedste og det vil
jeg bestemt ikke afvise, det ved du bedst selv. Jeg er nemlig ikke " rørmand " endnu , det tager tid samt koster en del penge, så langt er jeg ikke kommet endnu.

Når men tilbage til dinne kabinetter og dine Tannoy Red enheder.
har forsket lidt i det og lidt er også kommet ud af det. Gennerelt har du et godt udgangspunkt syntes jeg
med hensyn til kabinetterne, men prøv at se hvad han har gjort indeni for at forbedre den. Ganske vist tannoy Gold, men kan give inspiration ( Han anvender også Luxman forstærker, såvidt jeg kan læse ud af teksten):

http://www.hifivision.com/diy/27524-cla ... ences.html

Og de GRF kabinetter der henvises til har du her ( nederst på siden har du tegninger til kabinetterne ):

http://44bx.com/tannoy/grf.html

Her er der en site bla. omkring Tannoy Red enhederne.
Hmm.. et crossover filter til disse enheder kan jeg se, kender du til disse ??


http://44bx.com/tannoy/MonitorRed.html#anchor2160618

Håber at det er noget du kan bruge.

Men ellers godt udgangspunkt du har :thumbsup: og lækre højtaller du ellers har, uden at kende dem
( Man kan kun være misundelig på Tannoy folket ) snøft har kun JBL :?

Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Max » man 17. jun 2013 19:17

LarsW skrev:Nu er jeg ikke expert i fuldtoneenheder, da jeg kun kender mest til 3 vejs systemmer samt lidt i 2


Bare lige for at få det på plads, de TANNOY enheder er ikke fuldtoneenheder, det er 2-vejs coaxialenheder.
Mvh Max
Brugeravatar
Max
 
Indlæg: 593
Tilmeldt: 16 okt 2012
Lokalitet: 8700 Horsens

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf LarsW » man 17. jun 2013 19:44

Okay to vejs, men flotte data disse enheder har:

http://blog.daum.net/sojtkim/11592482

Hvis det er de rigtige jeg fundet frem til, der er bla. noget med serienummerne for henholdsvis
orange eller black cap.

Og mening med crossoverfilteret. F.eks. kan man se dette i forbindelse med filteret har en fire pols forbindelse
som connectes til Tannoy enheden, her en salgsannonce fra Ebay :

http://www.ebay.com.au/itm/Tannoy-Monit ... 0820135821

Takker iøvrigt for info Max :thumbsup:
Mvh.
LarsW
Div. i Kenwood, Sansui, Denon + en større samling Elcaset Sony m. bånd , remote m.m.
Brugeravatar
LarsW
 
Indlæg: 520
Tilmeldt: 28 feb 2011
Geografisk sted: Glostrup
Lokalitet: Glostrup

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Ehapa » tirs 18. jun 2013 15:32

Ja de er Coaxial enheder, tror vist det var Tannoy,Altec,Vitavox der startede med at lave Coaxial enheder engang i 40erne.Der er mange muligheder med kabinetter, da jeg har de originale filter prøver jeg at lave dem så tæt
på Originalen som muligt, så jeg tror jeg laver dem om igen uden Bass reflex, jeg mister nok noget bas på den bekostning. De Originale kabinetter hed Tannoy Cadets. De er ret dyre i forhold til Gold modellen som jeg også
har haft, jeg synes Red udgaven har lidt bedre mellemtone.

Tak for interessen og link Lars.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf kbekke » tirs 18. jun 2013 17:58

Ehapa skrev:Ja de er Coaxial enheder, tror vist det var Tannoy,Altec,Vitavox der startede med at lave Coaxial enheder engang i 40erne.Der er mange muligheder med kabinetter, da jeg har de originale filter prøver jeg at lave dem så tæt
på Originalen som muligt, så jeg tror jeg laver dem om igen uden Bass reflex, jeg mister nok noget bas på den bekostning. De Originale kabinetter hed Tannoy Cadets. De er ret dyre i forhold til Gold modellen som jeg også
har haft, jeg synes Red udgaven har lidt bedre mellemtone.

Tak for interessen og link Lars.


Siger det bare (igen):

Byg ikke vintage-kabinetter uden først at have læst G.A. Briggs' "The Cabinet Handbook". Der står ALT, hvad du har brug for at vide. Bla. en guddommelig bemærkning i retning af at bas-refleks i grunden bare er noget nymodens pjat, der er affødt af behovet for få små højtalere (!) og så fåes den gratis via dit lokale bibliotek.

Jeg tror lige det er noget for dig! Held og lykke med projektet :thumbsup:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Ehapa » tors 20. jun 2013 16:11

Ehapa skrev:Så fik jeg lavet nogen kabinetter til min Tanny Red 10, jeg har lavet dem en smule større end de Originale, og
med Bass reflex prøvede dem også Sealed men de lød til for tynde og stramme efter min smag. De spiller afsindigt
godt med den bedste mellemtone jeg nogensinde har hørt wow..wow, 60er beat lyder fantastisk..får næsten lyst til at male hjerter på røvballerne og rende ned igennem GL.Kongevej med en joint i kæften :p
De er det fjerde sæt tannoy jeg har haft (3808,HPD,GOLD) men de er helt klart de bedste, nogle "experter" vil sikkert sige de mangler bund og noget i de øvre register!, men de har den der fede creamet mellemtone hvor tingene
ligger lige i skabet. Nu skal kabinetterne lige gøres helt færdig med finer m.m. og nogen standere.

Billede


Er der nogen her der vil overtage disse ny-bygget kabinetter, jeg skal ikke bruge dem, de kan afhentes ganske
gratis på Mandag på Frederiksberg, de er vellavet med 25mm MDF/krydsfiner.

Jeg har lavet nogen nye næsten kopi af de originale.
Ehapa
 
Indlæg: 875
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: TANNOY RED "Orange Cap"

Indlægaf Klausen » tors 20. jun 2013 16:28

Ja de kunne da bruges men du bor squ for langt væk. ØV
Brugeravatar
Klausen
 
Indlæg: 922
Tilmeldt: 14 nov 2012
Geografisk sted: Roslev
Lokalitet: Skive

Foregående

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 16 gæster