Highmass

@ Mikkel: Jeg tjekker lige modstandsværdier, så kan vi måske prøve igen, ser da ikke helt tosset ud?
Først og fremmest tak for det utroligt udførlige indlæg, det var meget opløftende læsning. Jeg må heller lige komme med en indledende statusrapport:
Jeg har haft noget ferie, derfor har jeg haft tid til at rode lidt med højttalerne. Det betyder også at de i den grad har fået noget motion! Og det har virkelig åbnet dem op. Her til aften satte jeg noget saftig hardbop på, lige til at gå og skrue noget aftensmad sammen over. Da Art Blakey lagde an på trommerne studsede jeg lige lidt og da så Freddie Hubbart og Hank Mobley åbnede temaet, blev jeg faktisk ret forbløffet! De bliver bare bedre og bedre højttalerne. Bassen er dyb, tør og præcis, mellemtonen er faldet godt på plads men diskanten har stadig lige en hage. Jeg har en plade med Jazzmessengers og Monk, der er bassen meget svær at høre på et ringe anlæg, den er placeret meget fjernt fra mikrofonen, ovre i hjørnet ved trommerne. Men nu står den rigtigt fint og det fine basarbejde kan nydes igennem resten af orkestrets noget kraftigere lyd. Når det lyder på den måde, så ved jeg at bunden er i orden!
@ Highmass: Så der er fine tegn på at ophænget er været stift som du skriver, men er ved at blive motioneret lidt i facon. Mellemtonens harskhed er helt væk - og så er der bare diskanten. Nu lyder bækkener faktisk som bækkener, men der er stadig tendens til lidt for skarpe s'er på nogle indspilninger. Jeg har da også selv gættet på at diskanterne er skåret for lavt, eller ikke stejlt nok måske. Horndiskanters resonanser er vist ofte noget aggressive og skal helst dæmpes godt, så jeg tror at dit forslag med en højere delefrekvens skal afprøves. Så kan jeg også komme ud over de der jernkerne spoler.
Den nemme løsning vil være at køre 12 dB/okt. på alle, men man kunne jo også gå op til et 18 dB/okt på diskanten?
Jeg har selvfølgelig tjekket ud med de data der er anført i Audioscans lille Højttalerbyggebogen. Der er tegnet nogle diagrammer med en slags frekvensforløb, og det er ved ca. 30 dB og meget gnidrede, så de er ærligt talt ikke særligt anvendelige

Men ellers passer resten fint med dine oplysninger, hvor har du parametre fra i øvrigt?
Alt i alt er jeg faktisk ved at være rigtigt glad for sammenhængen med Luxman 5m21'eren.