JBL 250 Ti-anmeldelse (fra 1985) - Stereophile

Rosinen i pølseenden

JBL 250 Ti-anmeldelse (fra 1985) - Stereophile

Indlægaf Captain Phoenix » fre 23. aug 2013 10:16

I den seneste net-udgave af Stereophile "genoptrykker" de en anmeldelse fra 1985 af JBL's daværende topmodel - JBL 250 Ti.
Det er jo ikke en højttaler, der har fyldt meget i forummet her - men da både den og anmeldelsen er vintage er det vel relevant nok.
http://www.stereophile.com/content/jbl- ... oudspeaker
Artiklen indeholder desuden nogle interessante, historiske informationer (om "Boston"-lyd mm.)
God læselyst.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: JBL 250 Ti-anmeldelse (fra 1985) - Stereophile

Indlægaf larsne » fre 23. aug 2013 14:12

Sjovt som den original anmeldelse roser 250ti for dens 'superb highs', et af dens kritik punkter for mange som har hørt den er at den er for 'spids' i diskanten. Jeg har selv et sæt stående og lytter til dem dagligt hvis jeg kan slippe afsted med det. Det er en god allround højttaler som kan det meste, ja selv diskanten synes jeg er fin... det er nok en tilvænnings sag.
En anden ting jeg bemærker i anmeldelsen er citat "a shade heavy and loose through the midbass. Bass detail is good but not excellent, having only moderately good delineation of pitch", det er netop her jeg synes de har deres styrke - den store 8" mellemtone giver en kraft til mellembassen som sjældent opleves i alm. stue højttalere, det kan måske skyldes at anmelderen har brugt en lidt svag forstærker.
Bevares de har da punkter hvor det kunne være bedre, f.eks. havde jeg på et tidspunkt en af de ældre infinity modeller med EMIT enheder, og den var overlegen i de mellem høje frekvenser, til gengæld fik den baghjul af jbl'erne mht. bas og nedre mellem tone - ak ja man kan ikke få det hele (medmindre man har 50.000+ af fyre af på højttalere)
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: JBL 250 Ti-anmeldelse (fra 1985) - Stereophile

Indlægaf repete » fre 23. aug 2013 15:28

Tak for det link kaptajn.

250ti i flere udgaver er absolut nogle af mine all time favorites og selvom jeg har taget skridt videre mener jeg stadig det var en milepæl og ikke mindst med den rigtige effektblok spændt foran på ganske mange områder står distancen rigtigt godt.
Ikke mindst hvad angår bund og mellembas synes jeg virkelig den stråler.
Med en ikke alt for spids effektblok og uden lyse kabler er resten af det den tilbyder bestemt heller ikke ringe.
/Repete
JBL - JBL - JBL - JBl - JBL and then some..... ;)
Brugeravatar
repete
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 11 feb 2012
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: ~ Silkeborg

Re: JBL 250 Ti-anmeldelse (fra 1985) - Stereophile

Indlægaf Hackenberg » søn 25. aug 2013 20:54

Jeg tror jeg har en kopi af det oprindelige 6dB/oct. filter med batteriforspænding på alle kondensatore.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: JBL 250 Ti-anmeldelse (fra 1985) - Stereophile

Indlægaf Gottschalck » man 26. aug 2013 22:31

Ja jeg kom lige til at købe 36 numre af Stereophile til den formidable stykpris af 13 kroner. Ak ak hvad man ikke lige kan fristes til ved besøg på dette site.

Læser da lige artiklen med de fine JBL speakers.

Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 166 gæster