"Come back" for kondensatorer i delefilter???

Rosinen i pølseenden

"Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf Captain Phoenix » tirs 29. okt 2013 22:46

I weekenden hentede jeg et par B&W DM14 hos en sælger, der ikke havde bugt den i flere/mange år.
De skal efter eftersyn/service videre til sønnens kollektiv-bofælle (på fotoet er de blevet slebet og har fået en omgang bivoks - den dejlig glød i teak-finéren er tilbage).

DM14 3.jpg

Men inden skulle de naturligvis lige lyttes til…
Var en smule skuffet da de kom på: De lød noget lukkede og uldne (alle enheder fungerer).
Men efter at have spille dem godt igennem i nogle timer med pæn volumen synes jeg, at de lyder bedre (=mindre lukkede).

DM14 2.jpg

Og så er det at jeg tænker på, om kondensatorerne i delefilteret kan "komme tilbage" ved at blive fyret op efter mange års stilstand?

Nogen der har en teoretisk forklaring eller praktiske erfaringer i den retning?
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: "Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf kbekke » tirs 29. okt 2013 22:59

Det med kondensatorerne har jeg ikke rigtigt forstand på.

Men der er jo mange, der sværger til "break-in" af nye enheder bla. i diy-fuldtone-kredse. Måske kan det samme gøre sig gældende for gamle enheder, der ikke har været "motioneret" længe?

Jeg bilder også mig selv ind, at jeg har oplevet det samme fænomen med de gamle Beovox 3000'ere.

Altså at de ligesom "lukkede op" efter et par ugers brug. Men det kan ligeså godt være at jeg bare havde vænnet mig til lyden af dem ;)

DM14'erne fik iøvrigt pæne ord med på vejen i sin tid:

http://www.gramophone.co.uk/editorial/r ... 4-speakers

En heldig kartoffel, ham kollektiv-bofællen :cool1:
Ornithology
Brugeravatar
kbekke
 
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 27 jul 2011
Lokalitet: Vejle

Re: "Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf Hackenberg » tirs 29. okt 2013 23:24

Jeg tror ikke det er kondensatorene.
Mange vintage-enheder med gummikant eller kunstgummikant (B&W) skal spilles godt til. Datidens gummi var absolut "high loss". Det gav god kontrol af resonancer og en fin linearitet men også meget høj hysterese (dårlig form-hukommelse). Påfører man enheden en puls svinger den ikke helt tilbage men står og "siver" det sidste stykke langsomt. Dvs. stivheden er forskellig for kraftige og svage signaler.
Tag klassiske KEF B110 som eksempel: Linær til 6Khz, lyder bedst når den spiller så højt den kan ellers lukker den sammen fordi detaljerne "spises" af hysteresen.
Sammenlignet med Focal 5N401, der har lavtabsophæng, er den kedelig. De kan iøvrigt ofte skiftes direkte. Prøv det og bliv glad!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: "Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf spuncut » tirs 29. okt 2013 23:54

Hej Claus (Captn.)
Det bivoks der, ku' det være denne her :
Billede
http://www.pinotex.dk/produkter/indendors/andet-indendors-trae/bivoks-balsam/
Skal træet ha' linolie først ?
MVH spuncut
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3602
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: "Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf larsne » ons 30. okt 2013 09:39

Jeg har vist nævnt det i andre tråde, men diskanten i dm serien kan miste sin coating med tiden, hvilket naturlig nok bevirker at den ikke kan flytte luften som den skal. Hvis man skruer dome'en af og holder den op foran en lyskilde skal den blokke lyset ude, kan du se igennem stoffet helt eller delvist skal den have en ny gang coating.
larsne
 
Indlæg: 1277
Tilmeldt: 12 sep 2010
Lokalitet: Holstebro

Re: "Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf HrAndersen » ons 30. okt 2013 10:35

Hej Captain

Prøv med den mest stømstærke forstærker du har, helst over 100 Watt.

En lille historie ; Da jeg, for ikke særlig mange år siden, startede min Hifi-vintage rejse. Var et af mine allerførste køb et sæt B&W DM7. Et for mig mytisk anderledes sæt højtalere, jeg som teenager havde sendt lange blikke efter; men som var fuldstændig økonomisk uopnåelig. Men nu som voksen skulle det være. Jeg fik det hjem og satte dem til en Luxman 5L15, jeg mener den gav 2 x 80 watt.
Hvilken skuffelse :shock: !!! Selv med mine relative uøvede øre kunne jeg konstatere denne lidt lamme, uldne og lukkede lyd. Nå ! de blev sat i skammekroen og jeg fik et par andre højtalere. Tiden gik og luxman blev skiftet ud med en særdeles strømsærk og kraftig rørforstærker. DM7 blev sat til salg og inden køber kom skulle de lige sætte til den nye forstærker. KAPOW !! L::L forskellen var signifikant. Lige pludselig forstod jeg hvorfor B&W DM7 blev beskrevet som en klassehøjtaler. Jeg har siden haft flere fra den gamle DM-serien og kan tydeligt høre forskel når der skiftes forstærker.

Summa summarum; Jeg mener der kræves en meget kraftig forstærker for at få de gamler B&W´er fra DM serien til at spille åbent og godt.

Mvh
Michael
Mvh
Michael


Jeg går primært efter udseende . . . det indvendige skal vi nok få styr på.
HrAndersen
 
Indlæg: 861
Tilmeldt: 01 jun 2011
Geografisk sted: 2200
Lokalitet: København

Re: "Come back" for kondensatorer i delefilter???

Indlægaf mcs_5 » ons 30. okt 2013 15:37

Captain Phoenix skrev:Og så er det at jeg tænker på, om kondensatorerne i delefilteret kan "komme tilbage" ved at blive fyret op efter mange års stilstand?

Nogen der har en teoretisk forklaring eller praktiske erfaringer i den retning?

Ja, selvfølgelig kan gamle elektrolytter vækkes til live - det er jo bl.a. det du bruger variotrafoen til i andre situationer.

Aluminiumoxidlaget i elektrolytter bliver langsomt nedbrudt over tid, og bliver så genoprettet når der kommer spænding på igen - hvis de ikke er for "døde" allerede.

Filmkondensatorer genopretter ikke sig selv. Hvis de er dårlige, kan de kun blive værre. Men med mindre højttalerne har været misbrugt, fejler filmkondensatorerne sandsynligvis ikke noget.

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 165 gæster