Stivnet ferrofluid, et overset problem?

Rosinen i pølseenden

Stivnet ferrofluid, et overset problem?

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 27. dec 2013 13:55

Glædelig bagjul og godt nytår til alle på forum.

Jeg er løbet ind i et problem, som jeg tænker også må være interessant for andre der ind i mellem fikser en gammel højttaler op. Det hele starter med et sæt Kef Carlton II, som jeg har til at stå og fylde. Jeg fik dem foræret af en gut oppe i Århus, han havde kastet dem fra sig i sit skur. De var i meget dårlig stand, enhederne var sunket, coatingen var krakeleret på den ene bas og bassernes fire 300uf serieelektrolytter var færdige. Bestykningen er T33A diskant, B200G bas/mellemtone og BD139B slave.

Billede

Membranerne er nu faldet fint på plads og coatingen er også repareret. Delefiltret har fået nye foliekondensatorer i stedet for lytterne, dog er 300uf'erne opgraderet til glatfolielytter med en lille foliekondensator over. Størrelsesforskellen er til at få øje på:

Billede
Tak til mcs_5 for hjælpen her.

Alt dette er måske overkill på en højttaler, der i virkeligheden var klar til gitterpallen på pladsen med de blå mænd. Men lad det ligge, det virkeligt interessante er, at diskanterne lyder dårligt. Den ene var på et tidspunkt nærmest helt væk, kom så igen med lidt skrattende lyd.

Her viser det sig, at gamle ferrofluid-diskanter ganske enkelt tørrer ud. Der er masser af indlæg om udtørrede T33'ere derude. Der er naturligvis mange der skifter ud til f.eks. Morel-diskanter, andre renser de vingummiagtige rester af ferrofluid ud og kører videre, atter andre tilføjer ny ferrofluid.

Jeg går naturligvis i gang med at finde ud af, om jeg kan få fat i noget ferrofluid. Det kan jeg sagtens, men ferrofluid er ikke bare ferrofluid. Det er temmelig nemt at få noget af det oftest vandbaserede ferrofluid, sådan noget der bruges til undervisning i magnetisme og som en underholdende gadget. Man kan også købe bitte små tuber, sådan nogle reparationskits til udtørrede diskanter, dog til heftige priser når man regner transportomkostningerne fra USA med. Jeg ved at tyskerne er langt fremme i sokkerne med diy audio - og inden for EU, så jeg skærper forsøgsvis min søgning til .de landedomænet. Og .uk. Det får jeg ikke mere held med, ferrofluid til audiobrug er stadig noget meget amerikansk. Men jeg bliver efterhånden lidt klogere på ferrofluids.

Ferrofluids består populært sagt af mikroskopiske magnetiske partikler der er slemmet op i en væske sammen med et antiklumpemiddel. Det er her det bliver interessant. Først og fremmest viser det sig, at der er forskellige opløsningsvæsker alt efter formål. Så er der typen af magnetiske partikler og naturligvis blandingsforholdet. Der er med andre ord variable faktorer i spil her.

Der findes således ferrofluids til audiobrug, som har viscositeter der går fra at være seje, for at have en dæmpende effekt på svingspolens bevægelse og hermed enhedens resonansforhold, til at være så flydende at der kun overføres varme til magnetsystemet. Og der er jo ikke data på de kits man kan købe på e-pay. Ligner det ikke i den grad en problemstilling vi allerede kender fra reparationer af skumophængte enheder?

Ferro Tec har denne opstilling af deres audiorelevante produkter:
https://www.ferrotec.co.uk/products/ferrofluid/audio/ Prøv at se den PDF man kan downloade for at bestemme hvilket produkt osv. man skal bruge til en given enhed.

Med andre ord har jeg vist mødt muren nu, jeg håber nu at der er andre som har erfaringer med det her? Der er jo læssevis af ferrofluiddiskanter fra 70'erne derude, så mon ikke det kan være relevant at få belyst emnet?
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Stivnet ferrofluid, et overset problem?

Indlægaf jan_stevns » fre 27. dec 2013 14:10

Jeg ved ikke hvorfor du mener en CarltonII er gitterpallen værdig - de plejer at spille ganske hæderligt

Jeg har samme enheder og delefilter (med undtagelse afseriekondensatoren) i mine paprør.

kefkit_cs5.jpg


Mine diskanter fungerer 100% (endnu) - skulle de dø, ville jeg hælde mere til at smide en Audax WO25 ombord, end Morel enhederne.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Stivnet ferrofluid, et overset problem?

Indlægaf Boptilyoudrop » fre 27. dec 2013 17:47

jan_stevns skrev:Jeg ved ikke hvorfor du mener en CarltonII er gitterpallen værdig - de plejer at spille ganske hæderligt

Hej Jan

Jeg har jo desværre til gode at høre dem spille som de skal, jeg håber da også at der kommer et sæt gode højttalere ud af min indsats. Men de var godt nok ringe da jeg tog dem med hjem, havde jeg ikke gjort det, så var de helt sikkert endt i gitterpallen.

Men jeg er glad for at høre, at dine stadig er i topform, kan sagtens huske byggesættet med sand i. Jeg er vist bare ikke rigtig indstillet på at investere i nye enheder, det ville på sin vis være meget sjovere at fikse de originale hvis det på nogen måde kan lade sig gøre.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: Stivnet ferrofluid, et overset problem?

Indlægaf Boptilyoudrop » man 24. mar 2014 23:00

Diskanten er stemplet sp1074 og den er ikke skabt med ferrofluid! Især vil man støde på denne tråd
http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/192077-kef-carlton-iii-resurrection-seas-22t-af.html
når man undersøger på højttaleren. Denne gut skifter diskanterne pga. "...performance degradation due to thickening of the ferrofluid in the voice coil gap." Der er flere eksempler på snak om udtørrede t33 diskanter. Jeg har så lige haft et kik i en af mine, da en gut i ovenstående tråd nettop gør opmærksom på at der ikke er fluid i. Der er ikke ferrofluid i, basta. Altså er det der grundlæggende fik mig til at gruble over dette muligvis helt irrelevante emne, ikke længere en grund til andet end god stemning lige nu. Højttalerne er nusset færdige, rubber conditioner på alle ophæng (gæt selv hvor det tip kommer fra, tak til kaptajnen) gjorde, som det sidste, en kæmpe forskel. Alle ophæng er blevet bløde og lækre som, hehe. Og man kan høre forskel, bedre bund, klarere mellemtone. Anbefales! De er lovet væk, det er jeg lige ved at fortryde nu.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 182 gæster