ID af højttalere

Rosinen i pølseenden

ID af højttalere

Indlægaf skjold » lør 17. maj 2014 12:56

Dagens loppefund til en 20'er:

DSC_1154.JPG


2 stk. denne, mrk. "Peerless". Hurtigt testet på garageanlægget og virker tilsyneladende, lyder som noget 3-vejs. De måler HBD 55x25x30 cm. Noget der ved noget om dem og er de noget værd?

De er rimeligt pæne i fineren og fronterne men er der en god metode til evt. at afmontere fronterne uden at ødelægge noget?

Pft. og go' weekend :)
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: ID af højttalere

Indlægaf jan_stevns » lør 17. maj 2014 13:07

tænkeligtvis det samme som 3-25 byggesættet i kasse
jan_stevns
 

Re: ID af højttalere

Indlægaf Kberg » lør 17. maj 2014 14:09

Det er nok lige knapt at der kan være en 12" i den kasse..
Men måske et Peerless kit 20-3; L-825WG 8" woofer, MT-225HFC tweeter og G-50MRC mid.
Eller et af de mange andre Peerless sæt...du må åbne kassen hvis vi skal være helt sikre.
Hvis ikke bagpladen ser ud til at kunne skrues af, ville jeg gå forsigtigt igang med at lirke stoffronten af, den er sikker limet eller sømmet på. Et bredt anlæg mod kabinet kanten, f.eks, en bred stiv spartel og en klud imellem og så derudaf.

Om de er noget værd; ikke meget i kr. men ellers, ja da, det er et flot forarbejdet kabinet, nogen har gjort sig umage.
Afhængigt af hvilket kit der findes derinde og tilstanden af lytter i delefiltret, kan lyden også være helt ok. Papdiskanterne som ofte bruges har ikke stor spredning men lyder meget behagelig i mine ører, prøv at bruge højtalerne i et lille rum og sid tæt på, leg lidt med vinkling :cool1:

Mvh
Kberg
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23 aug 2010
Lokalitet: Kerteminde

Re: ID af højttalere

Indlægaf vinyl » lør 17. maj 2014 14:49

Det kunne også være et byggesæt 3-15, i så fald mener jeg at huske at man kommer ind til enhederne ved at afmontere bagpladen.

Hilsen/ Vinyl
vinyl
Fritids Branchemedlem
 
Indlæg: 325
Tilmeldt: 08 mar 2011
Geografisk sted: Sydøstjylland
Lokalitet: Egtved

Re: ID af højttalere

Indlægaf cdp » lør 17. maj 2014 22:07

Uden at være påståelig, vil jeg tro det er et mindre kup du har gjort. Min bror byggede et par lignende i træsløjt på efterskolen for mange år siden. Gode cone-enheder, der faktisk spillede ganske ok - men de siger nok ikke meget under 60-70 hz. ;) Tipper enheder er skruet bagpå front og og bagplade er med skruer..
Vh. Carsten
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1679
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: ID af højttalere

Indlægaf hificlassic » søn 18. maj 2014 09:19

Der er i det hele taget ikke mange små reol højttalere der siger en masse under 60-70hz. Selv når producenten skriver 45-50hz som nedre grænse, så er de ofte -6db dernede.
Mine Sonus Faber Minima FM fx kan slet ikke gengive noget der minder om bas - selvom de er "high end". Lidt som Rogers LS3/5a som vel næsten kun kan klare stemmer, fløjte og clarinet :-)
Radian 15" dual concentric, BBC LS5/8, UREI 1122, Lenco L70, Lenco F50-8, Threshold FET2, Fidelity Research FR24, QUAD 405-2, Technics SH-9010, Micro Seiki MD-700/MA-505/MA-500
Brugeravatar
hificlassic
 
Indlæg: 2892
Tilmeldt: 02 jun 2010
Geografisk sted: I skovens dybe stille ro
Lokalitet: Silkeborg

Re: ID af højttalere

Indlægaf skjold » søn 18. maj 2014 15:26

Tak for input.

Jeg har nu skilt dem ad, de er ganske rigtigt samlet fra bagsiden. Kassen var propfyldt med hele 2 batts af gammelt væmmeligt rockwool og enhederne var pakket ind i et bomuldsklæde, sat fast med klammer og tegnestifter:

DSC_1200.JPG


Under klædet ses enhederne og det ser ud til, at det er sådan et 3-vejs kit som nævnt af kberg:

DSC_1201.JPG


Kassen må være hjemmelavet men i øvrigt af ganske fin samlekvalitet. Jeg har da set værre klamphug end det her. De skal afprøves lidt nærmere og hvis ikke de lige kan finde anvendelse, så ryger de til salg (eller ud).
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af skjold søn 18. maj 2014 17:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
skjold
 
Indlæg: 346
Tilmeldt: 08 jan 2012
Geografisk sted: Fyn
Lokalitet: Odense

Re: ID af højttalere

Indlægaf Rolf Zetterberg » søn 18. maj 2014 15:54

Det är den lite äldre Kit 3-15.

Bas P825W
mellan GT50MRC
diskant MT20HFC
Delnfilter enligt kit 3-15.Deln vid 750 och 4000Hz.
Rekommenderad volym 30 liter.
peerless kit 3-15.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Rolf Zetterberg
 
Indlæg: 230
Tilmeldt: 21 jun 2010


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 172 gæster