Fostex-enheder / Σ FX-5 info søges

Rosinen i pølseenden

Fostex-enheder / Σ FX-5 info søges

Indlægaf Captain Phoenix » tors 13. nov 2014 23:19

En hyggelig middag i byen forleden endte med, at vi satte min gode ven Jan & frue af på hjemvejen. De var ved at rydde op i villaen og spurgte om jeg ville have et sæt gamle højttalere, der ellers ville blive smidt ud.

Millimeter fra at svare ”Nej tak” (ingen har objektivt set brug for mere end 32 sæt højttalere i ét hus, vel?) tog jeg alligevel et kig og 5 min senere lå de ude i bilen. Ak ja – det var så 33. And counting

Det var disse her, som jeg syntes så interessante ud:

8a.jpg

Typebetegnelsen på fronten er ”Σ FX-5” og bagpå hedder de ”Model BS 451” og er Made in Denmark.
Jeg kan ikke finde noget som helst om dem nogen steder – hjææælp.

12a.jpg

Selv får jeg associationer i retning af Audioscan, der så vidt jeg husker gjorde en del i Fostex.

4a.jpg

Det var enhederne, der fik mig til at slæbe af med dem – og hjemme i værkstedet viste det sig ganske rigtigt at være 3 Fostex-enheder i fin (optisk) stand på nær lidt tryk på den ene alu-støvhætte.
Det er en lidt udsævanlig konstruktion med en fuldtone-enhed (med lækkert støbt chassi og en meget voksen magnet), en slave-bas-enhed og en diskant m. regulering - altsammen monteret i et mellemstort kabinet på 30-40 liter.

2a.jpg


3a.jpg

Hvis nogen kan kaste lys over enheder eller hele højttaleren er det meget velkomment.
Deres fremtidige skæbne er ikke afgjort endnu (de har end ikke været sat til) – og kabinetterne er ikke for kønne. Først gik tankerne i retning af at enhederne måske skulle videre uden kabinettet. Så tænkte jeg (da jeg så at det var en fuldtoneenhed) på en OB-konstruktion der kunne tæve X-rays. Og nu har jeg diskanten mistænkt for at være en slags bånd-enhed (og ikke pizo-fidus) – og så er det måske en meget fin kombo, som den er.

5a.jpg

Som sagt – oplysning er meget velkommen, tak.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Fostex-enheder / Σ FX-5 info søges

Indlægaf Almarx » fre 14. nov 2014 13:16

Du skal nok søge på enhederne: http://audio-heritage.jp/FOSTEX/unit/up-203.html
og så denne her: http://www.fostexspeaker.de/kompatibel.pdf

- der dukker en del op. :cool1:
Brugeravatar
Almarx
 
Indlæg: 390
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Dollerup sogn
Lokalitet: Viborg

Re: Fostex-enheder / Σ FX-5 info søges

Indlægaf Pel » fre 14. nov 2014 17:56

UP 203 har en resonansfrekvens på 40hz og frekvensområde op til 20k følsomhed 91db membranvægt 18,5g Q=0,55

FT3RP er en super Regular Phase bånddiskant med frekvensområde 3 - 45k følsomhed 93db delefrekvens 3,5k og over.

Pel
Pel
 
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 apr 2011
Geografisk sted: Østjylland
Lokalitet: 8320


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 183 gæster