Viden og data om SEAS 13f-gmbx, 4 ohm

Rosinen i pølseenden

Viden og data om SEAS 13f-gmbx, 4 ohm

Indlægaf @Henrik » søn 11. jan 2015 14:16

Hej,

Jeg er den (u)lykkelige ejer af et sæt mellemtoner fra Seas, dem som blev anvendt i Ole Klifoth's Trapez-højttaler tilbage i 80erne:

Seas 13F GMBX mellemtone, 4 ohm

Dem jeg har, er 4 ohms-udgaven - og jeg mangler deres data (specielt de elektriske data, som impedance og svingspolen mH-værdi). Jeg går ud fra at værdierne ikke bare er halvdelen af 8 ohm, men jeg ved det ikke...

Forskelle ml. 4 og 8 ohm
Har nogen erfaringer i forskelle mellem 4 og 8 ohm i højttalere, så kan det jo også være en hjælp.

Data 8 ohms version
Der findes data på 8 ohms udgaven her http://www.seas.no/images/stories/vintage/pdfdataheet/h140_13f-gmbx.pdf.

Coating
13F GMBX er kendt for sin livlighed omkring 2 kHz. Er der nogen der erfaringer med enten at designe sugekreds til at dæmpe spidsen og/eller coate membranen, så hører jeg gerne om erfaringerne....

For andre der har 13f gmbx: Troels Gravesen skriver lidt om 13f gmbx til sidst her på siden, og roser dem iøvrigt http://www.troelsgravesen.dk/Clarion.htm

Mvh. Henrik
@Henrik
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 jan 2015
Lokalitet: Aalborg SV

Re: Viden og data om SEAS 13f-gmbx, 4 ohm

Indlægaf Hackenberg » søn 11. jan 2015 15:51

Hej Henrik.
Data er de samme i 4 og 8-ohms udgaven. Bortset fra det indlysende som impedans.
De eventuelle forskelle på det du kan se hos SEAS og det målte burde ikke være større end almindelige tollerancer/alder.
Jeg ville ikke bruge blød coatning men hård eller ingenting. Vær derimod omhyggelig med monteringen. Ifølge MMP (Manden Med Piben) aka Niels Nørby skal den nedsænkes i forpladen og gerne have lidt filt mellem kantophænget og chassisets opbugning. Du kan også bruge skum på forlpaden som F-3 Lyd gjorde på Trapez. Så slipper du for de peaks der opstår.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Viden og data om SEAS 13f-gmbx, 4 ohm

Indlægaf Hackenberg » søn 11. jan 2015 16:09

Og en ting til; mellemtonekabinetter kan kun blive for små!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: Viden og data om SEAS 13f-gmbx, 4 ohm

Indlægaf @Henrik » søn 11. jan 2015 17:47

Hej Claus,

Det er virkelig god og brugbar respons du kommer med, 1000tak! Det gør livet noget lettere :).

Havde tænkt at resonansen måske skyldtes fysiske dimensioner (og ikke resonans i membranen) - hvilket du sådan set bekræfter, siden der kan rettes på det med skum. Så jeg vil gå på jagt efter skum. Ved ikke hvor det originale fås, men kan evt prøve med æggeskum fra Biltema, som ligger i nærheden.

Checkede iøvrigt denne, http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/12mu-8731t00.pdf som fås både i 4 og 8 ohm og kunne se de var ret ens (udover det elektriske). Så jeg tænkte, at det nok også gælder 13f-gmbx.

Tak for rigtig god hjælp!
Henrik
@Henrik
 
Indlæg: 12
Tilmeldt: 01 jan 2015
Lokalitet: Aalborg SV

Re: Viden og data om SEAS 13f-gmbx, 4 ohm

Indlægaf Hackenberg » søn 11. jan 2015 18:33

Der er vist noget der hedder Idea skum ude på Nibevej.
God fornøjelse.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2101
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 37 gæster