Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Rosinen i pølseenden

Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf sommer » tirs 12. maj 2015 22:05

Hej i forum
Var EKSTREMT heldig i dag! Altså - sådan udafdenherverden-heldig! Fandt et par Rogers LS 3/5a i en Folkekirken-genbrugsbutik i dag :shock: !!!!!!!!! Den slags kan altså stadigt ske!

15 ohms m. Matchende serienumre - SO 9627 A/B. Er der en af jer guruer, der kan hjælpe med at finde en ca. produktionsdato? Jeg så engang et skema på nettet, men kan ikke finde det nu.

På forhånd tak!
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf Fredmarantz » tirs 12. maj 2015 22:10

Tillykke med det fine fund - Sommer :p

- jeg har desværre ikke lige, hvad du søger, men mon ikke det kommer snart. Godt, at der stadig kan findes nogle af de fine sager, selv i genbrugsforrretninger, før de forsvinder ud i ??

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7440
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf sommer » tirs 12. maj 2015 22:15

Hej Freddy
Tak :-) ja, det er betryggende , og det gør jagten lidt sjovere....

Mvh
Sommer
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf hmt » ons 13. maj 2015 08:20

Wow, tilykke, Sommer! Det er nogle af de mest eftertragtede, du har fået, så vidt jeg forstår det i forhold til de forskellige udgaver.

Der er en del info på nettet. Hvis du ser på badget om det er gold eller black, og om der er en hvid limkant omkring centerdomen, så kan det også hjælpe til at bestemme udgave og eventuel produktionsdato. Hvis det er black badge og de er i perfekt stand, så svarer det ift salgsværdi lidt til at have vundet i lotto!

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf his067 » ons 13. maj 2015 09:50

Da jeg blev den lykkelige (og temmeligt overraskede) ejer af et sæt LS3/5a, besluttede jeg at finde ud af det der med LS3/5a og de forskellige udgavers 'lyd'. Så jeg skrev et spørgsmål om dem på LS3/5a gruppen på Yahoo. Det var temmeligt interessant.

Mit spørgsmål var forårsaget af, at jeg havde betalt £350 for mine Rogers 15Ω enheder, men ugen efter var der nogen på eBay, som kom afsted med at sælge et sæt 'Gold Badge'LS3/5a' for £2000 (som en sidebemærkning, her er et tilsvarende sæt, som har nået den vanvittige pris af £2900 fire dage før auktionens afslutning http://www.ebay.co.uk/itm/ROGERS-LS3-5A-GOLD-BADGE-15-ohm-S-N-0792a-b-1976-/301627696865?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item463a6966e1). Så jeg spurgte Yahoo-gruppen, om BBC ikke brugte LS3/5a som studiemonitors og derfor insisterede på at alle ls3/5a skulle lyde ens og om BBC ikke udøvede stikprøvekontrol på den daglige produktion og om alle BBC LS3/5a ikke blev tested årligt som en del af BBCs kavlitetskontrol.
Respons delte sig i to lejre: Audiofreaks og gamle BBC-teknikere. AFerne var helt overbeviste om, at der var forskelle--15Ω enhederne var 'slidte' og 'gamle', deres mekaniske parametre havde ændret sig så meget, at de derfor ikke længere var værd at lytte til, Rogers var bedre end Chartwell og Goodmans, 15Ω enhederne var ikke pengene værd, 11Ω var bedst, osv. BBC teknikerne, på den anden side, fortalte, at de altid tog tre ekstra enheder med i OB vognene og lyttetestede dem, før de udsendte live. Sommetider lød en enkelt enhed ikke rigtigt og blev derfor sendt tilbage til reperation og en anden LS3/5a (hvad enten den kom fra Goodmans, Kef, Rogers Chartwell, Audiomaster, eller hvad de nu licenshaverne hed) blev sat til istedet for den defekte enhed. Fejlene var altid komponentfejl i delefiltret, og alle LS3/5a forventedes at lyde ens, uanset hvem de var lavet af og hvilken impedans de havde. (Og det er jo i den forbindelse interessant at Stirling nu laver nye LS3/5a med Monacor enheder.)
Så, jo selv denne gennemtestede, gennem-målte og snævert specificerede højtaler, som igennem fyrre år har været standard i tusindvis af radio-timer, og som BBC har tusindvis af, som bliver testet imod en kendt standard ,hver gang de bliver brugt, har nået den kult-status, som betyder at små bitte forskelle (Badges, fabrikanter, men sært nok ikke overfladebehandling/finish....endnu), som ikke har den fjerneste betydning for dens primære funktion er blevet til en fetish.
LS3/5a lyder fantastisk, det er der ikke nogen tvivl mulig om. Salgstallene taler for sig selv: et sted mellem 60000 og 100000 enheder er blevet produceret og de bliver stadig lavet med BBC licens af Falcon (som har sat en produktion af nye KEF B110 enheder igang) og Stirling.

Men konklusionen på de vanvittige priser som nogen af disse enheder må være, at når det kommer til markedskræfter, så styres de af 'snake-oil salesmen' . De er blevet genstand for en 'Cargo Cult' (http://wikipedia.org/wiki/Cargo_cult


Måske skulle jeg købe et par Rogers 'gold badges' fra Kina på eBay og sætte mine Rogers til salg......

PS: har lige købt et par brugte KEF LS50 (som bestemt ikke er Vintage, men 'inspireret af LS3/5a'. De er lige en tand bedre end LS3/5a! De har tæmmet LS3/5as tendens til at gjalde omkring 1-2 kHz.).
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf Ehapa » ons 13. maj 2015 12:15

Tillykke sommer...så fedt at man stadig kan gøre fantasiske fund, med det serie nummer, og hvis god stand kan de sælges for ca 15000kr på Ebay..hvis du mangler penge til sommer-ferie.

Ja.. det er nogen vanvittige priser på Ebay, jeg har haft 4 sæt, og 2 sæt er røget til Hong-Kong, de har stor samler prestige derovre.
Har set nogen Chartwell gå til 73000kr!!, og lige nu er der et sæt Rogers gold label der står til 30.000kr med fem dage igen. Det er samlere der køber dem...nogen har hele reoler med LS3/5A. Det par jeg har nu lyder ret meget bedre end de andre jeg har haft!...måske fordi de stod ubrugt i 25år, og kun brugt nænsomt.

Så vidt jeg kan læse om dem er Chartwell de mest eftertragtet efterfulgt af Rogers Gold label, og mange synes Rogers
Black label lyder bedst, og de fleste er vist enige om at 15ohm er bedst.

De har deres begrænsninger, de er ikke en allround højtaler, de er noget helt særligt, derfor er de unike, og vil altid være meget eftertragtet
Ehapa
 
Indlæg: 874
Tilmeldt: 26 maj 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf pqrannes » ons 13. maj 2015 21:11

Umiddelbart har jeg kun ét at sige: til lykke med fundet. Fedt at det lader sig gøre "in this day and age".

PQR
Med 14 hyldemeter vinylplader og masse af vintagehifigrej pakket ned i kasser.
Brugeravatar
pqrannes
 
Indlæg: 2910
Tilmeldt: 12 apr 2010
Geografisk sted: 8800 Viborg
Lokalitet: Midtjylland

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf mcs_5 » ons 13. maj 2015 22:49

his067 skrev:Så, jo selv denne gennemtestede, gennem-målte og snævert specificerede højtaler, som igennem fyrre år har været standard i tusindvis af radio-timer, og som BBC har tusindvis af, som bliver testet imod en kendt standard ,hver gang de bliver brugt, har nået den kult-status, som betyder at små bitte forskelle (Badges, fabrikanter, men sært nok ikke overfladebehandling/finish....endnu), som ikke har den fjerneste betydning for dens primære funktion er blevet til en fetish.

Det er jo overhovedet heller ikke noget problem at producere forskellige højttalere der måler ens, men lyder vidt forskelligt. Og med de primitive målemetoder man brugte, da LS 3/5a blev konstrueret, er det et endnu mindre problem. Jeg har hørt MANGE ting jeg på ingen måde kan måle...

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf his067 » ons 13. maj 2015 22:58

Joeh, men fidusen er at de også blev lyttet til som en del af opstillingen i OB-vognene og at lytningen bestod af en sammenligning med referencehøjtalere.

og Forresten: Sommer! tillykke med fundet.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf mcs_5 » ons 13. maj 2015 23:01

his067 skrev:Joeh, men fidusen er at de også blev lyttet til som en del af opstillingen i OB-vognene og at lytningen bestod af en sammenligning med referencehøjtalere.

En dobbelt blindtest? Folk hører tit det de vil høre ;)

Mikkel
Brugeravatar
mcs_5
Branchemedlem
 
Indlæg: 2254
Tilmeldt: 29 apr 2010
Geografisk sted: Sønderjylland
Lokalitet: Haderslev

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf his067 » ons 13. maj 2015 23:05

Nej, men trætte og stressede lydfolk. ;)
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf sommer » tors 14. maj 2015 00:26

Tak til alle for hjælp og spændende inputs :-)
Jeg har jo haft et par før - købt af dig Thomas (Ehapa) i sin tid. Serienummeret var som jeg husker det langt højere, og den ene enhed reconed/anderledes (hvidlig - whitebelly, tror jeg det kaldes). De var gode. Virkeligt. Men da jeg fandt et par Tannoy DC-4000 (som jeg har endnu) gled de ud, og blev senere solgt til ejeren af en pladebutik på Jagtvej - de spiller dér i butikken, og jeg hører dem tit, når jeg slår forbi :-).
De fudne er med Silver Badge....tror jeg, for de er gyldne af nikotin. Mærkeligt, da resten af HT'eren ikke bærer rygerpræg. Enhederne er i perfekt stand og ikke reconede.
Golden Badge/Black Badge - var det specialmodeller, eller blev de bare Silver Badge på et tidspunkt?
Jeg har desværre ikke haft tid til et lyt grundet meget lange arbejdsdage, men i morgen skal de sættes op, og jeg skal nok melde ind med indtryk :-)

Mvh
Sommer
Senest rettet af sommer tors 14. maj 2015 01:04, rettet i alt 1 gang.
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf sommer » tors 14. maj 2015 00:54

ha ha....åh, jeg er en idiot, men en heldig en af slagsen. Havde ikke styr på hvilket badge, der skulle være sort. Det er IKKE det store sølvfarvede skilt bagpå, men de små Rogers skilte på fronten. Tadaaaaa - mine ER Black Badge! :-)
sommer
 
Indlæg: 281
Tilmeldt: 27 feb 2011
Geografisk sted: København
Lokalitet: København

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf his067 » tors 14. maj 2015 00:55

sommer skrev:Golden Badge/Black Badge - var det specialmodeller, eller blev de bare Silver Badge på et tidspunkt?

Der var ikke nogen forskel på dem overhovedet: Det var bare afhængigt af hvem der ejede Rogers på det tidspunkt de blev produceret. Rogers gik rabundus/blev reorganiseret tre gange.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Rogers LS 3/5a - produktionsdato?

Indlægaf hmt » tors 14. maj 2015 08:01

Jeg kender ikke detaljerne, men der skulle være forskel på filtret i de forskellige udgaver. Prøv at se linket her, hvor de forskellige modeller rates

http://ls35a.proboards.com/thread/16

Vh
Henrik
Noget vintage og noget nyt!
hmt
 
Indlæg: 684
Tilmeldt: 05 mar 2011
Lokalitet: 2300S

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 160 gæster