Min første omkantning: Beovox S55

Rosinen i pølseenden

Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf B&O Vintage » fre 1. jan 2016 21:27

Som -en-første-dag-i-det-nye-år-så-skal-der-ske-noget, så første prioritet var de fine højtalere som jeg købte for flere måneder siden i en røde Kors. Som sagt så gjort med DR1 X-Factor UK som sideløbende underholdning, slæbte jeg dem ind fra hobbyrummet. Efter at have forsøgt at få enhederne ud af kabinettet, så opgave jeg det, at få dem ud . De sidder "fast" men der findes sikkert en måde at få dem ud på. Nuvel, en hobby kniv til at fjerne resterne af det fuldstændigt porøse skum og klør fem. Så for lime af de ny kanter og bagefter på elementerne. Tilpasningen var det klart sværeste. stive tre timer, da jeg måtte hele tiden med finger og en saks presse på lim steder som ikke i første omgang ville vedhæfte. Jeg kunne ikke bruge tørklemme metoden. Samlet det sammen igen og flyttet S35 til side og i med S55. Bedre bas :cool1: . Ja, der er lidt overskydende lim...ikke bestået helt :roll:
Skal dele filtrer udskiftes?
WP_20160101_15_38_44_Pro (Custom).jpg
WP_20160101_15_45_48_Pro (Custom).jpg
WP_20160101_19_37_39_Pro (Custom).jpg
WP_20160101_19_42_02_Pro (Custom).jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf Captain Phoenix » fre 1. jan 2016 23:52

B&O Vintage skrev:Efter at have forsøgt at få enhederne ud af kabinettet, så opgave jeg det, at få dem ud . De sidder "fast" men der findes sikkert en måde at få dem ud på.

På baflen er der 2 x 4 skruer (inde i hullerne på fronten). Hvis du løsner dem, kan du tage fronten af kabinettet/"kassen" og komme til enhederne bagfra hvorfra du også kan frigøre dem fra fronten.
Med enhederne demonteret kan skum-kanterne skiftes meget lettere på normal vis :p
Anyways - tillykke med kant-skifter-debut'en :thumbsup:
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf acj1980 » lør 2. jan 2016 00:33

det ser jo ganske glimrende godt ud, så er der liv i dem igen, jeg vil sige NEJ til udskiftning af de gule kondensatorer, de plejer aldrig at fejle noget (har testet rigtig mange af dem)

Dejligt med billeder, det er virkelig en mangelvare.. godt med sådan et tiltag :thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:
acj1980
 

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf jan_stevns » lør 2. jan 2016 01:44

acj1980 skrev:Dejligt med billeder, det er virkelig en mangelvare.. godt med sådan et tiltag


De dersens s55'ere er da rimeligt til at pille skilt ad :)

mine egne

inside_s55.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
jan_stevns
 

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf Captain Phoenix » lør 2. jan 2016 10:04

acj1980 skrev: jeg vil sige NEJ til udskiftning af de gule kondensatorer, de plejer aldrig at fejle noget (har testet rigtig mange af dem)

Jeg vil sige præcis det modsatte: Der er meget bedre lyd at hente ved at udskifte de kondensatorer, B&O anvendte i de gamle Beovox'er. Både lytte-mæssigt og målbart (og på mange modeller - S45, S75 mv.) har jeg oplevet dette - se f.eks. dokumentation hér: viewtopic.php?f=569&t=2150&hilit=captain+phoenix#p18734

Eller vigtigere: prøv selv og hør forskellen.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf B&O Vintage » lør 2. jan 2016 11:03

jan_stevns skrev:
acj1980 skrev:Dejligt med billeder, det er virkelig en mangelvare.. godt med sådan et tiltag


De dersens s55'ere er da rimeligt til at pille skilt ad :)

mine egne

inside_s55.jpg

Ja Jan jeg havde dem også ud p den måde og de fire metal stykker som sad i kabinet og op på elementerne men de var urokkelige. Hvordan får man dem ud af plastik kassen og den ring som er en del af konstruktionen. Skal hele filteret skiftes eller blot kondensatoren? Min genbo er ferm tidligere it udstyr reparatør så det kan han vel klare. Anbefalet leverandør modtages gerne ;)
Dagplejer
Fritids Købmand med brugte vinyler og hi-fi, skrivemaskiner og andet sjovt jeg falder over.
Brugeravatar
B&O Vintage
Dobbelt profil, udelukket fra forummet
 
Indlæg: 1135
Tilmeldt: 25 feb 2014
Geografisk sted: 4500 Nykøbing fritids branchemedlem
Lokalitet: Egebjerg Nykøbing Sj

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf jan_stevns » lør 2. jan 2016 11:16

B&O Vintage skrev:Ja Jan jeg havde dem også ud p den måde og de fire metal stykker som sad i kabinet og op på elementerne men de var urokkelige. Hvordan får man dem ud af plastik kassen og den ring som er en del af konstruktionen.


Jeg ved ikke hvorfor du ikke kunne tage selve basenheden ud af forpladen, jeg har normalt ikke problemer med det, men bevares , de kan da sidde noget fast.

Så skulle du prøve at stå med basserne i f.eks JAMO 130x serien - DE sidder eddergodtnok fast..................
jan_stevns
 

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf Captain Phoenix » lør 2. jan 2016 12:04

B&O Vintage skrev:Skal hele filteret skiftes eller blot kondensatoren? Min genbo er ferm tidligere it udstyr reparatør så det kan han vel klare. Anbefalet leverandør modtages gerne ;)

Blot kondensatorer - spoler og modstande taber ikke værdi (eller er/bliver umusikalske) med mindre de er brændt af og det ser dine ikke ud til at være. Jeg bruger Jantzen Cross Caps pga fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet.

PS: fastgør dem med silicone-klæber og/eller strips, så de ikke rasler.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf his067 » lør 2. jan 2016 17:55

Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3828
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf acj1980 » lør 2. jan 2016 22:44

Captain Phoenix skrev:
acj1980 skrev: jeg vil sige NEJ til udskiftning af de gule kondensatorer, de plejer aldrig at fejle noget (har testet rigtig mange af dem)

Jeg vil sige præcis det modsatte: Der er meget bedre lyd at hente ved at udskifte de kondensatorer, B&O anvendte i de gamle Beovox'er. Både lytte-mæssigt og målbart (og på mange modeller - S45, S75 mv.) har jeg oplevet dette - se f.eks. dokumentation hér: viewtopic.php?f=569&t=2150&hilit=captain+phoenix#p18734

Eller vigtigere: prøv selv og hør forskellen.


Har til dato endnu ikke oplevet nogen hørbar forskel ved at skifte dem som virkede over til andre af samme kapacitet.. det er vidst mere af hysteri i min optik.. men okay jeg er heller ikke musik eller fint hørende :-D... jeg har samme mening omkring rør.. såehh
acj1980
 

Re: Min første omkantning: Beovox S55

Indlægaf acj1980 » lør 2. jan 2016 22:46

Captain Phoenix skrev:
B&O Vintage skrev:Skal hele filteret skiftes eller blot kondensatoren? Min genbo er ferm tidligere it udstyr reparatør så det kan han vel klare. Anbefalet leverandør modtages gerne ;)

Blot kondensatorer - spoler og modstande taber ikke værdi (eller er/bliver umusikalske) med mindre de er brændt af og det ser dine ikke ud til at være. Jeg bruger Jantzen Cross Caps pga fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet.

PS: fastgør dem med silicone-klæber og/eller strips, så de ikke rasler.


spoler og modstande taber ikke værdi... spoler kan faktisk godt ændre sig.. permabillitet.... meeen det gør sig mere markant udslag i HF kredse ;-)
acj1980
 


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: lillebror og 177 gæster