IMF tls 50

Rosinen i pølseenden

IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 19. mar 2016 13:04

Alt ånder fred og idyl hos bopsteren. Jeg kikker ind en gang i mellem men har intet at rapportere, intet at dele, ingen udvikling eller dumme spørgsmål. jeg er vist bare blevet ganske godt tilfreds. Sætter musik på, glædes over mit fungerende udstyr og så er den ikke længere. Men...

Billede

I går var jeg lige i den lokale genbrugs, man ved jo aldrig. Jeg må indrømme at jeg slet ikke betænkte mig, da jeg skulle rykke op med hele 200 kr for et sæt IMF. Sådan noget gear lader man altså bare ikke stå til én eller anden teenager med en plasticforstærker. Så selvom jeg egentligt ikke mangler noget, så kom de altså bag i Skodaen og hjem i stuen.

Billede

De er ikke top mint i finéren men det er set værre. Det lød helt forkert i første forsøg. Den ene Audax diskant var nul Ohm! Det lykkedes at opnå forbindelse, da det ikke var i spolen men mellem faceplate og spole den var brændt over. Så den spiller men skal skiftes. De to Coles 4001 er væk og "noget andet" er sat i i stedet. Der var sikringsholdere på Audaxerne med meget dårlige kontaktflader, så de er taget ud, jeg kan sagtens beherske min volumenpilfinger, så det er ikke noget problem. Nu spiller alle enheder, højttalerne lyder de næsten ens, ikke helt, der er stadig et eller andet og jeg må se på delefiltrene og kontaktfladerne i drejekontakterne bag på.

Billede

Er der nogen som kan genkende de der Coles afløsere? Kommer man tæt på, så kan man se at der ikke er nogen faceplate, der er kun den perforerede beskyttelsesplade.

Der er ingen tvivl om, at det her har været et sæt fine og dyre højttalere i sin tid. De lyder helt klart af stort potentiale, selv uden at være helt 100% - og med en beskeden ST 70 klon spændt for. Der er masser af bund, masser af dejlig lyd. Men en god transistorforstærker med stærk strømforsyning kan helt sikkert hente mere ud af dem. De er yderst behagelige at lytte til, men de mangler efter min smag en mere fast hånd i bunden.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf KlausM » lør 19. mar 2016 14:53

Tillykke med fundet, dem havde jeg også taget med hjem. Mon ikke sådan et par Coles er til at opdrive? Afløserne ligner ikke noget, der er værd at samle på.

Mvh Klaus
Acoustic Research AR-3a Improved, AR-10Pi, AR-11, AR-9
Sansui AU-11000A, TU-9900, SR-929
Hafler DH-220 XL-280 DH-500, XL-600
BeoGram 3000 med STAX UA-7 CF arm + Empire EDR-9
Brugeravatar
KlausM
 
Indlæg: 2255
Tilmeldt: 19 apr 2010
Geografisk sted: Sjælland Region Syd-Øst
Lokalitet: Faxe

Re: IMF tls 50

Indlægaf Gottschalck » lør 19. mar 2016 22:00

Tillykke med sagerne Leif. Jeg har Coles diskanterne. Vh Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: IMF tls 50

Indlægaf Hackenberg » lør 19. mar 2016 22:50

Mon ikke vi kan finde en rigtig Audaxdome også.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » lør 19. mar 2016 23:57

Det var ikke fordi jeg sådan havde brug for et projekt, men de fortjener helt sikkert at blive ført tilbage til original, så naturligvis vil jeg investere i diskanterne, lad os da finde en pris?

Jeg tror faktisk godt jeg vil lade dem indgå i mit setup et stykke tid, så jeg spekulerer lidt over ophænget på mellemtonerne, de hænger kun lige sammen endnu, så refoame dem med det samme? Eller er det bedre at overlade det til næste ejer? Jeg ville selv være ret forsigtig med at købe andres refoams, det må jeg altså nok indrømme. Hvordan har I andre det med det?

Er der nogen der har en idé til hvordan man evt. kan genetablere "skumpropperne" i portene? Der intet tilbage end lidt krummer. Det er nok mest kosmetik, men det så nu ret flot ud, kan jeg huske.

Heldigvis er er det påskeferie, så der er da tid til at rode lidt med noget gear, det kunne godt blive helt fornøjeligt og i hvert fald spændende at høre dem spille rigtigt.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Hackenberg » man 21. mar 2016 09:55

PAS PÅ hvis du sætter nye kanter på mellemtonerne. De knækker nemt ved bunden.
Skummet fås som emhætteskum, tror jeg.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » man 21. mar 2016 11:27

Tak for den advarsel Claus, mon ikke du og hermed forum har reddet mindst én mellemtone nu? De får lov til at sidde ind til videre. Emhætteskum, eller faktisk filterskum, så er er bid på google. Mon ikke man så også kan købe det et sted?

De to højttalere spiller ikke ens, så jeg åbner og kikker ind: Højttalerne har vist været nede hos den lokale - som har været dykket ned i stumpeskufferne og sjusset noget sammen. Der er ikke så mange af de originale Elcap tilbage.

Billede

Billede

De uorginale diskanter er sat i med silicone:

Billede

Billede

8Ohm? Så vidt jeg kan se ude på nettet, så er de originale Coles på 16Ohm? De er Made in the U.K. Måske har det været en anbefalet udskifter dengang? Jeg ved ikke hvornår man begyndte at genfabrikere, eller om der bare altid har været nye Colesdiskanter på markedet? Lige meget hvad, så syntes jeg at der skal originale enheder i så vidt muligt. Nu vil jeg gå i kondensatorkassen og se om jeg kan få lavet de rigtige værdier til begge sider i folie.

Tak for hjælpen så langt :Thumpsup:
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Hackenberg » man 21. mar 2016 11:48

Er de to andre diskanter ens?
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2112
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » man 21. mar 2016 19:06

De to andre? Jo, det er originale Audax begge to.

Delefiltrene var værre end første indtryk. Og selvfølgelig var der også monteret sikringsholdere med smeltesikring over superdiskanterne.

Fandt et diagram her:
http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/77089-endring-av-delefilter-til-imf-tls50-mk-ii.html
Billede

En ufiks modifikation er lavet ved C1 der er del af bassens 12dB/oct. Den går her til minus over en 15uf der bypasses af en modstand. Der er skåret i printbanerne og boret nye huller for at lave dette mod. Denne modstand har brændt pertinaxen helt væk i den ene højtaler. Der er mindst noget dimensioneringsproblematik her.
Billede

Billede

Herefter passer mit delefilter ikke rigtigt længere, jeg har kun én spole med kerne men fem spoler ialt. L1 har ingen kerne og der er ikke tegn på at der har være en. I den ene højtaler sad én 22uf, på samme plads sad der i den anden højtaler to i parallel, altså ca. 44uf. Og sådan er det hele vejen igennem. De her bipolare Philips måler i øvrigt til højre og venstre.

Så det er en ommer! Heldigvis har jeg de originale 100uf Elcap og et par originale 6uf og ved omskifteren er der også de originale 6uf/12uF Elcaps. Disse passer fint med c1, c3 og c4 men er er noget c5/c6 der er ændret til 6uf. Så der er faktisk tre værdier jeg ikke kender.

I morgen tager jeg væk et par dage, men når jeg kommer hjem igen, så vil jeg tegne filtret for at kunne sammenligne med det fra hifisentralen.no. Desværre har jeg ikke noget der kan måde henry, men måske der dukker et diagram op et sted? Så blev der alligevel et projekt og ærligt talt, fænomenal måde at starte sin påskeferie på!

Edit: L1 har faktisk kerne. Det ser derimod ud til at C5 og c6 er ændret fra 4 til 6uf og der er lagt en spole på superdiskanten så den nu er 12dB/oct.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Gottschalck » man 21. mar 2016 21:41

Sikken da noget fusk, der er lavet med de højtalere. Heldigvis er de i kyndige hænder.
Her et billede af mine Coles. De måler 24 ohm på mit meter og det er nok det de kalder en 16 ohms enhed. De måler 7,5 cm i diameter. Der sidder noget sort snask på begge enheder, men det kan sikkert fjernes.
Hilsen Jesper
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » man 21. mar 2016 23:21

Hej Jesper

Ja, det er godtnok noget klamphug. I det mindste kunne manden der har lavet det, have gjort det ens i begge sider. Og da IMF så også har forskellige versioner af dette delefilter, så er jeg altså lige nu sat sådan lidt tilbage til start.

Det undrer mig lidt at dine Coles måler 24ohm dc, så er værdien jo reelt højere ved delefrekvensen og opad. Jeg tror ikke de passer, desværre. Med et 6dB filter kan man nemt sænke værdien på kondensatoren, men nu har jeg også en spole i kredsløbet da det ser ud til at være 12dB. Og der er ingen modstande man kan arbejde med for at imødegå den lavere effektivitet som højere impedans medfører. Så indtil videre tror jeg bare at jeg lader de uorginale sidde. Men tak fordi du gik i gemmerne!
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf X-ray » tirs 22. mar 2016 00:12

Boptilyoudrop skrev:Det undrer mig lidt at dine Coles måler 24ohm dc...

Og Troels Gravesen skriver: I wonder why this driver has a 16 ohms rating having a DC resistance of 23 ohms.


Hilsen X-ray.
TANDBERG Musikkanlegg - en virkelighet i stadig flere hjem
Brugeravatar
X-ray
 
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 22 apr 2010
Geografisk sted: Vestegnen.
Lokalitet: Ejby - Down Town

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 22. mar 2016 09:35

Hvad for noget? Hvor britisk! :lol: Hej Klaus, tak for indspark. Jesper, der kommer en pm.
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Re: IMF tls 50

Indlægaf Gottschalck » tirs 22. mar 2016 11:24

Ja ja ser man det. Bare en enkelt sætning kan få den kære Leif til at skifte mening på et øjeblik. Nu vil han gerne ha dem. :-X
Hilsen Jesper
Brugeravatar
Gottschalck
 
Indlæg: 1678
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Ballerup
Lokalitet: Ballerup

Re: IMF tls 50

Indlægaf Boptilyoudrop » tirs 22. mar 2016 23:51

Beklager Jesper, jeg kendte ikke til Coles alternative måde at opgive impedans på. Men som Klaus påpeger, så viser Troels Gravesen hvordan deres 16ohms enheder måler i virkeligheden:

http://www.troelsgravesen.dk/vintageBC1.htm

Jeg forsøgte blot at tænke mig om ifht. Hvad der sker, hvis man kobler en 24ohms enhed på et delefilter skabt til en 16ohms enhed - uden at vide at filteret sandsynligvis ér skabt til en såkaldt 16ohms enhed der reelt måler 23ohm _s_
Boptilyoudrop
 
Indlæg: 1131
Tilmeldt: 13 maj 2010
Geografisk sted: Sy'fyn, græs mellem tæer, vand mellem øer og solen foroven
Lokalitet: Faaborg opland

Næste

Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Majestic-12 [Bot] og 177 gæster