Rank Arena HT 525

Rosinen i pølseenden

Rank Arena HT 525

Indlægaf zaptor » man 1. aug 2016 16:45

Hej... Og tak fordi jeg må være en del af dette spændende fora. :p
Har en Beogram 4000. Virker og sublim lyd. Et par Redline 120 som er renoverede med nye gummier...
I værkstedet en Tandberg TR220 samt et par Rank Arena HT525. Fed lyd.... MEM, den ene højtaler mangler noget diskant, så ikke så fed lyd der. Har pillet fronten af. Der gemmer sig en bas og to mindre der tilsyneladende er ens? Er den ene så til mellemtone og den anden diskant? Er enhederne så ens og blot styret af delefilteret? Nogen der ved hvad det er for nogle enheder og hvor de evt. kan skaffes? KAN det være en cap. i delefiltret der laver ballader så der ingen diskant er? Eller er det sandsynligt at den ene eller begge de to små enheder er strøget til de evige?
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Rank Arena HT 525

Indlægaf Tonni » man 1. aug 2016 20:10

Velkommen til Zaptor!

Kan vi få et billede eller to af de Arena HT525? Har du erfaring med at rode med ohm-meter?
- Mod på at skrue basser ud?
Der er mange muligheder for fejl i højttalere. Knækkede ledninger/lodninger, døde elektrolytter, afbrudte svingspoler osv...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rank Arena HT 525

Indlægaf zaptor » man 1. aug 2016 21:33

Jamen smider da lige et par pics :p

Ja er uddannet elektriker og elektroniktekniker, og har udviklet powerelektronik. SMPS og linaer supply... Har en del i måleudstyr, og for så vidt også et scope, men ikke den store erfaring i LF.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Rank Arena HT 525

Indlægaf zaptor » man 1. aug 2016 21:45

I øvrigt fik jeg HT'erne på en sjov måde. I mit daglige arbejde var jeg hos en kunde og skulle lave noget i kælderen. I et gæsteværelse hang de to Rank Arena kasser. Jeg kiggede nysgerrigt og konen spurgte om det var noget jeg interesserede mig for. JA! svarede jeg. Hun kiggede på mig og sagde: Jeg kan se din glæde på dig. Hun fortalte mig, at hun havde lavet højtalere i Horsens og selv havde lavet dem i sin tid på fabrikken. De betød meget for hende, men hun var sikker på de ville komme til mere ære og værdighed hos mig, så hun hentede et tæppe og bad mig pille dem ned og tage dem med hjem. Sådan en dag er der noget ved at gå på arbejde
zaptor
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 01 aug 2016
Lokalitet: tommerup

Re: Rank Arena HT 525

Indlægaf Tonni » man 1. aug 2016 22:35

Ohm diskantenhederne. Er der forbindelse, må du tjekke delefiltre for, knækkede lodninger, afbrudte spoler, og døde kondensatorer...
Bare det GLØDER!!!
Brugeravatar
Tonni
 
Indlæg: 4806
Tilmeldt: 20 apr 2010
Geografisk sted: Det sorte Jyllands næserod, Lidt norden for arret!
Lokalitet: Dalbyover

Re: Rank Arena HT 525

Indlægaf spuncut » man 1. aug 2016 22:43

Hej zaptor
Velkommen til :Thumpsup:
Fine højtalere og god historie :cool1:
Start med at ohme diskanterne. DC-modstanden vil typisk ligge omkring 3Ohm, ellers kommer du nok til at lirke bassen ud så du kan komme til delefilteret, der kan sagtens være en bipolar lyt der er blevet træt.
MVH Henning
Pioneer: SA-6500II, 7500 og 8500II. Hafler: DH-220, P230, P500. Nikko: Alpha II, III, 130. Beta II, 30. Sentec SC8
Thorens TD160BII. Ortofon: MC30SII, T20. SME: 3009 Imp
Scandyna: A10: SS/SS A25: SE/SE, PL/PH, SS/SS, SE/SS. A30x: SS/SS. A45x: SS/SS
Brugeravatar
spuncut
 
Indlæg: 3601
Tilmeldt: 30 dec 2012
Lokalitet: Lolland Nordvest

Re: Rank Arena HT 525

Indlægaf Elway » tirs 2. aug 2016 09:08

Slettet
Brugeravatar
Elway
 
Indlæg: 757
Tilmeldt: 06 nov 2010
Geografisk sted: Strandkantsdanmark - Nordjylland
Lokalitet: Aalborg


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 34 gæster