Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Rosinen i pølseenden

Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf shadow » ons 21. dec 2016 18:37

Jeg har for nylig hentet et sæt beovox s30 hjem, dem med 6,5" bas. Og de er med 6 stk nærmest V formede huller bagpå ud mod siderne. Går ud fra at de er beregnet til ophængning på en eller anden måde. Har dog kun set dem med 3 huller bagpå ned langs midten til ophængning. Og så den udgave med en anden diskant og 8" bas.

Men er der forskel i delefilter eller andet, udover bagpladen på de små s30?
Eller er de 6 V formede huller, til en bestemt stander dertil? Mindes ikke de andre var beregnet til b&o´s standere fra den tid.
Synes bare det virker lidt spøjst, med 2 forskellige typer bagplade til den samme højtaler.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf ST-lab » ons 21. dec 2016 18:45

Der er ganske rigtig 2 versioner, afhængigt af alder. Den ene med 8" bas og den anden (den nyeste) med 6,5" bas.

http://beocentral.com/beovoxs30-1970s
http://beocentral.com/beovoxs30-1980s
mvh / ST-lab
Brugeravatar
ST-lab
 
Indlæg: 222
Tilmeldt: 01 aug 2013
Geografisk sted: Det mørke Vestjylland
Lokalitet: Holstebro

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf shadow » ons 21. dec 2016 20:02

Det undrer mig bare, at de s30 med 6,5" bas, er lavet med 2 forskellige bagplader. På trods af samme enheder og typenr 6301.
Der må vel have været et formål med det, medmindre det var nogle de havde i forskud fra andre udgående modeller med samme størrelse kabinet måske.
Dem med 8" bas, har jo et andet typenr selvom de har samme modelnavn. Så jeg tæller det som 3 versioner af s30 i min bog indtil videre.
Er ret så interesseret i de ældre b&o højtalere, og når man pludselig falder over sådan et tilfælde. Kan man jo gå hen og blive lidt nysgerrig :)
Og gult gummi henover de dutter der holder frontstoffet fast, var det standard eller skal jeg regne med at det var eftermonteret? Har i hvert fald ikke set det hos andre b&o højtalere :)
Det var møgbesværlig at få frontstoffet af, pga det gummiovertræk. Så pillede gummiet af, så det ikke bliver svært at få fronten af en anden gang. Da det gik alt for stramt.
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf Captain Phoenix » ons 21. dec 2016 20:27

shadow skrev:Det undrer mig bare, at de s30 med 6,5" bas, er lavet med 2 forskellige bagplader. På trods af samme enheder og typenr 6301.
Der må vel have været et formål med det, medmindre det var nogle de havde i forskud fra andre udgående modeller med samme størrelse kabinet måske.

Har kun stødt på den med 6 monteringshuller - kan du ikke lægget et foto op af den med 3 huller?
Med de 6 monteringshuller kan S30'eren monteres ophængt både vandret og lodret - og med enten bas- eller diskant-sektionen parallelt med bagvæggen. Idéen med det sidste er jo, at når den monteres højt på væggen, så skal diskant-sektionen pege ned mod lytteren. Når den monteres lavere benyttes de lavere huller, så diskanten peger "ligeud" og bas-enhede opad.

ST-lab skrev:Der er ganske rigtig 2 versioner, afhængigt af alder. Den ene med 8" bas og den anden (den nyeste) med 6,5" bas.

Det forholder sig omvendt - S30 med 6,5" bas er den første model (fra midt-70'erne).
Den anden model er fra begyndelsen af 1980'erne, og benytter en no-name bas-enhed (af østasiatisk oprindelse tror jeg) - efter min erfaring ikke et fremskridt for lyden. Jeg foretrækker den første af dem.
Det var jo det der skete for mange producenter i 1980'erne: Det blev vigtigere at holde produktionsomkostningerne nede - og det fik hyppigt negative konsekvenser for lydkvaliteten.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf shadow » ons 21. dec 2016 21:59

Det er den her model s30 med 6,5" bas, som er den ene type jeg havde set. Indtil jeg fandt dem jeg fik med hjem, med de 6 huller. Fandt billeder af en magen til inde på hifigalleri.
http://www.hifigalleri.dk/fotoalbum/div ... mle_model_
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf haflermicro » tors 22. dec 2016 01:28

Iøvrigt en lidt pudsig metode de kloge B&O ingeniører har valgt, for montering af basenhederne...3 klammer spændt ind med hver sin lille skrue. Burde det ikke være et bedre princip med 4 monteringshuller i enhederne og så skruer i kabinettet....som er normal kendt metode?
Mvh Jesper

Hafler DH100 Preamp 1985
Hafler DH500 Power amp 1986
Micro Seiki DQX500 1982 m. Rega RB300
Ortofon MC20 Super MKII + Ortofon T20MKII Step-trafo
Musical Point - Point One Reference
Earthquake SleekWave CP8 subwoofer
Brugeravatar
haflermicro
 
Indlæg: 285
Tilmeldt: 24 dec 2011
Lokalitet: 5210 Odense NV

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf shadow » tors 22. dec 2016 15:00

Der er faktisk nogle små huller, beregnet til skruer på basenhederne.
B&O er jo ikke kendt for at være normale, eller gøre normale ting :)
Jeg er bare mere overrasket over de 2 forskellige bagplader til samme højtaler :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf D.Duck » tors 22. dec 2016 19:30

En forklaring på bøjlerne kunne være at man undgår at deformere gummi kantophæng der ofte dækker hullerne, når der skrues en træskrue direkte i. Desuden undgår man at tætningstape “snor” sig fast på skruerne. Det er en monterings metode B&o har brugt på næsten alle frontmonterede enheder.

Per H
Revox D36, G36, B77, Sony EL7, TC-229 , TC-K770ES , TC-755 , TC-645 ,Philips Pro 12
Luxmann 55a, Sony TA-5650 V-fet, St-3950,
Hjemmebygget rør- forstærker, Beolab 5000, B&o Hi-Fi 608,
Brugeravatar
D.Duck
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 18 maj 2010
Lokalitet: Vestjylland

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf Captain Phoenix » tors 22. dec 2016 21:52

shadow skrev:Jeg er bare mere overrasket over de 2 forskellige bagplader til samme højtaler :)

Mit gæt er, at det er de tidligste modeller (af den første S30), der kun har 3 monteringshuller - og at B&O senere er "kommet på" at de også skulle kunne monteres vandret (og derfor have 6 monteringshuller).

D.Duck skrev:En forklaring på bøjlerne kunne være at man undgår at deformere gummi kantophæng der ofte dækker hullerne, når der skrues en træskrue direkte i. Desuden undgår man at tætningstape “snor” sig fast på skruerne. Det er en monterings metode B&o har brugt på næsten alle frontmonterede enheder.

Endelig er forplade-materialet tykkere/kraftigere ved den anvendte monteringsform - end hvis der skrues i den forsænkede del (altså f.eks. i højttalernes skrue-huller).
Jeg har aldrig oplevet problemer med den anvendte monteringsmåde.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2594
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: Hvor mange versioner af beovox s30 findes der?

Indlægaf shadow » tors 22. dec 2016 22:03

Men om bassen er skruet fast, eller holdes fast med de klamper.
De betyder ikke noget, bare det holder bassen på sin plads.
Der er jo også sådan noget skum imellem bas og kabinettet, til at hjælpe med at holde tæt.
Men det er en dejlig og velspillende lille højtaler :)
Denon AVR-3020 DCD-1290 TU-215RD og DP-37F med DL-110 pickup.
shadow
 
Indlæg: 270
Tilmeldt: 12 nov 2016
Lokalitet: Nørresundby


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 165 gæster