Fasning af diskanthøjtalere

Rosinen i pølseenden

Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf his067 » tirs 17. jan 2017 20:38

Hvordan finder man egentlig ud af om to diskanthøjtalere er i fase?

Lidt historie: DS1 (=Dear Son #1) hev engang ledningerne til sine B&W DM17 diskantenheder af. Vi fik dem repareret af en fyr (DK-Loudspeakers) nede i England, men han returnerede dem men vendt forkert: der er en lille plastik-flig som skal sidde nedad. Han havde sat den opad og det betød så at diskanten ikke sad så fast som den skulle og at den ikke så særligt elegant ud. Men da svingpolen synes at sidde drejet 180°og de to ledninger til den stadig sidder i de gamle huller og bliver tilsluttet på samme måde undrer jeg mig om den reparerede diskant ikke spiller i modfase :QQS:

Så, jeg kan ikke stole på farvekoden, jeg kan ikke stole på om reparationen ikke bestod i at 'løfte en halv omdrejning svingspole' for at få lidt kobbertråd til terminalerne, osv.

Så hvad gør man?
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf Helikon » tirs 17. jan 2017 22:16

man tager et 1,5 volt batteri og poler diskanten, når membranen skubber sig ud, er polerne som på batteriet.

mvh Niels
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1100
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf his067 » tirs 17. jan 2017 22:55

På en diskant? jeg synes at kunne huske fra for mange år siden at jeg ikke kunne se membranen bevæge sig.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf Helikon » tirs 17. jan 2017 23:08

det kan man heller ikke hvis det er igennem delefilteret, der er jo en kondensator i serie.
Det må være direkte på diskanten.
Mvh Niels
Brugeravatar
Helikon
 
Indlæg: 1100
Tilmeldt: 03 mar 2011
Lokalitet: Randers

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf his067 » tirs 17. jan 2017 23:45

Jeg prøver....
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf cdp » ons 18. jan 2017 09:31

Det afhænger vist lidt af hvilke diskant, tror som Niels, at en dometweeter ville bevæge sig en smule.. vær obs på filtertype og fasevending.
viewtopic.php?f=557&t=6475
Mvh. Carsten
cdp
 
Indlæg: 1680
Tilmeldt: 27 sep 2011
Lokalitet: midtfyn

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf rørglad » fre 20. jan 2017 14:01

Jeg synes ikke at diskanter egner sig til at indgå i proceduren ! (men jeg forstår heller ikke udtrykket "pol diskanterne").
Men der er andre muligheder:
1. Lyt. Hvis lydbilleder er dårligt oplyst, byt polerne på den ene HT og lyt. Er det bedre nu, er de i fase.
2. Flyt den ene HT hen ved siden af den anden. Bliver basse svag, er HT ude af fase.
3. Sæt et 1.5V batteri til HT ledningerne - en af gangen. Går bassene samme vej (ud eller ind), er de i fase.


UPS
Havde overser emnet "diskanthøjttalere"
Men måske kan proceduren under 1. give et resultat.
rørglad
 
Indlæg: 454
Tilmeldt: 07 feb 2011
Lokalitet: 8800 Viborg

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf his067 » fre 20. jan 2017 14:48

OK, nu fandt jeg løsningen: den inkluderer en Iphone, en app der hedder 'SpeakerPop', et batteri og ledninger.
Selvfølgelig kan man ikke se diskantmembranen bevæge sig, så det skal altså måles. Men ellers, så er det altså bare et spørgsmål om at sætte iphonen til at måle diskantenheden og så gøre som Helikon foreslog.

Og, ja, min mistanke blev bekræftet: min reparatør havde vendt fasen forkert. Nu står de ens...
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE17/CT102, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3830
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: Fasning af diskanthøjtalere

Indlægaf snod » fre 20. jan 2017 16:51

Speaker Pop er vist kun til Apple. Men for os med Android er der (gratis) Polarity Checker.
Jeg har ikke prøvet endnu.
Brugeravatar
snod
 
Indlæg: 915
Tilmeldt: 12 maj 2010
Lokalitet: Kolding


Tilbage til Højttalere



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 17 gæster