B&o mmc 20cl

Analog når det bedst

B&o mmc 20cl

Indlægaf otto » lør 1. feb 2020 23:28

Hej er der nogen der har prøvet denne pickup b&o mmc20cl. på en anden pladespiller end b&o
Og Hvad syntes i om den.
Mvh
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Hackenberg » man 3. feb 2020 11:47

Hej Otto.
Jeg har spillet på en del fine MM'er i tidens løb bl. a. OM 30 og 40 og topmodeller fra Grado.
MMC20CL er helt i top og jeg spiller på den idag. den ogergås på visse punkter af MMC1 som jeg også har. MMC1 er blandt de bedste MM'er og de bedste PU'er overhovedet.
Med MMC20CL er vi altså tæt på toppen. På linie med ovennævnte OM 30/40.
Gamle PU'er skal have RC!
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2121
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf x-tian » man 3. feb 2020 13:31

Jeg er lige blevet nysgerrig lavede Ortofon egentligt ikke PU's til B&o eller havde B&o deres egen produktion ??
Brugeravatar
x-tian
 
Indlæg: 418
Tilmeldt: 09 dec 2013
Lokalitet: Rakkeby, Mors

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Hackenberg » man 3. feb 2020 13:34

B&O lavede selv deres PU'er.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2121
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Captain Phoenix » man 3. feb 2020 14:25

Hackenberg skrev:Gamle PU'er skal have RC!

Jeg er - som bekendt - stor fan af RC (= Rubber Conditioner fra firmaet LaCross) og enig med Hackenberg.
RC-behandling har hos mig øget sporingsevnen for flere ældre Ortofon-pu'er med ca. 10 µm - dokumenteret vha Ortofons meget brugbare testplade. (Det kan også tit redde tørrede gummi-muffer i motorophæng, højttaler-kanter af gummi mv.)

Men lige præcis vedr. MMC mener jeg at kunne huske, at gummi-ophænget er placeret, så det er svært/umuligt at behandle med RC.

Jeg må indrømme, at jeg ikke selv har konkrete erfaringer med RC-behandling af MMC'er, men en snittegning tyder på at gummiet, der skal have tilført RC-væsken, befinder sig på bagsiden af "cross'et".
"Cross'et" er det krydsformede/korsformede metalstykke, der har givet pu'erne deres navn (Moving Micro Cross - og som transmitterer nålebevægelsen til bevægelse i spolernes flux-felter).

Det vil være interessant om nogen herinde har foretaget RC-behandling af MMC'er med før/efter-måling af sporingsevnen.

MMC.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Claus
Følg med på min YouTube-kanal om plader og musik her
Hjernekassen på P1 om hifi
Brugeravatar
Captain Phoenix
 
Indlæg: 2616
Tilmeldt: 07 jun 2010
Geografisk sted: København
Lokalitet: 2500 Valby

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf otto » man 3. feb 2020 14:32

Hej
Jeg har mmc 1 og mmc3. Fine pickupper Men tænkte om de ældre var bedre. De blev jo nærmest kun brugt på b&o pladespiller Og de var ikke testet i nogle af de hi-fi blade af de årgange
Jeg fik fat i en adapter så mmc20 kan bruges i et sme hus. Og tænke det kunne være sjovt at prøve en op i mod mmc 1
otto
 
Indlæg: 175
Tilmeldt: 12 jan 2015
Lokalitet: viborg

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Hackenberg » man 3. feb 2020 15:57

Jeg har RC'et alle mine B&O'er med held. Den første var en MMC1. Jeg blev først meget forskrækket fordi den blev helt skæv. Jeg ergerede mig og lod den være. Et døgn efter var den lige igen og sporede perfekt. Mangler i øjeblikket en let arm til den og dens 1/2" standard adapter.
Med venlig hilsen, Claus.
Brugeravatar
Hackenberg
 
Indlæg: 2121
Tilmeldt: 20 feb 2013
Geografisk sted: Nordsjælland
Lokalitet: Gilleleje

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Metguy2000 » fre 6. mar 2020 15:01

Hvor meget rc drypper du på? Jeg har en mmc3 der sporer dårligt selv ved 1,3 g.

Er iøvrigt enig i mmc1. klasse pu, men som jeg husker det var highfidelity begejstrede i deres anmeldelse. Jeg lavede en arm til min Beogram 4004 så mmc1 med standard adapter passede. Det var ret nemt, tyndt alurør der blev eloxeret og klemt fast i slæden i stedet for standard firkant armen. Huset er blot et l stykke limet på.
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf his067 » fre 6. mar 2020 18:28

Jeg har lige fået en MMC1 hjem fra genopbygning fra Sound-Smith. I modsætning til de fleste kan Peter Lederman bibeholde det original nålerør, selvom han justerer ophænget. For tiden er den i min Mørch arm med et let armrør (grøn prik?. Armrøret er fra før prikkerne, mao æld-gammelt) .

Den lyder fantastisk godt, helt på niveau med Ortofon MC7500, omend den brummer en smule mere end Ortofonen. Jeg har en MMC1 mere i Danmark, så på et eller andet tidspunkt vil jeg prøve at sammenligne en Sound-Smith "re-built" med en original B&O-version.
Oracle Delphi Mk 5.5, Mørch DP-8, Ortofon SPU Royal N, (ind imellem: Jubilee) og en masse andre pickupper, NLE22, Lyngdorf CD2, Roon Rock, Lyngdorf TDAI 3400, Sansui PS 112C HT kabler, Martin Logan Vantage....og en frygtelig masse andet.
Brugeravatar
his067
Redaktør
 
Indlæg: 3836
Tilmeldt: 09 aug 2010
Geografisk sted: Aberdeen (Det rigtige Whiskybælte. Nærmeste Brænderi: Glen Garioch)
Lokalitet: Aberdeen, Skotland

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Metguy2000 » søn 15. mar 2020 15:00

Har lige hevet min 4004 ned fra loftet for at renovere den. Kører for langsomt, og sænker ikke armen hurtigt nok. Mener der er løsninger her på forum. Men jeg tog lige et billede min hjemmelavede tonearm til mmc1. Ved ikke lige hvorfor billedet drejes til venstre.
IMG_6110.jpg

Update. Billed orientering rettet
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Metguy2000 man 16. mar 2020 12:50, rettet i alt 3 gange.
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. mar 2020 15:04

Billedet drejes til Venstre, hvis du ikke holder dit kameradevice rigtigt. Mig bekendt er det sådan, at hvis man holder et Apple-produkt således at kameraets virtuelle udløserknap (hvid på skærmen)er i samme side som “hjem”- knappen, når man tager billedet, vil billedet også stå rigtigt her på siden.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Sorenki » søn 15. mar 2020 15:22

Der er ikke en "rigtig" Telefoner anvender EXIF informationer som gemmes sammen med billedet til at orienterer billedet korrekt uanset hvordan du tager billedet. Windows, Mac, Linux og browsere kan alle finde ud af at vise billeder rigtigt baseret på denne information uden problemer.
Men softwaret på Vintagehifi.dk (phpBB) kan ikke når billedet indlejres.

Man kan komme omkring det ved at gøre som Freddy fortæller, eller du kan forsøge at bruge et 3. parts program der orientere billedet korrekt, problemet er at de fleste bare ændrer i EXIF oplysningerne og derfor løser det ikke problemet.
"I'd rather have a bottle in front of me, than a frontal lobotomy" - Tom Waits
Luxman, Marantz, Pioneer and JBL, SME og Ortofon + det løse...

http://auditur.dk
Accuphase 50 års Jubilæum: https://auditur.dk/accuphase-the-very-early-history/
Brugeravatar
Sorenki
Tidligere Santashooter
 
Indlæg: 2052
Tilmeldt: 19 apr 2010
Lokalitet: Frederiksberg

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Metguy2000 » søn 15. mar 2020 15:31

Fredmarantz skrev:Billedet drejes til Venstre, hvis du ikke holder dit kameradevice rigtigt. Mig bekendt er det sådan, at hvis man holder et Apple-produkt således at kameraets virtuelle udløserknap (hvid på skærmen) i samme side som “hjem”- knappen, når man tager billedet, vil billedet også stå rigtigt her på siden.

Vh
Freddy


Billedet vender netop rigtigt på min tlf. og i apple software på macbook hvor jeg konverterer til jpg, så derfor er det mærkeligt det vender forkert på siden her. Men det er en detalje.
Metguy2000
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 25 dec 2019
Lokalitet: St. Merløse

Re: B&o mmc 20cl

Indlægaf Fredmarantz » søn 15. mar 2020 15:34

Hvis du gør, som jeg beskrev ovenfor, vil jeg tro, at det vender rigtigt her på siden. Sorenki gør udmærket rede for det.

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7483
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning


Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 32 gæster