Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Analog når det bedst

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf Jarle » tirs 14. feb 2017 14:34

Takker for den!
TD124, "3012" og SPU
Brugeravatar
Jarle
 
Indlæg: 131
Tilmeldt: 13 maj 2013
Geografisk sted: Norge
Lokalitet: Averøy

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf Fredmarantz » ons 23. jun 2021 01:57

Et nyligt fund af flere gamle Ortofonpick'upper gjorde, at jeg fik lyst til at genoplive denne tråd, som egentlig blev oprettet i sin tid, da jeg havde et måske naivt håb om at man her kunne samle den helt store viden om alt, hvad der vedrørte Ortofons rigtig gamle pickupper - herunder især SPU'erne.

jeg fandt dette - muligvis skal man lige have sat en jap/dansk oversætter på.... men der er mange interessante pickup'er og arme. - relativt gode beskrivelser...

https://blog.goo.ne.jp/kobmina/e/ab41e1 ... 1234993a11

Vh
Freddy
Fredmarantz
Redaktør
 
Indlæg: 7434
Tilmeldt: 15 maj 2010
Lokalitet: Herning

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf Fensten » ons 23. jun 2021 11:03

Fredmarantz skrev:Et nyligt fund af flere gamle Ortofonpick'upper gjorde, at jeg fik lyst til at genoplive denne tråd, som egentlig blev oprettet i sin tid, da jeg havde en måske naivt håb om at man her kunne samle den helt store viden om alt, hvad der vedrørte Ortofons rigtig gamle pickupper - herunder især SPU'erne.

jeg fandt dette - muligvis skal man lige have sat en jap/dansk oversætter på.... men der er mange interessante pickup'er og arme. - relativt gode beskrivelser...

https://blog.goo.ne.jp/kobmina/e/ab41e1 ... 1234993a11

Vh
Freddy


Hej Freddy,

Det var da et glimrende forslag. Jeg poster i denne tråd vedr. SPUér når jeg har mere information.

Tak for de meget konstruktive indlæg og hjælp til at grave information frem om disse fine danske banebrydende pickupper.




Mvh.


Fensten
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf cbm » tirs 24. aug 2021 17:51

Som en del af min fars gamle set-up, fandt jeg disse gamle Ortofon pickup-er, som jeg håber, at I kan hjælpe med at identificere.

Den i midten er jo nem nok - det er en A-model, som Ortofon selv nævner på deres hjemmeside:

https://www.ortofon.com/hifi/cartridges-ranges/true-mono/

A-modellen til højre (den med 75) er jeg mere i tvivl om og den interessante "Crystal" med en N/L omskifter, kan jeg slet ikke identificere.
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
cbm
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 aug 2021
Lokalitet: Hellerup

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf ralphandersen » tirs 24. aug 2021 19:49

75 er beregnet til at spille 78'ere. 75 er nålediameteren.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf cbm » ons 25. aug 2021 13:26

Fik lige kigget på den til højre igen og så, at man kan se ordet "Ronette" inden i pickuppen, når den er i mellemposition. Så det er altså en dobbelt pickup til både 78'ere og 45/33.
Kan se, at der var flere producenter af "Ronette" pickupper tilbage i tiden (HMV, Lenco mv.). Er dog endnu ikke kommet på en Ortofon-udgave, som dette jo ser ud til at være.
cbm
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 aug 2021
Lokalitet: Hellerup

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf Kberg » ons 25. aug 2021 20:33

Mon ikke det er en Ronette (producent) DC400 eller lign. crystal pickup monteret i et Ortofon hus ?

Mvh
FrankK
Kberg
 
Indlæg: 105
Tilmeldt: 23 aug 2010
Lokalitet: Kerteminde

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf cbm » ons 25. aug 2021 22:12

Hej Frank - jo, det er meget muligt.

Mvh.
Claus
cbm
 
Indlæg: 8
Tilmeldt: 19 aug 2021
Lokalitet: Hellerup

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf mantelteo » tirs 21. sep 2021 13:07

Hej alle

jeg har købt 2 original Ortofon pick up'er. Men den ene ser ud til at have et meget tidligt produktionsnummer... Og set i lyset af standen generelt (som er 9/10) og at jeg kun har haft fingrene i modeller med 10.000+ serienumre, så er jeg lidt i tvivl om det kan passe. Altså jeg har fået fingrene i nummer 37 som er produceret...

Hvad synes I?

IMG_4730[1].JPG
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf mantelteo » ons 22. sep 2021 22:39

Jeg håbede på en af jer havde lidt kendskab og mod til at kaste sig ud i emnet omkring serienumre på Ortofon pickup’er.
Jeg kunne også rigtig godt tænke mig hvornår de første SPU’er blev til og efterfølgende dem med JS trafo.

Har I en god side på nettet hvor jeg kan finde mere info?
Matthias fra KBH - stor fan af Lenco, Thorens, Garrard og mellemhjul drevet pladespiller i det hele taget. Har ikke særlig meget forstand på elektronik, men elsker vinyl og shellac.
mantelteo
 
Indlæg: 393
Tilmeldt: 17 aug 2017
Lokalitet: København

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf Fensten » man 11. okt 2021 19:00

Hej alle forumbrugere,

Nu er tiden kommet at se nærmere ind i de SPU mono pickupper, der fulgte med Delphonen.

Så vidt jeg kan forstå er der tale om to mono pickupper i et SPU G-hus. Men om det A,B eller C PU’er er jeg ikke blevet klog på. På den ene er der skrevet står Saph. 75. På den anden intet. Derudover er der blot nålefane og serienummer læne sig op ad.

Mit bedste bud er at der er tale om en SPU cg25 di

Måske i kan hjælpe og eller uddybe. Er heldige pustes der lidt liv i denne spændende emne. :p



Mvh.



Fensten
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
Sansui, Leak Fisher, Lenco, Tannoy, Acoustic Research & JBL
Fensten
 
Indlæg: 857
Tilmeldt: 02 nov 2018
Lokalitet: Brabrand

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf ralphandersen » tirs 12. okt 2021 00:04

Saphire 75 er en pickup med en nålediameter på 75 my beregnet til 78'ere.
Cg25 har en nålediameter på 25 my og er beregnet til microgroove plader ( alm LP og singler).
Farven på ortofonemblembet på oversiden af pickup huset kan give flere informationer.
Vitavox Bitone 6201 med Heil ESS diskanter og El Pipe-O subwoofer. Vitavox Bitone 3200 , Tannoy Monitor Gold 15" i 200 l hjørnekabinetter. Altec Model Fifteen, Quad II, Luxman CL34, Garrard 401, Thorens 524.
Brugeravatar
ralphandersen
 
Indlæg: 502
Tilmeldt: 30 sep 2015
Geografisk sted: Thy
Lokalitet: Ydby

Re: Ortofon vintage pick-up'er incl. SPU'er

Indlægaf thorlund321 » man 19. sep 2022 11:23

Hej Fensten

Hvis du fjerner den metalplade der sidder i selve huset, kan det også give noget info.

Mvh Tim
thorlund321
 
Indlæg: 65
Tilmeldt: 04 jun 2020
Lokalitet: Nørresundby

Foregående

Tilbage til Grammofoner



Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 35 gæster